Anotace Vysvětlit žákům pojem peníze, jak peníze vznikly a jakou mají podobu. Zjistit, kdo peníze vydává a jak se dají zabezpečit před paděláním. Výukový.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Advertisements

Ochranné prvky bankovek
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Ekonomická gramotnost
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Vznik, vývoj a formy peněz
PENÍZE říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Peníze Nejdůležitější funkcí peněz je bezesporu jejich služba jako všeobecný prostředek směny. peníze – prostředek směny - zákonné platidlo – měna.
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Tato prezentace byla vytvořena
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Peníze v tržní ekonomice. Nejvýznamnější objev v dějinách V penězích vyjadřujeme ceny veškerého zboží – jsou všeobecným ekvivalentem Plní v tržní ekonomice.
Hospodářský proces Potřeby, peníze
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Funkce peněz Petr Machala.
PENÍZE Kamila Kuběnová.
Platit se dá i jinak než penězi
České peníze 1 Finanční gramotnost I. stupeň Jaroslava Pavlatová, , Finanční gramotnost I. stupeň, České peníze 1.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO141 Název.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
DUM - Digitální Učební Materiál
EKONOMIKA CENTRÁLNÍ BANKA Ing. Renata Slaná
Peněžní prostředky.  při hotovostním platebním styku se používají hotové peníze = peněžní prostředky, které jsou:  v podobě papírové  v podobě v mincí.
2. téma:. Definice peněz  Peníze jsou jakékoli aktivum všeobecně přijímané při placení za zboží a služby, při placení dluhu.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Bankovní systém a trh peněz
Peníze a centrální banka
Peníze, majetek prima gymnázia. Peníze uspokojování potřeb – existenční podmínka potřeby uspokojují: statky – předměty služby – užitečné činnosti výměna.
Bankovnictví.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Peníze Z hlediska ekonomie jsou peníze takový statek, který slouží jako všeobecně přijímaný prostředek směny - platidlo, tedy statek, pro který platí,
Měnové právo I 30. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_17 Název materiáluOchranné.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 1 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Peníze, jejich funkce a vývoj platidel Výchova k občanství 7. ročník.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE OCHRANNÉ PRVKY BANKOVEK.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA MICHAELA KARÁSKOVÁ FILIP CULEK.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_11_01_bankovky v ČR Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
BANKY A PENĚŽNÍ ÚSTAVY.
Měnové právo I 5. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Název projektu: Moderní škola
Expozice Lidé a peníze v ČNB pobočce Brno
Výchova k občanství 7.ročník
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Miroslava Tomanová
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
FINANČNÍ GRAMOTNOST Platidla
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary,
Peníze a centrální banka
Transkript prezentace:

Anotace Vysvětlit žákům pojem peníze, jak peníze vznikly a jakou mají podobu. Zjistit, kdo peníze vydává a jak se dají zabezpečit před paděláním. Výukový materiál

PENÍZE CO JSOU PENÍZE K ČEMU PENÍZE SLOUŽÍ JAK PENÍZE VZNIKLY JAKÉ JSOU PODOBY PENĚZ JAK PENÍZE ZÍSKÁME JAKOU MAJÍ PENÍZE FUNKCI JAK PENÍZE CHRÁNIT PŘED PADĚLÁNÍM KDO PENÍZE VYDÁVÁ JAKÝMI PENĚZI PLATÍ SOUSEDÉ JAK PENÍZE OVLIVŇUJÍ ČLOVĚKA

Co jsou peníze? Platidlo Všeobecně přijímaný prostředek směny Zvláštní druh majetku Konkrétní peněžní jednotka státu=MĚNA

K čemu peníze slouží? Lze si za ně pořídit a) statky b) služby Slouží k uspokojování našich potřeb Potřeba= pociťovaný nedostatek něčeho nezbytného a) základní- nelze bez nich přežít (jídlo, pití, spánek, ošacení) b) vyšší- lze je odložit, nejsou nezbytné (dovolená, kultura, koníčky)

Jak peníze vznikly? Výměna zboží za zboží Všeobecné ekvivalenty = zbožové peníze první forma peněz ( Babylon - obilí, Čína- mušličky, Slované - plátno) nejvhodnějším ekvivalentem bylo zlato Mince - původně ražené ze zlata neefektivní pro manipulaci s vyšší částkou Papírové = bankovky

Jaké jsou podoby peněz? Kovové=mince jsou trvanlivé, snadno se přenášejí Papírové=bankovky lepší manipulace při vyšší částce Počítačové=platební karty 1. Debetní karta- umožňuje platit penězi, které máš uložené na účtu u dané banky 2. Kreditní karta- umožňuje platit, aniž bys měl v bance uložené potřebné peníze; takto vzniklý úvěr (půjčku) pak musíš bance splatit.

Jak peníze získáme? Mzda Zisk (podnikání) Dědictví Výhra Dar Úroky z vkladu

Jakou mají peníze funkci? Prostředek směny=nákup a prodej Dočasný uchovatel hodnoty=není potřeba, aby se prodej a nákup odehrál v jednom okamžiku. Míra hodnoty=peníze jsou totiž společným jmenovatelem, na který lze převést tak odlišné statky jako je lidská práce, surovinové zdroje, kapitálové vybavení a tak dále. Všechny tyto veličiny lze ocenit v penězích

Jak peníze chránit před paděláním? 1. Vodoznak Vodoznak 2. Okénkový proužek s mikrotextem Okénkový proužek s mikrotextem 3. Barevná vlákna Barevná vlákna 4. Soutisková značka Soutisková značka 5. Skrytý obrazec Skrytý obrazec 6. Proměnlivá barva Proměnlivá barva 7. Iridiscentní pruh Iridiscentní pruh 8. MikrotextMikrotext Každá bankovka obsahuje ochranné prvky

Kdo peníze vydává? Právo vydávat peníze do oběhu má Česká národní banka ČNB je ústřední banka Vykonává dohled nad finančním trhem Pečuje o cenovou stabilitu státu Reguluje činnost obchodních bank Včele ČNB stojí guvernér Miroslav Singer

Jakými penězi platí sousedé? Přiřaď správnou měnu k jednotlivým sousedícím státům: Polsko,Slovensko, Rakousko, Německo koruna, šilink, zlotý, euro Která měna je nejmladší? euro

Jak peníze ovlivňují člověka? Peníze jsou v životě člověka velmi důležité: jejich nedostatek může vyvolat stresové situace jejich nadbytek upřednostňování konzumního způsobu života Co si za peníze nekoupíš?

Použité zdroje: SKOŘEPA, Milan; SKOŘEPOVÁ, Eva. Finanční a ekonomická gramotnost. Praha : Scientia, s. VALENTA, Milan. Občanská výchova. Praha : Práce, s.