ŠIKANA základní fakta. Definice  Fyzické, psychické či kombinované ponižování až týrání žáků obvykle jinými žáky, vzácněji dospělými. Probíhá buď v dyádě,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní strategie prevence násilí na dětech na období MUDr
Advertisements

ŠIKANA Mgr. Jan Žufníček.
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
ADAPTAČNÍ KURZ aneb první společný krok s novou třídou „Jsme na jedné lodi“ září v Janově nad Nisou.
Šikana v České republice
ŠIKANA.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
Školní násilí Agresivita Šikana.
ohroženým domácím násilím
Individuální výchovný plán
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
VY_32_INOVACE_VkZ.6.01-Šikana-prezentace
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Šikana Zdroj: .
Zdravá škola.
ŠIKANA Mgr. Radka Mrázová.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Minimální preventivní program školy
ŠIKANA základní fakta.
Školní program proti šikanování
Vzájemná pomoc Petr Machala. Alfred Adler říkal, že člověk usiluje získat osobní moc neúspěch může vyvolat pocit méněcennosti Jste v něčem lepší než ostatní?
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Šikana příčiny diagnostika praktická pomoc
Pražské fórum primární prevence rizikového chování 2015 na téma agrese a agresivní chování PROGRAM ROZVOJE TŘÍDNÍHO KOLEKTIVU (PROTK)
Sociální patologie SCPT SCPA
Pedagogická diagnostika
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Šikana mezi dětmi a ve školách Vypracovala: Terezie Daňková.
Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník:
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Agrese, šikana Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
ŠIKANA základní fakta. Definice  Fyzické, psychické či kombinované ponižování až týrání žáků obvykle jinými žáky, vzácněji dospělými. Probíhá buď v dyádě,
Kariérové poradenství v českém středním školství
ŠIKANA základní fakta.
Příjemce podpory: TRIALOG
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
PROFESE UČITELE Radek Šír.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Šikana.
Školní program proti šikanování
Tisková konference
seminář Teorie a metodiky výchovy
ŠIKANA základní fakta.
Školská sociální práce
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Transkript prezentace:

ŠIKANA základní fakta

Definice  Fyzické, psychické či kombinované ponižování až týrání žáků obvykle jinými žáky, vzácněji dospělými. Probíhá buď v dyádě, nebo ve skupině. Iniciátory šikanování bývají žáci vyšších ročníků, žáci starší, fyzicky vyspělejší, žáci osobnostně či sociálně narušení. Šikanování přitom není jen školním problémem, ale často se přenáší i do mimoškolních a zájmových činností dítěte. (Průcha, Walterová a Mareš, 1998, s. 247) (Průcha, Walterová a Mareš, 1998, s. 247)

Pojetí šikany  šikanování jako nemocné chování - fyzická agrese a používání zbraní - slovní agrese a zastrašování zbraní - krádeže a ničení věcí a cizího majetku - násilné a manipulativní příkazy  šikanování jako určitá závislost  šikanování jako porucha vztahu ve skupině.

Příčiny šikany  tlak kolektivu  touha po moci  motiv krutosti  zvědavost, nuda, touha po senzaci

Dělení šikany dle projevů šikany  přímé a nepřímé  fyzické a verbální  aktivní a pasivní trojdimensionální mapa dle délky trvání  krátkodobé  dlouhodobé

Agresor Typologie  hrubý, primitivní a impulsivní  slušný a kultivovaný  optimistický a dobrodružný

Oběť Typologie obecná  „silné“ a nahodilé  „slabé“ s tělesným a psychickým handicapem  „deviantní“ a nekonformní Typologie dle stupňů šikany  oběti pokročilých stupňů šikanování  oběti počátečních stupňů šikanování

Vývojové stupně šikany  první stadium - zrod ostrakismu  druhé stadium - fyzická agrese a přitvrzování manipulace  třetí stadium - vytvoření jádra  čtvrté stádium - většina přijímá normy  páté stadium - totalita neboli dokonalá šikana

Známky šikany - přímé  Posměch  Kritika dítěte  Příkazy  Neoplácení ran  Rvačky silnějších se slabšími

Známky šikany - nepřímé  O přestávkách často samo  Při jakékoliv akci zvoleno mezi posledními  Vyhledává přítomnost učitele  Při přednesu před třídou dítě nejisté  Chováním působí depresivně a nešťastně  Zhoršuje se ve škole  Věci dítěte jsou poškozeny  Má zašpiněný nebo poškozený oděv  Při TV učitel objeví odřeniny, modřiny

Další známky šikany  Za dítětem nechodí žádní spolužáci  Dítě se s nikým nekamarádí  Nebývá zváno na oslavy narozenin  Ráno nechce jít do školy  Do školy chodí oklikou  Ze školy přichází hladové  Má neklidný spánek  Ztrácí zájem o učení  Bývá smutné, apatické  Žádá o peníze bez udání důvodu  Často hlásí ztrátu osobních věcí  Bývá agresivní vůči sourozencům  Stěžuje si na bolesti hlavy, břicha  Doma zůstává více než dříve

Prevence šikany I. z hlediska aplikace  primární prevence  sekundární prevence  terciární prevence

Prevence šikany II. předpoklady řešení šikany  připuštění si možnosti vzniku šikany  připuštění si možnosti existence šikany  odvaha obětí  ochota okolí oznamovat na příslušná místa jednotlivé incidenty  vedení si pečlivých záznamů všech případů šikanování  odborná erudovanost pedagogů

Prevence šikany III.  solidarita se slabými jako základ řízení třídy  podpora autority učitele  posílení demokracie ve třídě a ve škole  ideová výchova  princip kooperace ve výchově  ochrana dětí před vlivem mediálního násilí a pornografie  dozor ve škole  práce s agresory  preventivní kampaň k potírání šikany na škole  výchova k násilí

Prevence šikany IV.  pedagogická komunita  specifický program proti šikanování  odborné služby resortu školství  spolupráce škol s odborníky  pomoc a podpora ministerstva a krajských úřadů  kontroly ČŠI, MŠMT  monitorování situace a zabezpečování ochrany práv dětí nevládními organizacemi

Řešení šikany I. nutná diagnostika - překážky diagnostiky  od oběti lze těžko získat podrobnější a objektivní informace  agresoři často úporně a vynalézavě lžou  strach ostatních vypovídat  rodiče agresorů chrání své děti za každou cenu  rodiče oběti se obávají spolupracovat při vyšetřování  pedagog chrání agresora a nevědomě brání vyšetřování

Řešení šikany II. postup vyšetřování  rozhovor s informátory a oběťmi  nalezení vhodných svědků  individuální nebo konfrontační rozhovor se svědky  zajištění ochrany obětem  rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi

Řešení šikany III. metody sloužící k nápravě  metoda vnějšího nátlaku agresor je přinucen trestem a strachem k zastavení agresivního chování a k dodržování oficiálních norem  metoda usmíření akcentováno řešení problému, odstranění agresivního postoje, domluva a usmíření mezi aktéry

Řešení šikany IV.  vyloučení agresorů ze školy  zajímavá výuka a atraktivní školní program  prostředky vedoucí k odhalení a diagnostikování šikany  dozor a jemu blízké prostředky  práce s oběťmi šikanování  práce s agresory  práce se všemi žáky  participace žáků na prevenci a řešení šikany  spolupráce školy s rodiči  spolupráce školy s institucemi (Linka důvěry, Bílým kruhem bezpečí)

Zahraniční přístupy časté úsudky učitelů  šikana není problémem mé třídy  šikana je normální, dítě se s ní musí vypořádat samo  i já jsem byl šikanovaný a přežil jsem, děti to také musí zvládnout  proč bych se měl soustředit na šikanu, musím se koncentrovat na učení

Rady obětem a přihlížejícím oběť  uvolni se a zvažuj možnosti postupu  řekni „stop“ a běž pryč  zůstávej s dospělým  nuď agresora  použij humor  jednej jako by sis nevšiml šikany  vyjádři souhlas se vším co řekne agresor a běž pryč  oznam vše učiteli přihlížející  nepřidávej se  nedívej se  řekni agresorovi ať přestane  buď milý na oběť  vyzvi oběť, aby s tebou odešla  sežeň dospělého

Rady učitelům  začni okamžitě jednat jestliže objevíš nebo uslyšíš o šikaně  vem agresora stranou a soukromě si s ním promluv  začni okamžitě řešit pokud dojde k další šikaně  věnuj pozornost oběti  informuj svou třídu anonymně o šikaně  zorganizuj diskuzi dětí o šikaně  všímej si a dávej pozor na studenty, kteří jsou izolovaní od svých vrstevníků  podněcuj děti aby k sobě byly milé  zasaď se o vytvoření „protišikanové policie“

Zajímavé projekty boje proti šikaně I. „Specifický program proti šikanování a násilí ve školách a školských zařízeních“ „Specifický program proti šikanování a násilí ve školách a školských zařízeních“  po čtyřech měsících od zavedení programu poklesla šikana na druhém stupni školy průměrně o 42,5 %  poskytnout pedagogickým pracovníkům systematické vzdělání v dané oblasti  pedagogové sami vytvářejí a zavádějí s podporou supervizora program proti šikanování  hodnocení efektivity programu

Zajímavé projekty boje proti šikaně II. „MIŠ – Minimalizace šikany“  aplikace a realizace výzkumem ověřeného programu „Specifický program proti šikanování a násilí ve školách a školských zařízeních“  realizace leden 2005 – prosinec 2007  v roce 2005 vytvořen tým lektorů, do projektu vstoupilo 9 pilotních škol (105 pedagogů), dotazníkový výzkum (výsledky viz. výše)  v roce 2006 do projektu zařazeno 18 pilotních škol (200 učitelů), pozitivní zpětná vazba učitelů

Zajímavé projekty boje proti šikaně III. klíčové prostředky ke změně  třídní setkávání a práce se skupinovou dynamikou  demokratický duch vedení třídy a pravidla komunity  vytvoření třídní charty proti šikanování  spoluspráva program členěn do čtyř bloků  diagnostika  navození podpůrné atmosféry a motivování dětí ke spolupráci  pomoc a intervence  zhodnocení situace Základní intervenční program (ZIP) Základní intervenční program (ZIP)

Výsledky výzkumů I. Kolář – v rámci projektu MIŠ  dotazníkové šetření v rámci projektu MIŠ  realizace v roce 2005 u 1358 žáků  40 % žáků na školách bylo šikanováno  44 % dětí se stalo svědkem šikany

Výsledky výzkumů II. Havlínová, Kolář „Sociální klima v prostředí základních škol ( )“  u základních škol pracujících podle vzdělávacího programu Škola podporující zdraví (ŠPZ)  33 ŠPZ a stejný počtu škol bez tohoto programu (4 200 dětí)  41 % dětí bylo šikanováno ve třídě nebo škole

Výsledky výzkumů III. Kraus, Vacek a Juráčková  realizace v roce 2001 u žáků a žákyň 5. až 9.ročníků základních škol  19,1 % žáků již bylo alespoň jednou šikanováno

Literatura I.  BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha : ISV nakladatelství,  BENDL, S. Neukázněný žák – Cesta institucionální pomoci. Praha : ISV nakladatelství,  BENDL, S. Školní kázeň : metody a strategie. Praha : ISV nakladatelství,  BENDL, S. Ukázněná třída aneb kázeňské minimum pro učitele. Praha : Triton,  BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve šikany ve škole. Praha : ISV nakladatelství,  ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha : Portál,  ERB, H. H. Násilí ve škole a jak mu čelit. Praha : Amulet,  KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál,  KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, MATĚJČEK, Z.; DYTRICH, Z. Jak a proč nás děti trápí. Praha : Grada,  PORTMANNOVÁ, R. Jak zacházet s agresivitou. Praha : Portál,  PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. Praha : G plus G,  ŘÍČAN,P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál,  VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum – nakladatelství Univerzity Karlovy, 1997.

Literatura II.  BOYNTON, M.; BOYNTON, CH. The Educator´s Guide to Preventing and Solving Discipline Problems. Alexandria : ASCD,  COLOROSO, B. The Bully, the Bullied and the Bystander. New York : HarperResource,  OLWEUS, D. Bullying in School: What we know and what we can do. Blackwell : Oxford,  SHORE, K. Elementary Teacher´s Discipline Problem Solver. San Francisco : Jossey-Bass,     