DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno Předmět Literární výchova Tematický okruh Literární dílo a prostředky jeho výstavby Téma Verš a rým Ročník 1. Jméno autora Mgr. Simona Růžková Datum tvorby Anotace Žáci se naučí rozlišovat nejběžnější typy metra a rýmových schémat.
VERŠ základní jednotka básnického rytmu nejčastěji jeden řádek básnického textu vázaný verš – je vázán určitými pravidly – např. střídáním přízvučných a nepřízvučných slabik (sylabotónický), nebo střídáním krátkých a dlouhých slabik (časoměrný) volný verš – není vázán žádnými pravidly o počtu slabik nebo uspořádání přízvuků, není závislý ani na větné skladbě, zvláštně člení obsah textu, nositelem rytmu je pouze intonace, používán v moderní lyrice
METRUM rytmické schéma střídání stejného počtu přízvučných a nepřízvučných slabik nejmenší pravidelně se opakující jednotka metra ve verši = STOPA v rámci stopy rozlišujeme: –těžkou dobu (přízvučná slabika), značíme – –lehkou dobu (nepřízvučná slabika), značíme u
TROCHEJ „Velké, širé rodné lány, jak jste krásny na vše strany, od souvratě ku souvrati jak vás dnes to slunko zlatí!“ (J. V. Sládek) pravidelně se střídají jedna těžká a jedna lehká doba (–u) v české poezii nejběžnější typ veršové stopy
DAKTYL „ Stříhali dohola malého chlapečka Dívat se na sebe Nesmět se pohnouti Nesmět se pohnouti na židli z železa Už mu to začalo“ (J. Kainar) jedna těžká doba a dvě lehké (–uu) používají se hlavně tříslabičná slova, případně kombinace dvouslabičných s jednoslabič- nými slovy bez přízvuku
JAMB „Bez konce ticho – žádný hlas – bez konce místo – noc – i čas ---“ (K. H. Mácha) jedna lehká a jedna těžká doba (u–) protože čeština má přízvuk na první slabice slov, básníci si vypomáhali tím, že na začátek veršů umísťovali jednoslabičná slova bez přízvuku a na konec zase jednoslabičná, ale významově zatížená slova
DAKTYLOTROCHEJ „S oblohy bílý měsíček, starobný nebes tatíček, stříbrné světla pýří po celém světě šíří.“ (J. Neruda) střídá se tam trochej s daktylem (někdy pravidelně, jindy nepravidelně)
RÝM zvuková shoda na konci dvou nebo více veršů zdůrazňuje hranice verše působí libozvučně autor může rýmem zdůraznit slovo, které považuje za důležité rozložení veršů ve sloce = rýmové schéma
SDRUŽENÝ RÝM „Manon je můj osud. Manon je můj osud. Manon je všechno, co neznal jsem dosud. Manon je první a poslední můj hřích, nepoznat Manon, nemiloval bych.“ (V. Nezval) AABB rýmují se vždy dva verše za sebou
STŘÍDAVÝ RÝM „ Za trochu lásky šel bych světa kraj šel s hlavou odkrytou a šel bych bosý, šel v ledu – ale v duši věčný máj, šel vichřicí – však slyšel zpívat kosy.“ (J. Vrchlický) ABAB rýmují se liché a sudé verše
OBKROČNÝ RÝM „Jsou plny světla tvoje řasy s moudrostí zápasících hříchů. A z tvého bouřlivého smíchu, já vím, jak hořce plakala jsi.“ (A. Sova) ABBA rýmuje se první verš se čtvrtým a druhý verš se třetím
PŘERÝVANÝ RÝM „Za ženu vezmu si gorilu. Myslím, že shodneme se. Má srdce divoké jako já a též je bez konfese.“ (F. Gellner) ABCB rýmují se pouze sudé verše případně se mohou rýmovat pouze liché verše (ABAC)
Určete metrum a rýmové schéma: „Domove, domove drahý a jediný nejdražší, nejsladší nad světa končiny.“ (J. V. Sládek) daktyl, (–uu) ABCB, přerývaný rým
Určete metrum a rýmové schéma: „Jsi útlejší než hlas, ach ještě víc jej ztlum a jeho otisk zas tma sejme našim rtům.“ (F. Hrubín) jamb (u–) ABAB, střídavý rým
Určete metrum a rýmové schéma: „Už se žito k zemi kloní, na mých lukách seno voní; ticho, ticho, moje koně, pojedem si brzo pro ně.“ (J. V. Sládek) trochej (–u) AABB, sdružený rým
ZDROJE: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro I. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2001, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka I. k Literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2000, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2000, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka IV. k Literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2001, ISBN vlastní archiv autorky