Diagnóza v epidemiologii Diagnóza – jednoznačné přijetí nebo zamítnutí rozhodnutí o každé osobě vyšetřovaného souboru, zda se. vyznačuje přítomností studované.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Borrélie – úskalí laboratorní diagnostiky
Advertisements

Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Neuropsychologické baterie
JAK LZE PROKÁZAT VIRUS HIV?
Výpočet a interpretace ukazatelů asociace v epidemiologických studiích
MĚŘENÍ, TYPY VELIČIN a TYPY ŠKÁL
DIAGNOSTIKA AKUTNÍHO ZÁNĚTU V ORDINACI PRAKTICKÉHO LÉKAŘE
Virusneutralizace v diagnostice chřipkové infekce Martina Havlíčková.
ONKOMARKERY mají význam v ambulantní praxi ?
SCREENING SLUCHU PO 6 LETECH
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Hypotézy ve výzkumu.
Statistická přejímka Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Klinická propedeutika
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
VLASTNOSTI MOTORICKÝCH TESTŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS.
Laboratorní metody 2 Kurs Imunologie II.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Spirometrie v ambulanci praktického lékaře
Statistická přejímka statistická přejímka představuje postupy zaměřené na následnou přejímací kontrolu (vstupní, mezioperační, výstupní) produktů cílem.
Zásady experimentální práce (především v biologii)
Ošetřovatelský proces
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Pár dalších použití statistiky v přírodních vědách
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Vztah výpočetní techniky a biomedicíny  počítač - nástroj pro vývoj nových přístrojů  počítač - součást přístrojových.
Inspirováno přednáškou Doc. MUDr. Ondrejčáka, CSc.
Senzitivita a specifita
Depistáž kolorektálního karcinomu – současný stav Josef Doseděl Interní oddělení NMSKB Praha 1.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Epidemiologie 9. přednáška
3. SEMINÁŘ měření frekvence nemocí v populaci.
Didaktická část diplomové práce
Epidemiologie SCREENING DIAGNOSTICKÉ TESTY v epidemiologii.
Sociální patologie SCPT SCPA
EPIDEMIOLOGIE Diagnostické testy.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Doc. Vladimír Rogalewicz, CSc. CzechHTA, České vysoké učení technické v Praze Fakulta biomedicínského inženýrství, Kladno Využití.
4. SEMINÁŘ SCREENING DIAGNOSTICKÉ/SCREENINGOVÉ TESTY V EPIDEMIOLOGII.
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
Organizace Screeningových Programů z Pohledu MZ ČR Josef Vymazal Poslanecká sněmovna září 2015.
Domácí CRP test Celostátní konference manažerek domácí péče Luděk Ogoun – HARTMANN-RICO a.s. Deštné v Orlických Horách
Laboratorní diagnostika PRRS: rutina nebo umění ? Jiří Smola a Vladimír Celer Ústav mikrobiologie a imunologie.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
Epidemiologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
9. Zdravotní situace v České republice se v některých aspektech zlepšuje. Vývoj, úroveň ani rozložení zdraví lidí však neodpovídá potřebám ani skutečným.
Ústav lékařské informatiky, 2. LF UK 2008 STATISTIKA II.
ZDRAVÍ A NEMOC. ZDRAVÍ Pojetí zdraví představuje východisko pro aktivity všech komponent systému péče o zdraví –Co zdraví vlastně znamená, jak jej chápat.
Ověření modelů a modelování Kateřina Růžičková. Posouzení kvality modelu Ověření (verifikace) ● kvalitativní hodnocení správnosti modelu ● zda model přijatelně.
Hodnocení diagnostických testů
Epidemiologie 4.seminář Diagnostické testy.
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Okruhy činnosti práce sestry v ordinaci PL
Principy testování a měření
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Epidemiologicky rizikové potraviny
Epidemiologie , 4. seminář
Praktický návod při vyhodnocování
Rutinní zdravotnická statistika
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
Vymezení normality.
Aplikace Bayesovy věty v biomedicíně (Vzorový příklad)
Úvod do induktivní statistiky
Statistika a výpočetní technika
Epidemiologicky rizikové potraviny
Induktivní statistika
Vymezení normality.
Výpočet a interpretace ukazatelů asociace v epidemiologických studiích
Transkript prezentace:

Diagnóza v epidemiologii Diagnóza – jednoznačné přijetí nebo zamítnutí rozhodnutí o každé osobě vyšetřovaného souboru, zda se. vyznačuje přítomností studované nemoci  opírá se o rutinní testy

Diagnóza v epidemiologii Klinická diagnóza U koho: sami navštíví zdrav.zařízení Předmět zájmu: konkrétní člověk + jeho nemoc Cíl: vyléčení pacienta Informace: velký počet info (osobní, rodinná anamnéza, klinická a laboratorní vyšetření) Subjektivní prvek: teoretické znalosti + osobní zkušenosti Správnost: dána: a)množstvím objektivních dat b)využíváním subjektivních zkušeností Epidemiologická diagnóza U koho: různě def.skupin lidí a populací Předmět zájmu: populační zdraví, frekvence a distribuce nemoci v populaci, závažnost, determinanty Cíl: prevence nemoci, ochrana zdraví velkých skupin lidí, ovlivnění obrazu nemoci v populaci Informace: zredukované info, pouze výsledky testů +/- Subjektivní prvek: výrazně potlačen; nemoc a diagnóza jasně definovány Správnost: riziko chyby vyšší než u klinické diagnózy

Požadavky WHO na vyšetřovací metodu 1.Bezpečná, bez rizika či pouze malé riziko 2.Jednoduchá, vhodná pro vyšetřování velkých populací 3.Přijatelná pro osoby pozvané k vyšetření (fin.náklady, čas.náročnost…) 4.Přesná, správně provedená, spolehlivá 5.Vysokou senzitivitu, specifitu + pozitivní prediktivní hodnotu 6.Levná. Přerušení započatého vyšetřování je z etického hlediska nepřijatelné.

Základní vlastnosti testu 1.Reliabilita (opakovatelnost, spolehlivost testu)  Při opakované aplikaci – shodné výsledky  Vždy stejný výsledek  opakovatelnost 100% 2.Validita (správnost)  Schopnost testu měřit skutečně to, co jsme zamýšleli měřit  Mírou validity – stupeň shody se skutečným stavem

Validita (1) Validní znak – výstižně charakterizuje vlastnost jevu, kterou hodláme studovat Validita (validnost) – stupeň, s jakým diagnostický test měří to, co má být skutečně měřeno Validizace – měření rozsahu, v jakém se výsledky zkoušeného testu shodují s výsledky dosaženými obecně přijímanou platnou standardní metodou Požadavek: znak dostatečně měřitelný, objektivní, dobře charakterizuje adekvátní vlastnost

Validita (2) Validita – měřena, pokud existuje přímá standardní metoda dávající správnou, pravdivou odpověď o každém jedinci Míra validity – stupeň shody se skutečným stavem nebo s jiným validnějším znakem (testem) = správnost, tj.vlastnost testu dávat pravdivé výsledky

Kroky pro měření validity 1.Zvolíme soubor osob 2.Vyšetříme novým testem (pozitivní x negativní) 3.Vyšetříme standardní metodou (klinické, lab.vyšetření), kt.dává správné výsledky (zdraví x nemocní) 4.Validitu nové metody určíme vypočítáním senzitivity a specificity

Charakteristiky validity (1) SENZITIVITA (senzitivnost, citlivost) = schopnost testu dávat pozitivní odpověď, když testovaná osoba je skutečně nemocná Senzitivita = (nemocné osoby s pozitivním testem/ počet všech nemocných v souboru) * 100 = [a/(a+c)]*100 SPECIFITA (specifičnost) = schopnost testu dávat negativní odpověď, jestliže vykazovaná osoba nevykazuje příslušnou nemoc Specifita = (osoby bez nemoci s negativním testem/ počet všech bez nemoci v souboru) * 100 = [d/(b+d)]*100

Charakteristiky validity (2) Test Skutečnost (standardní metoda) Celkem nemocnízdraví pozitivnía skuteční poz. b falešně poz. a+b negativníc falešně neg. d skutečně neg. c+d celkema+cb+da+b+c+d

Ukazatelé predikce  Specifičnost a citlivost pouze popisují vlastnosti použitého testu v dané populaci x nic neříkají o tom, jaký význam má kladný nebo záporný výsledek testu pro samotného jedince.  K tomu slouží ukazatelé predikce  vypovídají o významu pozitivního nebo negativního testu pro samotného jedince.  PREDIKCE POZITIVNÍHO TESTU [a/(a+b)]*100 [%]  pravděpodobnost, že osoba označená testem jako pozitivní je skutečně nemocná  podíl osob s pozitivním výsledkem testu, kt.jsou skutečně nemocné, ze všech osob označených testem jako pozitivní  PREDIKCE NEGATIVNÍHO TESTU [d/(c+d)]*100 [%]  pravděpodobnost, že osoba označená testem jako negativní je skutečně zdravá  podíl osob s negativním výsledkem testu, kt.skutečně nemají danou nemoc, ze všech osob označených testem jako negativní

Diagnostická mez (hraniční hodnoty)  test není ani zcela specifický, ani senzitivní  některé zdravé osoby jsou na test pozitivní a naopak, někteří nemocní reagují negativně (zejména u spojitých znaků – chol, TK…)  záleží na určení hraniční hodnoty mezi pozitivním a negativním výsledkem – tzv.diagnostická mez  její stanovení rozhoduje o zastoupení falešně pozitivních a falešně negativních výsledků testu

Příklad (1) Vypočítejte změnu senzitivity a specifity při změně diagnostické při změně diagnostické hranice pro alternativní rozlišení anemie (+/-) od normálního stavu z 10g na 12g hemoglobinu na 100ml krve.

Vyhledávání nemocí v populaci  každé lékařské vyšetření osoby, kt.spontánně navštíví ZZ  vybrané skupiny obyv.plánovitě zveme do ZZ k lékařské prohlídce (preventivní prohlídky, vstupní, výstupní…) – především rizik.pracoviště cíl: → posoudit celk.zdrav populace → vyhledat osoby s narušeným zdravím → vyhledat osoby s jakoukoli nemocí

SCREENING (screen – prosévati) (1) = předem naplánovaná a široce založená akce, kt.slouží vyhledávání rizikových nebo nemocných osob v populaci zdánlivě zdravých lidí pomocí vhodně voleného jednoduchého screeningového testu, doplněného diagnostickým testem a následným léčením, event.dispenzarizací → rozdělí populaci na 2 skupiny: → pravděpodobně zdravé → pravděpodobně nemocné → osoby s pozitivním testem podrobeny diagnostickému testu

SCREENING (screen – prosévati) (2)  sekundárně preventivní postup  hromadné vyhledávání potenciálně nemocných pomocí jednoduchých metod (testů +/-)  osoby s pozitivním výsledkem testu jsou podrobeny přesnému klinickému testu Screeningový test rozliší osoby, kt.jsou pravděpodobně nemocné od osob, kt.pravděpodobně nemocné nejsou snažíme se o časnou detekci onemocnění ve stadiu, kdy lze zabránit rozvoji onemocnění (preklinická fáze) Cíl: redukce smrtnosti, redukce těžkých klinických manifestací či manifestací vůbec, omezit počty rekurencí nemoci Riziko: vzhledem ke své jednoduchosti + snadné proveditelnosti skutečně nemocný jedinec nemusí být pozitivní a naopak Screeningové testy nejsou v žádném případě testy diagnostickými!!!

Kritéria pro užití screeningu  Závažný zdravotní problém  Vysoká prevalence nemoci  Rozpoznatelné klinické stadium  Existence a dostupnost přijatelné léčby  Existence vhodného testu  Přijatelnost testu pro veřejnost  Přijatelnost testu pro lékaře  Nízká cena  Možnost soustavného užívání testu