Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_4A_20_První pomoc – popáleniny, zlomeniny Téma: 4A_PD5.roč. Datum ověření: VM ověřen dne ve 5.B Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: DUM je určen k výkladu a procvičení učiva. Žáci se seznamují se základními pravidly první pomoci při popáleninách a zlomeninách. DUM je vhodné doplnit praktickým nácvikem ošetření při těchto úrazech. Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost
Popáleniny Zlomeniny
Popáleniny jsou nejčastěji způsobeny: 1. ohněm – požáry, zábavní pyrotechnika 2. elektřinou 3. kontaktem s horkým předmětem nebo vroucí tekutinou 4. Nadměrným sluněním
Popálení ohněm: 1. Přerušit působení tepla 2. Chladit oplachováním nebo proudem studené vody – pozor na podchlazení 3. Prstýnky a hodinky hned sundat 4. Sterilní krytí popáleniny 5. Těžce popálená místa je lépe ničím nekrýt a zajistit okamžitý transport do nemocnice
Popálení elektřinou: 1.Odstranit zdroj elektřiny 2. Postupujeme stejně jako v případě popálení ohněm
Polití horkou tekutinou = opaření Nadměrné slunění V obou případech poškozenou pokožku chladíme, v těžších případech vyhledáme lékaře
Při zlomenině dojde k úplnému nebo částečnému zlomení kosti Jak poznáme zlomeninu? Zlomenina je bolestivá Místo je oteklé, napuchlé Končetina vypadá jinak – je deformovaná Postižený s končetinou nemůže hýbat
1. odstraníme oděv z postiženého místa, zjistíme, zda zlomenina není otevřená 2. otevřená zlomenina – zpevnění, zaškrcení, voláme lékaře 3. uzavřená zlomenina – zpevnění, odvoz k lékaři 4. neustálá kontrola zraněného, zda neomdlévá
Provádí se pomocí dlahy Dlaha: Jakýkoli rovný tenký pevný předmět Pokud nic nemáme, slouží jako dlaha vlastní tělo
Použití zdroje: SEBASTIEN D'ARCO, ANIMATE: KOBA-CHAN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AGENTURA SXC. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Ostatní obrázky jsou použity z galerie Microsoft office Citace: Anotace: Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost