Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Advertisements

Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Románské umění.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Románská kultura 10. – 12. století
Základní škola Bohutín, okres Příbram
Románská kultura.
Umění raného středověku
Kultura raného středověku
Gotika Dějepis VY_32_INOVACE_305, 16. sada, D
ROMÁNSKÉ umění.
Románský sloh Kostel sv. Mikuláše Kostelní náměstí
Byzantská církev a kultura
Románský sloh.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Středověká kultura Románský sloh
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ROMÁNSKÁ KULTURA ARCHITEKTURA.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Gotická kultura.
DUM (digitální učební materiál)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Gotická kultura.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Umělecké slohy a moderní umění 1. Románské umění a Gotika
GOTIKA.
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vzdělanost a umění raného středověku
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
Románský sloh VY_32_INOVACE_ 01 Románský sloh.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Umělecký sloh vrcholného středověku
Románský sloh.
SECESE.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Architektura Evropské stavební slohy.... Počínaje středověkem vnímáme v architektuře různých oblastí Evropy více či méně jednotné formální znaky. Podoba.
Románský sloh Architektonický slovník Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D8 - 2 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Simona Rendeková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01_ČESKÉ DĚJINY_ROMÁNSKÝ SLOH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
pol. 12. století - konec 15. stol.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
TŘEBÍČ – BAZILIKA SV. PROKOPA A ŽIDOVSKÁ ČTVRŤ
Gotika Bolfíková Nikola.
Dějiny umění Úvod do dějin umění - architektura 1.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Digitální učební materiál
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
ARCHITEKTURA = STAVBY Celek
Románská architektura v Čechách
Úvod do středověku.
Architektonické směry
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Význam křesťanství ve středověku
Čas: 11. – 13. století (místní- zeměpisné rozdíly)
Téma (název prezentace)
Transkript prezentace:

Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond

Epocha velkých slohů (románský, gotický, renesanční a barokní )  vývoj slohu  směr - styl - sloh  fáze slohu

Románské umění  Architektura 1. Charakteristika románského umění 2. Základní typy staveb

Pojem sloh je vyjádřením kulturního řádu lidského života, který se projevuje v typických znacích tvůrčí formy zejména v umění. Základem je uplatnění společných tvůrčích principů v různých druzích umění (architektura, hudba, malířství...). barokní sloh

Pojem styl  vyjadřuje způsob individuálního vnímání života i umění (osobní styl), lineární styl

Pojem směr je vnímán jako individuální řád projevující se v moderním umění, mívá koncovku -ismus kuboexpresionismus hnutí dada

Vývoj slohu rané období hledá svoji formu vztahuje se ještě k předcházejícímu období, jen některé znaky nesou znaky změny př. renesanční okna na pozdně gotickém Vladislavském sálu PH

vrcholné období období ideálního souznění obsahu (co sdělujeme) a formy (jak sdělujeme) tvůrčí dokonalost projevu př. chrám sv. Mikuláše na Malé Straně v Praze, sochy M.B. Brauna

pozdní období celkový výraz ztrácí původní harmonii a sílu lze tušit nový obsah a objevují se náznaky nového životního řádu př. Vladislavský sál PH

Vývoj slohu

1. Charakteristika románského umění Vítězný oblouk v Orange, jižní Francie, z časů římského obsazení Západní průčelí v St. Gilles v Provenci,12. století

1. Charakteristika románského umění  návaznost na pozdní římské umění  vzniká přibližně ve stejné době na více místech bývalé římské říše  dominantní církevní vliv - propagace (klášterní hutě) objednavatel + výrobce + odběratel  transcendentální ráz umění (= přesahující hranice smyslové zkušenosti),prameny poznání, které jsou v člověku přítomny před veškerou zkušeností  převažuje pojmová stránka zobrazení  využití symbolů  sklon k abstrakci  práce podle předloh, snaha věrně napodobit hotový vzor

1. Charakteristika románského umění  Evropa: století  Čechy: století název románský, má nahradit antiku (ROMA), románské jazyky- latina vznikl až v 19. stol. a nahrazoval pojem byzantinský sloh  západní oblast Evropy ovlivněna ottónskou kulturou  východní oblast Evropy ovlivněna byzantskou kulturou

1. Charakteristika románského umění  projevuje se pojmová stránka zobrazení  využití symbolů  sklon k abstrakci

2. Základní typy staveb  sakrální: kostel, klášter Kostel  typy podélné jednolodní s apsidou, trojlodní s apsidou - bazilika (s transeptem) - stejnolodí ( = síně)  typy centrální rotundy - pětikopulový chrám - oktogon (osmiúhelník) - čtverec - řecký kříž

2. Základní typy staveb  Kostel centrální - rotundy

2. Základní typy staveb  Kostel centrální - rotundy

2. Základní typy staveb  Kostel centrální - rotundy

2. Základní typy staveb

Použité zdroje a literatura

Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Jana Jirušová Předmět: Výtvarná výchova pro septimy Datum: Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond