AEB_141 Prostorová dokumentace artefaktů a vytváření 3D modelů Úvod a 3D prostředí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STAVEBNÍ ÚSTAV GEODÉZIE
Advertisements

Seznámení s prostředím programu
Vstupní zařízení počítače
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Počítačová grafika.
Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – skener
Fotogrammetrie 1 Průseková metoda přednášející Jindřich Hodač JH_13.10.
8 Průseková metoda - nejstarší fotogrammetrická metoda
Systémy tisku CTP a CTF semestrální práce
Formáty grafických souborů
Elektronické prezentace Jiří Fejfar Brno Prezentace obsahuje Úvodní snímek Obsah - může být na druhém snímku Snímky Shrnutí - na závěr (pokud je nutno.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Počítačová 3D grafika Daniel Beznoskov, 1IT A.
Skener.
KRAJSKÉ SESTKÁNÍ METODIKŮ STROJÍRENSTVÍ A AUTOMATIZACE ÚNOR 2015 PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI.
Elektronické dálkoměry
GPS.
Počítačová 3D grafika Daniel Beznoskov, 1IT A.
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
Technické vybavení pro zpracování grafiky Jan Přichystal.
Digitální fotoaparáty, kamery a skenery
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.6 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Práce se skenerem, skener Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
INFORMATIKA 8 Videosekvence, webkamera III2 – I8- 20.
Metodika měření svislých posunů staveb
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Zdroje dat, měření, konverze
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
David Šupita, Adam Řešetka, Petr Horák
GRAFIKA.
Užití skeneru.
Ovládání počítače laserovým ukazovátkem Tomáš PokornýZávěrečná maturitní práce.
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Blízká fotogrammetrie
Elektronická prezentace Alžběta Srnová Brno Prezentace obsahuje Úvodní snímek Obsah - může být na druhém snímku Snímky Shrnutí– na závěr (pokud je nutno.
Fotogrammetrie se zabývá zjišťováním geometrických a polohových informací z obrazových záznamů, nejčastěji z fotografických snímků. Využití:  Kartografie:
Analýza obrazu Přehled programů  Sigmaimage (Mocha)  NIH-image, NCSA-image, ImageJ  Lucia  Gelmanager, Gelcompare,
Fotogrammetrická dokumentace architektury 3 x 3 pravidla pro jednoduchou fotogrammetrickou dokumentaci architektury Jindřich Hodač Ph.D. Letní semestr.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Petr Junek Laboratoř DPZ, Katedra mapování a kartografie
Počítačová podpora konstruování
Program přednášky fotogrammetrické metody laserové skenování
Geoinformatika úvod.
Metody vytváření biomechanického modelů
Počítačová podpora konstruování
Mariánská hora – křížová cesta Lukáš Brábník - prezentace 9/
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Manipulace s objekty ve virtuálním prostředí s omezeními Bakalářská práce Karel Štěpka.
1 Fotogrammetrie - úvod Proč?? Co ?? Jak?? snímek mapa.
Obsah prezentace Princip fungování Technické parametry Proces realizace Závěrečné zhodnocení 4.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
TISKÁRNY  Jehličkové  Inkoustové  Laserové  Termosublimační  Termální.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Implementace moderní "technické" počítačové grafiky do ŠVP s důrazem na tvorbu zpracovaných výstupů, zpracování návrhů dodatků do ŠVP v TV.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_14_SKENERY.
3.3 scanery.  zařízení, které slouží ke snímání grafických dat a k jejich ukládání do počítače v digitální podobě.  data ukládá ve formě obrázku i text.
Výškopis ● Vrstevnice -Vrstevnice je čára o stejné nadmořské výšce zobrazená na mapě. – Interval i = M / 5000 – Hlavní, vedlejší.
Periferní zařízení počítače - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Výstupní zařízení počítače - skener
PC Vstupní periferie.
Geografické informační systémy
Výstupní zařízení - skener
Metody paleolitického výzkumu
GRAFIKA.
Převod objektů mezi formáty
Dokumentace památkových objektů
Název: VY_32_INOVACE_ICT_5B_12 Škola:
Mgr. Miroslava Telingerová
Transkript prezentace:

AEB_141 Prostorová dokumentace artefaktů a vytváření 3D modelů Úvod a 3D prostředí

Prezentace Úvod ke kurzu Stávající vybavení 3D Modely a jejich prostředí 3D Scannery Závěr

Úvod ke kurzu Úvodní hodina a 3D prostředí obecně D Fotogrammetrie D Scannery Editační software a užití v archeologii

Možnosti kurzu 3D Scanner Mephisto 3D SOM (fotogrammetrie) 123D Catch Archivace modelů pro virtuální školní sbírku

3D Model Virtuální trojrozměrný objekt nesoucí fyzickou i grafickou informaci o své reálné předloze. Drátěný Bodový Stínovaný Kombinace

Postup pro generaci polygonální sítě

Textura „potažení“ modelu realistickou fotografickou/obrázkovou vrstvou.

Export Z výpočetního programu je možné buď přímo uložit pro případné předělávky, nebo exportovat do formátu používaného dalšími editačními programy..obj.ply.3ds atd. Ze sekundárních editačních programů je možnost exportovat model do PDF, nebo vytvořit video ve standartních formátech.

Trojrozměrné skenování Triangulační metoda, měření z konců známé základny. Jedna kamera a jeden laser na opačných koncích základny, snímá se stopa laseru po objektu. Dvě kamery na známých pozicích základny a jeden laser/projektor. Objekt se nasvětluje strukturovaným světlem, nebo se snímá stopa laseru.

GIF PSLPSL

Ruční i stolní scannery. Přesné, ale časově náročné. Nevýhodou také nižší přesnost s rostoucí měřenou délkou a také omezená délka základny mezi kamerou a vysílačem.

MicroScribe s laserovou hlavou

NextEngine

HandyScan

Vectra

Kontaktní digitizéry Princip pevné základny a pohyblivého ramene s dotykovým snímačem vzdálenosti. Pomalé, nutnost vytyčené sítě na objektu, potřeba fyzický kontakt s předmětem.

MicroScribe

Souhrn 3D Scannery Do značné míry přesnější než fotogrammetrie. Náročnější na obsluhu i finance. Obecně problém s kvalitou textury, většinou pomalejší.

3D Fotogrammetrie Záležitost velmi odvislá od kooperace softwaru i hardwaru. Fotogrammetrie je známá již od poloviny 19. stol., užívaná pro měření objektů za pomoci fotoaparátů a čoček.

Stereofotogrammetrie Možnost vyjádřit třetí rozměr pomocí 2 fotografií.

Trojrozměrná fotogrammetrie

Průseková fotogrammetrie Jeden z nejjednodušších způsobů.

PTM fotogrammetrie (Polynomial texture mapping) Počítáno dle poměru RGB v pixelu. Každý obsahuje funkci která určuje poměr dvou parametrů (LU a LV) Princip více snímků jednoho objektu, přičemž každý je nasvícen světlem o fixní pozici z jiného směru.

RTI (Reflection transformation imaging) Podobný princip jak PTM, ale pozice světel nejsou fixní, mohou být nastaveny dle požadavků. Směr zdroje světla dopočítáván podle odrazu na černé/červené kouli vedle objektu.

Software Opensource Freeware (Autodesk 123D Catch, Arc3D Webservice) Komerční software (Photomodeller Scanner, 3D SOM, PhotoScan)

U scannerů většinou přiložený software od výrobce, který zároveň může částečně ovládat skener. Fotogrammetrie je odvislá také od hardwaru – fotoaparátu, pořizovacího prostředí, zručnosti a zkušenosti uživatele. Výběr softwaru je široký, s možností opensource, webově založených softwarů (cloud computing) a komerčního softwaru.

Cloud Computing

Editační software Programy užívané buď na tvorbu a práci s 3D modely (3D MAX, Rhino, Maya, ZBrush) Programy přímo na editaci 3D modelů (Meshlab, Amira)

Editační software

Použití v archeologii Terenní x Laboratorní Co chci z dokumentace zjistit. Jaké mám prostředky. Co umím? Co dokumentuji (velikost, povrch, předmět, umístění, čas)

Použití v archeologii Spustit

Terenní dokumentace Hrob 153 spustit Kostra skrinka spustit Kostnice Jakub spustit Polozemnice spustit

Laboratoř fotogrammetrie

Spustit

3D tiskárny Vychází ze strojírenského a inženýrského prostředí = 100% přesnost a věrnost předloze Různé druhy (rapid prototyping, stereolithography, CNC, 3D printing atd.) Možnost využití různých materiálů (polymery, pryskyřice, prášek).

Tomograf Použití nejen pro lékařské, ale i pro inženýrské účely, tj. i archeologii. Tvorba 3D modelu „naskrz“ předmětem. Možnost automatického odlišení jednotlivých prvků. -velká náročnost na finance i obsluhu.

Díky za pozornost Vojtěch Nosek AEB 141