Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Advertisements

REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Baroko v Čechách Malířství 1. část
Baroko v Čechách Malířství 2. část
Evropské barokní malířství Barokní radikalismus
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- barokní sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Naše baroko Architektura a malba. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření listopad 2011 Ročník 8. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a společnost Dějepis Modernizace společnosti.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Česká barokní malba. K. Škréta: Narození sv. Václava.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Průhonice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
BAROKO sochařství, malířství, literatura
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
BAROKO sochařství, malířství, literatura
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, ve kterém podnebném pásu se vyskytují obilniny zmíněné v prezentaci (pšenice, žito, ječmen, oves). 2) Vyznač.
Samohlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída:Datum: DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Malířství českého baroka PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: barokní realismus šerosvit šerosvit kompozice dvou světů kompozice dvou světů freska freska JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad barokního malířství v Čechách na vyšším stupni gymnázia. Materiál je určen pro výklad barokního malířství v Čechách na vyšším stupni gymnázia.

Periodizace českého baroka Rané baroko Rané baroko 1620 (Bílá Hora) – kolem r. 1700; 1620 (Bílá Hora) – kolem r. 1700; velký vliv a aktivita umělců z ciziny. velký vliv a aktivita umělců z ciziny. Vrcholné baroko Vrcholné baroko 1700–1740; 1700–1740; hlavní roli přejímají domácí umělci; hlavní roli přejímají domácí umělci; období tvorby největších osobností (Braun, Brokof, Santini, K. I. Dientzenhofer, Brandl, Kupecký...). období tvorby největších osobností (Braun, Brokof, Santini, K. I. Dientzenhofer, Brandl, Kupecký...). Pozdní baroko Pozdní baroko po r (nástup Marie Terezie); po r (nástup Marie Terezie); paralelní rozvoj rokoka, dále první prvky klasicismu. paralelní rozvoj rokoka, dále první prvky klasicismu.

Společenské předpoklady baroka v Čechách 1620 – porážka na Bílé hoře: 1620 – porážka na Bílé hoře: proces rekatolizace – posílení katolické církve (nositele baroka); proces rekatolizace – posílení katolické církve (nositele baroka); velká aktivita jezuitů – nositelé baroka po celé Evropě i u nás; velká aktivita jezuitů – nositelé baroka po celé Evropě i u nás; příchod nových šlechtických rodů z ciziny a s nimi příchod nových umělců i nových trendů v umění; příchod nových šlechtických rodů z ciziny a s nimi příchod nových umělců i nových trendů v umění; obliba a rozšíření nových kultů spojených s barokem (mariánský, Jan Nepomucký); obliba a rozšíření nových kultů spojených s barokem (mariánský, Jan Nepomucký); rozpad rudolfínského uměleckého okruhu, naopak přejímání vlivů nejprve od Italů (vlaští umělci) a poté vliv Bavorska a Rakouska. rozpad rudolfínského uměleckého okruhu, naopak přejímání vlivů nejprve od Italů (vlaští umělci) a poté vliv Bavorska a Rakouska.

Charakter barokního malířství diagonální kompozice; diagonální kompozice; dramatičnost, pohyb; dramatičnost, pohyb; barokní pojetí světla, šerosvit, světlo z jednoho bodu. barokní pojetí světla, šerosvit, světlo z jednoho bodu. Obr. 4

Charakter barokního malířství kompozice dvou světů, nebeského a pozemského; kompozice dvou světů, nebeského a pozemského; náboženské náměty, portréty, krajiny, zátiší. náboženské náměty, portréty, krajiny, zátiší. Obr. 6

Rané barokní malířství Karel Škréta Karel Škréta malíř barokního realismu; malíř barokního realismu; zároveň vliv Itálie, kde studoval barokní mistry; zároveň vliv Itálie, kde studoval barokní mistry; obraz Narození sv. Václava ze svatováclavského cyklu pro klášter na Zderaze v Praze. obraz Narození sv. Václava ze svatováclavského cyklu pro klášter na Zderaze v Praze. obr. 1

Rané barokní malířství Karel Škréta – Narození sv. Václava Karel Škréta – Narození sv. Václava PRÁCE S OBRÁZKEM – Ukaž na obraze některé konkrétní detaily umocňující reálnost scény. Obr. 1

Rané barokní malířství Karel Škréta – Podobizna řezače kamenů Karel Škréta – Podobizna řezače kamenů Dionysia Miseroniho a jeho rodiny Dionysia Miseroniho a jeho rodiny skupinový portrét s provázanými postavami a pohledem do dílny. skupinový portrét s provázanými postavami a pohledem do dílny. Obr. 2

Rané barokní malířství Karel Škréta Karel Škréta obraz Paris a Helena; obraz Paris a Helena; portrét hraběte Berky z Dubé a hraběnky de Montecuccoli. portrét hraběte Berky z Dubé a hraběnky de Montecuccoli. PRÁCE S OBRÁZKEM Proč se oba portrétovaní stylizovali právě do těchto postav? Co to mělo vyjádřit? Proč se oba portrétovaní stylizovali právě do těchto postav? Co to mělo vyjádřit? Obr. 3

Rané barokní malířství Michal Leopold Willmann studoval holandské a vlámské mistry v Nizozemí; studoval holandské a vlámské mistry v Nizozemí; smysl pro dramatické scény plné emocí či drastičnosti; smysl pro dramatické scény plné emocí či drastičnosti; obraz Umučení sv. Vojtěcha. obraz Umučení sv. Vojtěcha. PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Vyznač na obraze diagonální kompozici. Vyznač na obraze diagonální kompozici. Obr. 4

Malířství vrcholného baroka Jan Kryštof Liška Jan Kryštof Liška nevlastní syn a žák Willmanna; nevlastní syn a žák Willmanna; po otci převzal smysl pro velké, dramatické scény; po otci převzal smysl pro velké, dramatické scény; zároveň inspirace Škrétovým realismem; zároveň inspirace Škrétovým realismem; obraz Nanebevzetí Panny Marie. obraz Nanebevzetí Panny Marie. PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Dokumentuj na obraze tzv. kompozici dvou světů. Dokumentuj na obraze tzv. kompozici dvou světů. Obr. 5

Malířství vrcholného baroka Petr Brandl Petr Brandl typický představitel „domácího“ baroka bez závislosti na cizích vzorech; typický představitel „domácího“ baroka bez závislosti na cizích vzorech; studium v hradní obrazárně v Praze; studium v hradní obrazárně v Praze; obraz Křest Krista. obraz Křest Krista. PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Ukaž na ukázce šerosvit, barokní typ světla, odkud vychází a proč? Ukaž na ukázce šerosvit, barokní typ světla, odkud vychází a proč? Obr. 6

Malířství vrcholného baroka Petr Brandl Petr Brandl autor i vynikajícím portrétistou; autor i vynikajícím portrétistou; umění přesně zachytit emoci či charakter zobrazované postavy; umění přesně zachytit emoci či charakter zobrazované postavy; obraz Simeon s Ježíškem. obraz Simeon s Ježíškem. Obr. 7

Malířství vrcholného baroka Jan Kupecký Jan Kupecký většinu života tvořil v cizině; většinu života tvořil v cizině; jeden z nejlepších evropských portrétistů své doby; jeden z nejlepších evropských portrétistů své doby; portréty především vyšší společnosti. portréty především vyšší společnosti. Obr. 9

Malířství vrcholného baroka Jan Kupecký Jan Kupecký autorství řady autoportrétů, s manželkou, s celou rodinou; autorství řady autoportrétů, s manželkou, s celou rodinou; obraz Vlastní podobizna s chotí. obraz Vlastní podobizna s chotí. Obr. 8

Malířství vrcholného baroka Václav Vavřinec Reiner Václav Vavřinec Reiner největší malíř fresek v období českého baroka; největší malíř fresek v období českého baroka; vzorem J. K. Liška a jeho fresky; vzorem J. K. Liška a jeho fresky; fresky v kostele sv. Kateřiny v Praze. fresky v kostele sv. Kateřiny v Praze. Obr. 10

Malířství vrcholného baroka Václav Vavřinec Reiner fresky v kostele sv. Františka v Praze. fresky v kostele sv. Františka v Praze. Obr. 11

ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ISBN Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _Narozen%C3%AD_svat%C3%A9ho_V%C3%A1clava.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karel_%C5%A0kr%C3%A9ta_- _Narozen%C3%AD_svat%C3%A9ho_V%C3%A1clava.jpg Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 7: Xosema. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 7: Xosema. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: y_Prague.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Simeon_with_the_Infant_Jesus_Brandl_after_1725_National_Galler y_Prague.jpg

Obr. 8: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 9: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 10: Anton Fedorenko. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 11: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: