Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zlomky Násobení zlomků..
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Exponenciální rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Výpočet hmotnostního zlomku
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dělení lomených výrazů
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Procenta Prezentace je zaměřená na procvičování slovních úloh na procenta. Obsahuje 6 slovních úloh na procenta řešených trojčlenkou. Autor: Mgr. Eva Černá.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROCENTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Radomíra Kučerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Konstrukce trojúhelníku
Procenta Autor: Mgr. Eva Černá
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Konstrukce pravoúhlého trojúhelníku pomocí Thaletovy kružnice,
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o pohybu úvod 1
Příprava na lomené výrazy
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zakresli dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Dělení desetinného čísla desetinným číslem
Konstrukce trojúhelníku
PROVĚRKY Převody jednotek času – 2. část
Najdi dva stejné obrázky
Název učebního materiálu
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Hyperoskulační kružnice hyperboly
Matematický rychlokvíz 1
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Konstrukce trojúhelníku
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek objemu − 2. část
Procenta Výpočet počtu procent.
Zlomky Krácení zlomků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Desetinná čísla (1) Základní pojmy
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Orofacionální cvičení III.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Převody jednotek času – 2. část
WHAT IS RED? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
WHAT IS ORANGE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Transkript prezentace:

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Procenta Výpočet základu

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Základní údaje Podstatou příkladů s procenty je vždy práce se čtyřmi základními hodnotami dvou zadaných či počítaných veličin, z nichž jednou jsou procenta. Kolik žáků je celkem ve třídě, jestliže 7 dojíždějících žáků činí 25 % všech žáků třídy? Celkové množství, tj. základ. Základ je vždy 100 %. Část celku, vyjádřená počtem procent. Část celku odpovídající danému počtu procent, tzv. procentová část.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zápis příkladu Kolik žáků je celkem ve třídě, jestliže 7 dojíždějících žáků činí 25 % všech žáků třídy? Počáteční, celkové množství, tj. základ. Základ je vždy 100 %. Část celku, vyjádřená počtem procent. Část celku odpovídající danému počtu procent, tzv. procentová část. 25 % ……………………..………… 7 žáků 100 % ………………………………… x žáků

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Jak určíme 100 % všech žáků? 100 % je 100x více než jedno procento, které známe. Jak tedy určíme 100 %? Násobením stem. Postup výpočtu č. 1 – přes jedno procento: Kolik žáků je celkem ve třídě, jestliže 7 dojíždějících žáků činí 25 % všech žáků třídy? 25 % ……………………………….. 7 žáků 100 % ………………………………… x žáků 25 % …………. 7 žáků 1 % …………. 7 : 25 = 0, % …………. 100 % …………. 0, % …………. 0, = 28 žáků Ve třídě je celkem 28 žáků. Čím příklad ukončíme? Odpovědí!

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 7 tedy zvětšíme v poměru 4:1. Číslo se zvětšuje tak, že se vynásobí poměrem zapsaným do zlomku většího než jedna (čitatel větší než jmenovatel). Postup výpočtu č. 2 – pomocí trojčlenky: Kolik žáků je celkem ve třídě, jestliže 7 dojíždějících žáků činí 25 % všech žáků třídy? 25 % ……………………..………… 7 žáků 100 % ………………………………… x žáků x = 7 Počet žáků se mění ve stejném poměru jako počet procent. V jakém poměru se mění počet procent? 100:25, tj. 4:1. ___ 4 1 x = 7. 4 x = 28 žáků Ve třídě je celkem 28 žáků.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: V závodě je zaměstnáno 344 žen, což je 43 % všech zaměstnanců. Kolik zaměstnanců má závod? Celkový (základní) počet zaměstnanců … 100 % Kolika procentům odpovídá 344 žen zaměstnaných v závodě? Kolika procentům odpovídá celkový („základní“) počet všech zaměstnanců? Počet zaměstnaných žen, tj. 344 žen … 43 % Počet všech zaměstnanců, tj. x … 100 %

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: V závodě je zaměstnáno 344 žen, což je 43 % všech zaměstnanců. Kolik zaměstnanců má závod? Celkový (základní) počet zaměstnanců … 100 % Počet zaměstnaných žen, tj. 344 žen … 43 % Počet všech zaměstnanců, tj. x … 100 % 43 % ……………………………… 344 zaměstnanců 100 % ………………………………. x zaměstnanců Ve stejném poměru, v jakém je zvětšen počet procent, … … bude zvětšen i počet zaměstnanců. x = 344. ___ 43 x = : 43 x = Závod má 800 zaměstnanců. Číslo v daném poměru zvětšujeme tak, že je násobíme poměrem zapsaným do zlomku většího než jedna (tj. čitatel je větší než jmenovatel)

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Kolik stála původně košile, jestliže po slevě o 15 % stála 459,- Kč? Původní (základní) cena košile … 100 % Kolika procentům odpovídá 459,- Kč po slevě? Kolika procentům odpovídá původní cena košile, tedy cena „základní“? Cena košile po 15 % slevě … 100 % - 15 % = 85 % Cena po slevě, tj. 459,- Kč … 85 % Původní cena košile, tj. x … 100 %

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Kolik stála původně košile, jestliže po slevě o 15 % stála 459,- Kč? 85 % ………………………….. 459,- Kč 100 % …………………………………… x Kč Původní (základní) cena košile … 100 % Cena košile po 15 % slevě … 100 % - 15 % = 85 % Cena po slevě, tj. 459,- Kč … 85 % Původní cena košile, tj. x … 100 % Ve stejném poměru, v jakém je zvětšen počet procent, … x = 459. ___ 85 x = : 85 x = 540,- Kč Košile stála původně 540,- Kč. 100 … bude zvětšena i cena košile. Číslo v daném poměru zvětšujeme tak, že je násobíme poměrem zapsaným do zlomku většího než jedna (tj. čitatel je větší než jmenovatel)

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Po dvaceti procentním zdražení stojí bunda 1200,- Kč. Kolik stála před zdražením? Původní (základní) cena bundy … 100 % Kolika procentům odpovídá cena 1200,- Kč po zdražení? Kolika procentům odpovídala původní cena bundy, tedy cena „základní“? Cena bundy po 20-ti % zdražení … 100 % + 20 % = 120 % Cena po zdražení, tj. 1200,- Kč … 120 % Původní cena bundy, tj. x … 100 %

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Po dvaceti procentním zdražení stojí bunda 1200,- Kč. Kolik stála před zdražením? 120 % ………………………… ,- Kč 100 % …………………………………… x Kč Původní (základní) cena bundy … 100 % Cena bundy po 20-ti % zdražení … 100 % + 20 % = 120 % Cena po zdražení, tj. 1200,- Kč … 120 % Původní cena bundy, tj. x … 100 % Ve stejném poměru, v jakém je zmenšen počet procent, … x = ___ 120 x = : 12 x = 1000,- Kč Bunda stála původně 1000,- Kč. 100 … bude zmenšena i cena bundy. Číslo v daném poměru zmenšujeme tak, že je násobíme poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna (tj. čitatel je menší než jmenovatel)