Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie pro žáky ve věku 11 až 15 let Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let Realizační tým chemie : Ing. Petr Bělina, Ph.D. (metodik) Ing. Dagmar Holubcová (metodik, garant) Ing. Hana Jiránková, Dr. (metodik) Ing. Patrik Pařík, Ph.D. (metodik, garant) Ing. Jiří Schwarz, Ph.D. (metodik) prof. Ing. Petra Šulcová, Ph.D. (garant) chemie
Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie pro žáky ve věku 11 až 15 let Realizační tým chemie: Fakulta chemicko- technologická, Univerzita Pardubice Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let
Schéma praktické výuky chemie První den: První den:8. třída nebo tercie (5 hodin) Druhý den: Druhý den:9. třída nebo kvarta (6 hodin) Třetí den: Třetí den:společné vyhodnocení a prezentace realizovaných pokusů Struktura prvního, resp. druhého dne: úvod věnován bezpečnosti práce (informace o značení chemikálií) představení pokusů, které budou realizovány podle požadavků školy přehled pokusů ve 2 až 3 úrovních podle stupně výuky a vybavení škol vlastní experimentální část, ve které budou studenti realizovat vybrané pokusy za přítomnosti pedagogů příprava prezentace studentů na společné vyhodnocení pokusů chemie Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let
Schéma praktické výuky chemie Přehled prezentovaných témat Chemie a společnost (9) Vlastnosti látek a chemické reakce (12) Separační metody (7) Přírodní látky: zdroje, vlastnosti, důkazy (6) Forenzní chemie (chemie v kriminalistice) (6) Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let
Schéma praktické výuky chemie Přehled prezentovaných témat Chemie a společnost Chemie a společnost (9) Zábavná reologie – zvláštní kapaliny; Jak tuhne malta; Přírodní indikátor pH; Detergenty; Chladící směsi; Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let
Schéma praktické výuky chemie Přehled prezentovaných témat Chemie a společnost Důkaz lepku v mouce; Tvrdost vody; Důkaz tuků ve stravě; Chemické vlastnosti zeminy. Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let
Schéma praktické výuky chemie Přehled prezentovaných témat Vlastnosti látek a chemické reakce Vlastnosti látek a chemické reakce (12) Vyvíjení CO 2 - bublinky kolem nás; Aerobní/anaerobní reakce, aneb kvasinky v akci; Oxidačně - redukční vlastnosti glukózy; Chemická zahrádka; Krystalizace; Difúze látek v roztoku; Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let
Schéma praktické výuky chemie Přehled prezentovaných témat Vlastnosti látek a chemické reakce Kovy; Endotermní/exotermní reakce; Kyseliny; Pomědění hřebíků; Vlastnosti látek (skupenství, rozpustnost, hoření, rozklad); Haloformová reakce. Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let
Schéma praktické výuky chemie Přehled prezentovaných témat Separační metody Separační metody (7) Dělení směsí, aneb separace může být i legrace (filtrace); Adsorpce na aktivním uhlí - co dokáže uhlí(k); Destilace vody a měření její vodivosti; Přírodní a syntetická barviva (chromatografie); Sublimace kofeinu; Extrakce lipidů; Iontoměniče. Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let
Schéma praktické výuky chemie Přehled prezentovaných témat Přírodní látky: zdroje, vlastnosti, důkazy Přírodní látky: zdroje, vlastnosti, důkazy (6) Barevné reakce manganistanu draselného; (Ne)redukující cukry; Vlastnosti vitamínu C; Důkaz bílkovin biuretovou reakcí; Izolace kaseinu z mléka; Fluorescence rostlinných barviv. Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let
Schéma praktické výuky chemie Přehled prezentovaných témat Forenzní chemie (chemie v kriminalistice) Forenzní chemie (chemie v kriminalistice) (6) Hoření; Hledání stop ninhydrinem (otisky prstů); Tajné písmo (kyselina octová); Gen v lahvi; Forenzní chemie (otisky prstů pomocí prášků); Forenzní chemie – Teichmanovy krystalky. Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let
Schéma praktické výuky chemie Prezentované pokusy Metodiky kompletní popis pokusu včetně bezpečnosti práce Metodické listy zkrácený popis pokusu Pracovní listy pro žáky; záznam výsledků realizovaných pokusů. Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let
Schéma praktické výuky chemie Prezentované pokusy Metodiky kompletní popis pokusu abstrakt; startovní znalosti žáků; cílové znalosti, nabyté vědomosti; vybavení (pomůcky, chemikálie); časový harmonogram; laboratorní postup; princip experimentu; bezpečnost práce; strategie výuky; přínos. Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let
Schéma praktické výuky chemie Prezentované pokusy Metodické listy zkrácený popis pokusu abstrakt; vybavení (pomůcky, chemikálie); časový harmonogram; laboratorní postup; poznámka k bezpečnosti práce. Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let
Schéma praktické výuky chemie Prezentované pokusy Pracovní listy pro žáky; záznam výsledků realizovaných pokusů. Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let
Schéma praktické výuky chemie Chemie je zábava a tajemství. Chemie je v nás a kolem nás. Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let