Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_321_Buňka a chemické složení buňky Název školy Masarykova střední škola zemědělská a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BIOCHEMIE.
Advertisements

Digitální učební materiál
GENETIKA NUKLEOVÉ KYSELINY DNA, RNA
Nukleové kyseliny AZ-kvíz
RISKUJ ! Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Látkové složení lidského těla- prvky
NUKLEOVÉ KYSELINY BIOCHEMIE.
VY_32_INOVACE_05_PVP_257_Hol
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_420.
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
Základy přírodních věd
Chemická stavba buněk Září 2009.
Chemické složení organismů
Biologie buňky chemické složení.
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Cukry (sacharidy, glycidy) - Jsou to nejrozšířenější organické látky, tvoří největší podíl organické hmoty na Zemi. Funkce: zásobní látky v organismu.
Zpracoval Martin Zeman 5.C
Opakování sacharidy, tuky, bílkoviny
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-9-04.
Základy přírodních věd
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_09.
Nutný úvod do histologie
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bílkoviny a nukleové kyseliny
Nukleové kyseliny Struktura DNA a RNA Milada Roštejnská Helena Klímová
Sloučeniny v organismech
Molekulární genetika DNA a RNA.
METABOLISMUS BÍLKOVIN II Anabolismus
NUKLEOVÉ KYSELINY A JEJICH METABOLISMUS
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Genetika.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_11 Tematická.
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2
Molekulární genetika.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2
Nukleové kyseliny Přírodní látky
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemie, složení živých organismů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_376.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Základy molekulární genetiky. Bílkoviny Makromolekuly složené z aminokyselin jedna molekula bílkoviny tvořena obvykle stovkami aminokyselin v živých organismech.
BÍLKOVINY. DEFINICE Odborně proteiny, z řeckého PROTEIN=PRVNÍ. Jsou to přírodní makromolekulární látky vznikající z aminokyselin. Obsahují vázané atomy.
Autor: Ing. Michal Řehulka  Přírodní makromolekulární látky (Biopolymery)  Vytvářejí dlouhé vláknité molekuly  Nesou a uchovávají genetickou informaci.
Ch_060_Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla Název sady:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Chemické složení buňky a organismů.
Chemické složení živých organismů
Základy organické chemie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Buňka  organismy Látkové složení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metabolické děje II. – proteosyntéza
Nukleové kyseliny Charakteristika: biopolymery
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sacharidy Lipidy Bílkoviny Nukleové kyseliny Buňka
Molekulární základy genetiky
Co to je DNA? Advanced Genetics, s.r.o..
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_321_Buňka a chemické složení buňky Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace AutorIng. Lenka Dohnalová Průřezové témaČlověk a životní prostředí Tématický celekČlověk a životní prostředí Ročník1. Datum tvorby Datum a místo ověření , biologie 1.C Druh učebního materiáluPrezentace Anotace Učební materiál je určen pro výklad nové látky o buňce a chemickém složení buňky. Prezentace je vhodná také pro opakování učiva, případně k samostudiu. Učební materiál umožňuje názornější a přehlednější způsob vysvětlení učiva. Klíčová slova buňka, biogenní prvky, bílkoviny, sacharidy, lipidy, nukleové kyseliny, DNA, RNA, alkaloidy, glykosidy, třísloviny, anorganické látky Metodický pokyn Učební materiál je možno použít pro výklad nového učiva, k opakování učiva i k samostudiu. Při výkladu látky je možné využít postupného zobrazování informací k jednotlivým tématům a tím je dán prostor pro práci s žáky. Na konci učebního materiálu jsou umístěné otázky k procvičení probraného učiva. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Buňka a chemické složení buňky

Buňka (cellula) => základní stavební a funkční jednotka organismu, schopna samostatného života cytologie = nauka o buňkách

makrobiogenní prvky základní stavební částice látek C, H, O, N, P, S, Ca, Fe, K, Mg, Na, Cl mikrobiogenní součást enzymů a přenašečů Zn, Mn, Cu, Mo, I, Co stopové prvky součást enzymů F, B, Br, Si, Al, V, Ni, Se …… 1. Prvkové složení => biogenní prvky

a) organické látky bílkoviny, sacharidy, lipidy, nukleové kyseliny, alkaloidy, glykosidy, barviva, vitamíny, silice a pryskyřice, třísloviny, látky steroidní povahy b) anorganické látky voda, soli, plyny 2. Látkové složení

a) organické látky 1) bílkoviny (cca 30% z org. l.) –makromolekulární látky složené z aminokyselin –význam stavební látky – keratin, aktin, myosin, kolagen, elastin … funkční látky – enzymy, protilátky, hormony, přenašeče … zásobní látky – v semenech luskovin

–polyhydroxyaldehydy a polyhydroxyketony –význam rychlý zdroj energie – glukóza, škrob, glykogen, inulín stavební látky – celulóza, chitin 2) sacharidy (cca 10% z org. l.)

–estery vyšších mastných kyselin a alkoholu –význam bohatý zdroj energie stavební látky – fosfolipidy rozpouštědla – pro vitamíny a barviva 3) lipidy (2% z org. l.)

–makromolekulární látky složené z nukleotidů –význam nositelé genetické informace umožňují syntézu bílkovin –typy a) DNA (deoxyribonukleová kyselina) b) RNA (ribonukleová kyselina) 4) nukleové kyseliny (cca 1% z org. l.)

a) DNA obsahuje základní genetický materiál většiny organismů = nositelka dědičnosti živých organismů stavba –kyselina fosforečná –cukr deoxyribóza –dusíkatá báze adenin (A), guanin (G), tymin (T), cytosin (C)

DNA je tvořena –dvěma polynukleotidovými řetězci šroubovitě stočenými –z obou vláken proti sobě vyčnívají dvojice dusíkatých bází –báze jsou spojeny vodíkovými můstky = komplementární báze A - T C - G

b) RNA zajišťuje přenos genetické informace z DNA do struktury bílkovin stavba –kyselina fosforečná –cukr ribóza –dusíkatá báze adenin (A), guanin (G), uracil (U), cytosin (C)

je tvořena –jedním polynukleotidovým řetězcem některé části se váží proti sobě komlementárními bázemi A - U C - G

typy –mRNA informační, mediátorová (messenger) obsahuje přepis informace z molekuly DNA o primární struktuře bílkovinných molekul syntetizovaných v buňce –tRNA transferová přenáší aminokyseliny na místa syntéz na bílkoviny –rRNA ribozomální je součástí ribozómů, části buněk na nichž probíhá syntéza na bílkoviny

–dusíkaté látky, produkty metabolismu převážně rostlinných buněk –v jiných organismech působí toxicky –ochranná funkce kofein, morfin, solanin, kokain, nikotin … 5) alkaloidy

–látky sacharidové povahy, převážně produkt rostlinných buněk amygdalin, digitoxin, konvalatoxin ….. 6) glykosidy

–význam ekologický – ochranný, vábení hmyzu (melanin, antokyanin, flavony) funkční – fotosyntetická barviva, krevní barviva, karotenoidy 7) barviva

–látky důležité pro metabolismus –vytvářejí je především rostliny vit. A, B, C, D… 8) vitamíny

–látky izoprenoidní povahy –těkavé a vonné látky –typický produkt rostlin silice mátová, heřmánková, terpentýnová …. 9) silice a pryskyřice

–sloučeniny fenolické povahy –typické pro rostliny –způsobují nahořklou, svíravou chuť ve dřevě a kůře stromů, v plodech 10) třísloviny (taniny)

–hormony (kortikoidy, pohlavní hormony) –žlučové kyseliny –cholesterol –apod. 11) látky steroidní povahy

b) Anorganické látky 1) voda (70% ze všech l.) –rozpouštědlo látek –reaktant –vytváří prostředí pro chemické a fyzikální děje –produkt metabolismu –důležitá pro termoregulaci

–disociované ionty Na, K, Ca, Fe, Mg, Cl, CO 3, SO 4, PO 4 –nerozpustné sloučeniny uhličitany, křemičitany, fosforečnany –význam ovlivňují osmózu, elektrické a transportní procesy na membránách, udržují pH prostředí, součást makromolekulárních látek, vytvářejí ochranné a oporné struktury 2) soli

–CO 2, O 2, N 2 3) plyny

Opakování 1.Vysvětlete, co je to buňka. 2.Vyjmenujte, které skupiny prvků jsou součástí buňky. 3.Vyjmenujte vše co víte o nukleových kyselinách. 4.Vyjmenujte, které organické látky mají stavební význam pro buňku.

5. K uvedeným pojmům přiřaďte správné tvrzení I.cytologie II.stopové prvky III.DNA IV.alkaloidy V.glykosidy VI.silice VII.třísloviny a)těkavé a vonné látky b)konvalatoxin c)součást enzymů d)deoxyribonukleová kyselina e)nauka o buňkách f)kofein g)taniny