Ú VOD DO STUDIA Literatura. 0. S TRUKTURA PŘEDNÁŠKY 1. Literatura v Bc. studiu na KNJ PdF MU 2. Co je literatura? 3. Čím se zabývá literární věda? 4.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Literární věda.
Obecné poučení o literatuře
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Literární druhy a žánry
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
Obecné poučení o literatuře
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
teze otázek ke státnicím v NMgr. studiu
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Německý jazyk Ročník:4.
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Epické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Nábožensky vzdělávací tvorba doby barokní úvod Zpracováno k projektu FRVŠ 3163/2012.
Úvod do studia jazyka N2BP,NJ2BP_1UJA
Max Brod ( Ve středu 26. ledna 2011 byla odhalena pamětní deska spisovatele Maxe Broda na jeho rodném domě v Haštalské ulici 25 na pražském Starém Městě.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Tschechien – Schulsystem Autor: Mgr. Kostiuková N.
DEUTSCH MIT MAX 2 LEKTION 6 Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Hausarbeit Günter Grass Präzisieren Sie das Thema Ihrer Hausarbeit über die Novelle Katz und Maus bzw. Im Krebsgang.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Miroslava Cenková NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_17 Německá literatura 2.pol. 20.stol.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
MARKETING Ing. Radka Johnová Ph.D.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_279_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Znalostní test NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
O útvarech, žánrech a textech
Středověká literatura - úvod
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
GE - Vyšší kvalita výuky
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Němčina pro jazykové školy nově 1.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Nováková Jana
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tschechien – Schulsystem
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
O útvarech, žánrech a textech
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
Literatura v období renesance
DRAMATICKÉ ŽÁNRY Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_73
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_02
Transkript prezentace:

Ú VOD DO STUDIA Literatura

0. S TRUKTURA PŘEDNÁŠKY 1. Literatura v Bc. studiu na KNJ PdF MU 2. Co je literatura? 3. Čím se zabývá literární věda? 4. Literární žánry 5. Analýza vyprávěcího textu 6. Analýza dramatického textu 7. Analýza lyrického textu 8. Text a kontexty 9. Literární teorie a metody 2 Úvod do studia: Literatura 1 2

1. L ITERATURA V B C. STUDIU Přednášky a semináře Styl práce a zakončení Strategie volby kurzů 3 Úvod do studia: Literatura

2. C O JE LITERATURA ? Fikcionalita (Fiktionalität) autoreference (Autoreferenz, vermittelte Referenz) konečnost (Abgeschlossenheit) X otevřenost (Offenheit, Polysemie) „estetická funkce“ (Jan Mukařovský) 4 Úvod do studia: Literatura

2. C O JE LITERATURA ? estetika (Ästhetik) kvalitativní definice? (qualitativer Literaturbegriff?) (Kunstliteratur X Trivialliteratur) 5 Úvod do studia: Literatura

2. C O JE LITERATURA ? kánon (der Kanon) tvorba kánonu (Kanonbildung) literární provoz (der Literaturbetrieb) nakladatelství (Verlage) literární ceny (Literaturpreise) literární kritika (Literaturkritik) 6 Úvod do studia: Literatura

3. Č ÍM SE ZABÝVÁ LITERÁRNÍ VĚDA ? literární věda (Literaturwissenschaft) literární teorie (Literaturtheorie) literární historie (Literaturgeschichte) analýza/interpretace literárního textu (Analyse/Interpretation des literarischen Textes) edice (Edition, Editionswissenschaft) 7 Úvod do studia: Literatura

4. L ITERÁRNÍ ŽÁNRY (G ATTUNGEN ) literární trias (das Trias-Modell) epika (Epik) lyrika (Lyrik) drama (Drama) ev. balada, esej atd. podoba žánrů je kulturně podmíněná a vytvářená, nikoli normativní 8 Úvod do studia: Literatura

4. L ITERÁRNÍ ŽÁNRY Epika (narativní text) vypravěč Drama přímá řeč (nezprostředkovaná) Lyrika vázaná řeč obrazné vyjádření (metaforika) 9 Úvod do studia: Literatura

4. D ELŠÍ EPICKÉ ŽÁNRY epos (Epos, pl. Epen) hrdinský epos (Heldenepos) höfisches Epos (dvorský epos) román (Roman) pikareskní román (Schelmen- bzw. Picaroroman) vývojový román (Bildungsroman) novela (Novelle) „unerhörte Begebenheit“, Dingsymbol, Rahmenerzählung und Binnenerzählung 10 Úvod do studia: Literatura

4. K RATŠÍ EPICKÉ ŽÁNRY mýtus (Mythos) sága (Sage) podobenství (Parabel) legenda (Legende) bajka (Fabel) pohádka (Märchen) povídka (Erzählung) short story (Kurzgeschichte) 11 Úvod do studia: Literatura

4. D RAMATICKÉ ŽÁNRY podle Aristotela (do 18. století) tragédie (Tragödie, Trauerspiel) stavovská klauzule (Ständeklausel) jednota času, místa a děje (Einheit des Ortes, der Zeit, der Handlung) pět dějství (fünf Akte) katarze (Katharsis) komedie (Komödie, Lustspiel) 12 Úvod do studia: Literatura

4. D RAMATICKÉ ŽÁNRY v opozici k Aristotelovi měšťanská tragédie (bürgerliches Trauerspiel) 18. století: Lessing, Schiller proti stavovské klauzuli epické divadlo (episches Theater) 20. století: Brecht, Frisch, Dürrenmatt usf. nahrazuje identifikaci (kritickou) reflexí zcizovací efekty (Verfremdungseffekte, V-Effekte) 13 Úvod do studia: Literatura

4. D RAMATICKÉ ŽÁNRY absurdní divadlo (absurdes Theater) dokumentární divadlo (dokumentarisches Theater) experimentální divadlo (experimentelles Theater) Úvod do studia: Literatura

4. N ĚKTERÉ LYRICKÉ ŽÁNRY Ode, Hymne, Elegie Ballade, Lied Sonett Konkrete Poesie 15 Úvod do studia: Literatura

5. C O LZE ZKOUMAT UVNITŘ LITERÁRNÍHO TEXTU ? tematika (Thema, Thematik) stavba, struktura (Aufbau, Struktur, Gliederung) jazyk (Sprache) symboly, obrazy (Symbole, Bilder) motivy (Motive) event. způsob uchopení látky (Stoff) 16 Úvod do studia: Literatura

5. C O LZE NADTO ZKOUMAT UVNITŘ EPICKÉHO / NARATIVNÍHO TEXTU ? vyprávěcí situace (Erzählsituationen, Erzählperspektiven, Fokalisierungen) čas (Erzählzeit, erzählte Zeit) postavy (Figuren) místa, prostory (Orte, Räume, Topoi, sg.: Topos) Úvod do studia: Literatura

5. V YPRÁVĚNÍ (E RZÄHLEN ) / NARATOLOGIE (N ARRATOLOGIE ) 18 Úvod do studia: Literatura

5. V YPRÁVĚNÍ : E RZÄHLFORM Er-Erzählung Ich-Erzählung erlebendes Ich erzählendes Ich Du-Erzählung 19 Úvod do studia: Literatura

5. V YPRÁVĚNÍ : E RZÄHLVERHALTEN auktoriales EV personales EV neutrales EV 20 Úvod do studia: Literatura

5. V YPRÁVĚNÍ : E RZÄHLERSTANDORT Distanz  des Erzählers zu den erzählen Vorgängen / Personen Nähe olympische Position Allwissenheit (olymp. Position plus Innensicht) begrenzter Blick 21 Úvod do studia: Literatura

5. V YPRÁVĚNÍ : S ICHTWEISE Außensicht Innensicht 22 Úvod do studia: Literatura

5. V YPRÁVĚNÍ : E RZÄHLHALTUNG 23 Úvod do studia: Literatura

5. V YPRÁVĚNÍ : D ARBIETUNGSFORMEN 24 Úvod do studia: Literatura

5. V YPRÁVĚNÍ : D ĚJ (H ANDLUNG ) Handlungsstrang Haupt- und Nebenhandlungen lineare Erzählung Episoden Geschehen („Material“) Geschichte - Fabel story X plot (eng.) sujet X fabula (russ., tsch.) histoire X discourse (frz.) 25 Úvod do studia: Literatura

5. V YPRÁVĚNÍ : Č AS (Z EIT, Z EITGESTALTUNG ) Erzählzeit X erzählte Zeit Raffung X Dehnung zeitraffendes Erzählen zeitdehnendes E. zeitdeckendes E. Rückblende X Vorausdeutung analytische Erzählung 26 Úvod do studia: Literatura

5. V YPRÁVĚNÍ : P OSTAVY (F IGUREN, G ESTALTEN, C HARAKTERE ) hlavní X vedlejší (Haupt- X Nebenfiguren) flacher X runder Charakter 27 Úvod do studia: Literatura

5. M OTIVY (M OTIVE ) A LÁTKA (S TOFF ) Motiv Doppelgänger, Tyrannenmord, Dreieickgeschichte... Stadt, Unterweltbesuch... Teufelsbund, Gottesurteil... Elisabeth Frenzel: Motive der Weltliteratur. Stoff může obsahovat více motivů Prometheus, Ödipus... Faust, King Lear, Casanova, Don Quijote... Elisabeth Frenzel: Stoffe der Weltliteratur. 28 Úvod do studia: Literatura

5. Č TENÁŘ impliziter Leser X realer Leser Rezeptionsästhetik (H. R. Jauß, W. Iser) Leerstellen horizont očekávání (Erwartungshorizont) 29 Úvod do studia: Literatura

ZDROJE Povinné (k testu): Cornejo, Renata, a Charvát, Filip: Einführung in das Studium der Literatur. Ein Lehr- und Arbeitsbuch für den Unterricht. str Schurf, Bernd (Hg.): Texte, Themen und Strukturen. Deutsch für die Oberstufe. str Schurf, Bernd: Literarische Texte und Medien. Von der Analyse zur Interpretation. str Alle Texte als PDFs im IS – Studijní materiály erreichbar. 30 Úvod do studia: Literatura

D ALŠÍ ZDROJE : Lexika: Wilpert, Gero von: Sachwörterbuch der Literatur. Gfrereis, Heike: Grundbegriffe der Literaturwissenschaft. Úvody do studia literatury Vogt, Jochen: Einladung zur Literaturwissenschaft. Martinez, Matias a Michael Scheffel: Einführung in die Erzähltheorie 31 Úvod do studia: Literatura