DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0112 Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Advertisements

Poezie.
Vítězslav Nezval (1900 – 1958).
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Literární teorie II III/2-CJ1/3.18/Šv.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Skácela…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Představitel skupiny lumírovců
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
Struktura literárního díla
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
34.1 Poezie Josef Kainar – Stříhali dohola malého chlapečka
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. V. Sládka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Italská renesanční literatura II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
POEZIE.
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Zvuková stavba souvislého projevu (slovní přízvuk) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
Název Notopis 2 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Jarní rýmování.
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy rýmů Název sady: Český jazyk 7.ročník Číslo projektu:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.
VY_32_INOVACE_20_Literatura 19. století
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Václav Sládek Český básník a překladatel
Václav Hrabě NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Literární pojmy Literatura.
VY_32_INOVACE_19_Literatura 19. století
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Prozodické systémy a druhy rýmů
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
A. Sova – Květy intimních nálad
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Problematika rýmu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Druhy rýmů.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2012 Ročník
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.04_Literární teorie.
Literatura 19.století - shrnutí
Opakujeme základní pojmy
Poezie a verš.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno Předmět Literární výchova Tematický okruh Literární dílo a prostředky jeho výstavby Téma Verš a rým Ročník 1. Jméno autora Mgr. Simona Růžková Datum tvorby Anotace Žáci se naučí rozlišovat nejběžnější typy metra a rýmových schémat.

VERŠ základní jednotka básnického rytmu nejčastěji jeden řádek básnického textu vázaný verš – je vázán určitými pravidly – např. střídáním přízvučných a nepřízvučných slabik (sylabotónický), nebo střídáním krátkých a dlouhých slabik (časoměrný) volný verš – není vázán žádnými pravidly o počtu slabik nebo uspořádání přízvuků, není závislý ani na větné skladbě, zvláštně člení obsah textu, nositelem rytmu je pouze intonace, používán v moderní lyrice

METRUM rytmické schéma střídání stejného počtu přízvučných a nepřízvučných slabik nejmenší pravidelně se opakující jednotka metra ve verši = STOPA v rámci stopy rozlišujeme: –těžkou dobu (přízvučná slabika), značíme – –lehkou dobu (nepřízvučná slabika), značíme u

TROCHEJ „Velké, širé rodné lány, jak jste krásny na vše strany, od souvratě ku souvrati jak vás dnes to slunko zlatí!“ (J. V. Sládek) pravidelně se střídají jedna těžká a jedna lehká doba (–u) v české poezii nejběžnější typ veršové stopy

DAKTYL „ Stříhali dohola malého chlapečka Dívat se na sebe Nesmět se pohnouti Nesmět se pohnouti na židli z železa Už mu to začalo“ (J. Kainar) jedna těžká doba a dvě lehké (–uu) používají se hlavně tříslabičná slova, případně kombinace dvouslabičných s jednoslabič- nými slovy bez přízvuku

JAMB „Bez konce ticho – žádný hlas – bez konce místo – noc – i čas ---“ (K. H. Mácha) jedna lehká a jedna těžká doba (u–) protože čeština má přízvuk na první slabice slov, básníci si vypomáhali tím, že na začátek veršů umísťovali jednoslabičná slova bez přízvuku a na konec zase jednoslabičná, ale významově zatížená slova

DAKTYLOTROCHEJ „S oblohy bílý měsíček, starobný nebes tatíček, stříbrné světla pýří po celém světě šíří.“ (J. Neruda) střídá se tam trochej s daktylem (někdy pravidelně, jindy nepravidelně)

RÝM zvuková shoda na konci dvou nebo více veršů zdůrazňuje hranice verše působí libozvučně autor může rýmem zdůraznit slovo, které považuje za důležité rozložení veršů ve sloce = rýmové schéma

SDRUŽENÝ RÝM „Manon je můj osud. Manon je můj osud. Manon je všechno, co neznal jsem dosud. Manon je první a poslední můj hřích, nepoznat Manon, nemiloval bych.“ (V. Nezval) AABB rýmují se vždy dva verše za sebou

STŘÍDAVÝ RÝM „ Za trochu lásky šel bych světa kraj šel s hlavou odkrytou a šel bych bosý, šel v ledu – ale v duši věčný máj, šel vichřicí – však slyšel zpívat kosy.“ (J. Vrchlický) ABAB rýmují se liché a sudé verše

OBKROČNÝ RÝM „Jsou plny světla tvoje řasy s moudrostí zápasících hříchů. A z tvého bouřlivého smíchu, já vím, jak hořce plakala jsi.“ (A. Sova) ABBA rýmuje se první verš se čtvrtým a druhý verš se třetím

PŘERÝVANÝ RÝM „Za ženu vezmu si gorilu. Myslím, že shodneme se. Má srdce divoké jako já a též je bez konfese.“ (F. Gellner) ABCB rýmují se pouze sudé verše případně se mohou rýmovat pouze liché verše (ABAC)

Určete metrum a rýmové schéma: „Domove, domove drahý a jediný nejdražší, nejsladší nad světa končiny.“ (J. V. Sládek) daktyl, (–uu) ABCB, přerývaný rým

Určete metrum a rýmové schéma: „Jsi útlejší než hlas, ach ještě víc jej ztlum a jeho otisk zas tma sejme našim rtům.“ (F. Hrubín) jamb (u–) ABAB, střídavý rým

Určete metrum a rýmové schéma: „Už se žito k zemi kloní, na mých lukách seno voní; ticho, ticho, moje koně, pojedem si brzo pro ně.“ (J. V. Sládek) trochej (–u) AABB, sdružený rým

ZDROJE: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro I. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2001, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka I. k Literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2000, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2000, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka IV. k Literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2001, ISBN vlastní archiv autorky