N OVOPOZITIVISMUS Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.17.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obsazování orbitalů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup
Advertisements

Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
John Stuart Mill (1806 – 1873).
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Právo jako filozofický pojem
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
KOMUNISMUS Michal Hess.
Filozofie a věda, náboženství a umění
2. Co je to dobro? Nonkognitivní teorie Kognitivní teorie
Filosofie úvod do problému....
Albert Camus Barbora Vaňková.
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Fotoelektrický jev Mgr. Kamil Kučera.
Vztlaková síla Ing. Jan Havel.
Polarizace světla Mgr. Kamil Kučera.
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika Osmý ročník víceletého gymnázia Procvičení učiva 4 – Komplexní čísla.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
D OPPLERŮV JEV Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
P OLOVODIČOVÁ DIODA Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
M ECHANICKÝ POHYB Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
K INETICKÁ TEORIE LÁTEK Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
M EZINÁRODNÍ SOUSTAVA JEDNOTEK SI (odvozené jednotky) Mgr. Kamil Kučera.
O DRAZ SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - DÉLKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
E LEKTRICKÝ PROUD V KAPALINÁCH A PLYNECH Ing. Jan Havel.
J EDNODUCHÉ STROJE - KLADKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
J EDNODUCHÉ STROJE - PÁKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
E LEKTRICKÉ POLE Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
K EPLEROVY ZÁKONY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Filozofie osvícenství v Německu
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Německá filosofie 19. století – Kantovi žáci
Marxismus Mgr. Vladimír Velešík.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Pozitivismus Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Státní vyznamenání Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Kultura Vladimír Velešík.
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Filosofická antropologie
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

N OVOPOZITIVISMUS Mgr. Vladimír Velešík

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.17 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vytvořeno: listopad Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhÚvod do filosofie a religionistiky Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou novopozitivismu. Materiál je použit ve výkladové části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Novopozitivismus (analytická filosofie, logický pozitivismus)

navazuje na pozitivismus 19. století netvoří jedinou školu – rozpadá se do několika relativně samostatných směrů; spojuje je zájem o oblast jazyka hluboký zájme o problematiku jazyka, především jazykové vědy scientismus – absolutizuje úlohu vědy, především matematiky a přírodních věd

Bertrand Russell (1872 – 1970) anglický lord, matematik, filosof, logik (spoluzakladatel moderní logiky) pacifista (pasivní odpor vůči útočníkovi; od 50. let se angažoval za odstranění jaderných zbraní; spoluzaložil Kampaň za jaderné odzbrojení a Pugwashské hnutí) zastával se emancipace žen nositel Nobelovy ceny za literaturu (1950) jeden z nejvýznamnějších filosofů 20. století západního světa často pocit samoty („Stojíme na břehu oceánu a vykřikujeme do prázdné noci. Občas odpoví z temnoty nějaký hlas. Ale je to hlas tonoucího a v příštím okamžiku nastane opět mlčení.“

Dílo: Principia mathematica (společně s Alfredem North Whiteheadem) Problémy filosofie Manželství a věrnost Proč nejsem křesťan Analýza ducha Proč lidé bojují

ve filosofii nevytvořil žádný filosofický systém; vždy pracoval na speciálních zkoumáních; měl skeptický postoj vůči možnosti univerzálního poznání jediný účinný nástroj poznání vidí v přírodovědě (vzor i pro filosofii) pod vlivem Ernsta Macha (1838 – 1916, Chrlice u Brna) a Richarda Avenaria (1843 – 1896) tzv. neutrální monista (nelze dostatečně prokázat v jaké podobě existuje hmota nebo duch)

„Svět není souhrn věcí, ale faktů.“ → zmocnění se faktů a operace s nimi (vše je problém jazyka) zkoumal logiku vztahů – je pro něj totožná s matematikou; matematiku lze redukovat na logiku (výpovědi – p, q, r, s; p´, q´, s´, r´) výpovědi jsou prvky, elementy pravdy → spojováním vznikají výpovědi složené neboli molekulární

v oblasti etiky – měl pověst znemravňovatele mládeže a zastánce volné lásky láska je jedna z nejcennějších hodnot lidského života → ruší hranice vlastního já (kdo se bojí lásky, bojí se života) → „Příroda nestvořila lidské bytosti, aby žily osamoceně.“ hlásá novou sexuální morálku náboženství – je postradatelné, dokonce je zlem (je typické pro nevyspělého člověka)

Ludwig Wittgenstein (1889 – 1951) narodil se ve Vídni (syn vídeňského průmyslníka), studoval v Berlíně, Manchesteru a Cambridge (žák B. Russella – „Poznat Wittgensteina, to patřilo k nejvzrušenějším duchovním zážitkům mého života.“) celý život žil v jakési vnitřní samotě; časté obavy, že ztratí rozum, že zemře dříve, než dokončí své dílo; často na pokraji sebevraždy byl vynikající muzikant; rozhodoval se, zda se nestane dirigentem „Člověk neustále zakopává a padá, zakopává a padá a může se jen sám zvednout a pokusit se opět jít dál. V každém případě jsem to musel dělat po celý život.“

Dílo: Logicko-filosofický traktát Filosofická zkoumání tzv. Wittgenstein I.: předmětem zájmu je jazyk, kterým hovoříme o faktech svět je tvořen fakty, jejichž obrazem jsou výroky jazyka (má-li mít fakt smysl, musí být výrok potvrditelný nebo vyvratitelný) → problémem tradiční filosofie je, že se snaží mluvit o něčem, co se jazykem vyjádřit nedá předmětem filosofie není obsah vědění, ale obsah jazyka – jazyk matematické logiky (jednoznačný význam)

tzv. Wittgenstein II.: nelze konstruovat „ideální“ jazyk (je odtržený od života) musíme se zaměřit na analýzu reálného jazyka „teorie jazykových her“ šachy – mluvčí operuje se slovy a větami obdobně jako hráč s figurkou, tj. podle předem daných pravidel jazyk má svůj vlastní řád, přenáší jej na skutečnost a vnucuje jí ho

Vídeňský okruh Moritz Schlick (1882 – 1936) – zakladatel Rudolf Carnap (1891 – 1970) zabýval se především logikou dílo: Logická výstavba světa logika je pro filosofii ve stejném vztahu jako matematika pro fyziku filosof nemá formulovat vlastní výpovědi o světě, má hledat smysl tvrzení a tázání – odlišit smysluplné a nesmysluplné věty smysluplná věta je správně gramaticky a syntakticky utvořena, dále je empiricky ověřitelná (verifikovatelná) metafyziku nelze verifikovat

Karl Raimund Popper (1902 – 1994) představitel kritického racionalismu rakouský filosof, teoretik vědy, sociolog, politolog dílo: Otevřená společnost a její nepřátelé Logika bádání pravdivost vědecké teorie nelze dokazovat, ale pouze empiricky testovat (vědecké teorie jsou principiálně nedokazatelné) hypotézy se nedokazují verifikací, ale vyvracejí falzifikací

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha - Litomyšl: Paseka, 2006, ISBN STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN LIESSMANN, Konrad; ZENATY, Gerhard. O myšlení. Olomouc: Votobia, 1994, ISBN