Prioritní osa 4 Oblast podpory 4.1 –systémový rámec počátečního vzdělávání Individuální národní projekt Rozvoj školních poradenských služeb, včetně kariérového.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Rozvoj a zdokonalení integrovaného diagnostického, informačního a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání Priorita 3 Rozvoj celoživotního.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Aktuální informace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy z oblasti primární prevence rizikového chování Ústí nad Orlicí 11. června 2012 Ing. Radka.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Kulatý stůl k projektovému záměru IPn Pohyb a výživa – změna výuky TV a výživy na 1. stupni ZŠ MŠMT, Kulatý stůl,
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
PRIORITNÍ PROJEKTY LIBERECKÉHO KRAJE V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ PRO OBDOBÍ 2014+
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Výzva č. 29 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová,
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Individuální projekt národní – „K2“ Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání.
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Krajská konference primární prevence rizikového chování 2. ročník Liberec, 31. března 2016.
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP Náměšť nad Oslavou
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
Komplexní systém hodnocení
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Institucionální cesta podpory
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Podpůrná opatření prvního stupně
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Individuálně vzdělávací plán
Gymnasium Jižní Město Praha
Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Školní poradenské pracoviště
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
On-line systém evidence preventivních aktivit
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Vybrané cíle projektu KIPR
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Model intenzivní podpory
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Model intenzivní podpory
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Šablony I a jejich realizace
Model intenzivní podpory
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
Model intenzivní podpory
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Podpůrná opatření Mgr. Marika Kropíková.
Transkript prezentace:

Prioritní osa 4 Oblast podpory 4.1 –systémový rámec počátečního vzdělávání Individuální národní projekt Rozvoj školních poradenských služeb, včetně kariérového poradenství v podmínkách kurikulární reformy

Cíle projektu Rozvoj systému poradenských služeb ve školách, nové přístupy v systému poradenských služeb pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Rozvoj poradenských služeb orientovaných na prevenci rizikového chování Rozvoj kariérového poradenství ve školách s důrazem na prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání Rozvoj poradenských služeb pro pedagogy Zkvalitnění komunikace uvnitř školy, mezi školou a rodinou Prevence - diagnostika – intervence

Projekt se orientuje na: Žáky ZŠ a SŠ Žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Žáky ohrožené předčasným odchodem ze vzdělávání Pedagogické pracovníky škol a školských zařízení

Aktivity projektu budou směřovány k: vytvoření návrhu na úpravy a racionalizaci poskytovaných poradenských služeb ve školách systému školních poradenských služeb orientovaných na žáka a jeho rodinu, na učitele a systém práce ve škole rozšíření systému školních poradenských pracovišť na školách v ČR zejména o dětské domovy se školou vytvoření včasné diagnostiky rizikového chování i speciálních vzdělávacích potřeb včetně rozvíjení dynamické diagnostiky

Aktivity projektu směřují dále k : Vytvoření záchytné sítě pro žáky ohrožené předčasným odchodem ze vzdělávání Vytvoření metodik intervenční práce pro neprospívající a nemotivované žáky v kontextu jejich rizikového chování Vytvoření metodického vedení

Aktivita I. (IPPP)- Rozšíření ŠPP a zajištění jejich činnosti Zajištění činnosti školních poradenských pracovišť zejména na velkých ZŠ, SOU a SOŠ s velkou mírou rizikového chování, nově také v dětských domovech se školou a v regionu Prahy Náklady: 133 mil. Kč Aktivita II.(IPPP) - Krizová linka pro pedagogy Zajištění telefonické a ové poradenské služby pro pedagogy ve školách ČR, kteří řeší krizové situace jako např. násilí mezi žáky, žáky a učiteli, problematickou komunikaci s rodiči, závislostní chování, podezření z týrání a zneužívání atd. Krizová linka bude spolupracovat se sítí školních poradenských pracovišť a PPP, SPC, SVP. Náklady: 11 mil. Kč

Aktivita III.(IPPP) - Metodické vedení Zajištění metodického dohledu, konzultací pro pracovníky ve školách - školní psychology, speciální pedagogy, výchovné poradce a školní metodiky prevence. Vytváření metodických zpráv a analýz poskytovaných služeb. Poskytování dlouhodobé supervize Evaluace poskytovaných poradenských služeb ve školách Náklady: 34 mil. Kč

Aktivita IV.(IPPP) – DVPP E-learning a prezenční vzdělávání pedagogických pracovníků škol zapojených do realizace projektu. Kasuistické semináře a bálintovské skupiny. Náklady: 16 mil. Kč Aktivita V.(IPPP) - Monitoring, evaluace, publicita V průběhu projektu bude měsíčně sledována struktura poskytovaných služeb a následně evaluována. Evaluace zahrnuje všechny aktivity projektu, je externí a zahrnuje složky normativní i formativní, včetně následných doporučení pro implementaci závěrů evaluace, Publicita bude zahrnovat pracovní setkání poskytovatelů služeb ve školách, ředitelů zapojených škol, pořádání konferencí (3), vytváření propagačních materiálů. Náklady: 5 mil. Kč

Výstupy projektu- ŠPP- IPPP ČR Funkční školní poradenská pracoviště s nově ověřovanými pracovišti v dětských domovech se školou (150) Analýza nejčastějších typů rizikového chování ve školách (kauzalita a možnosti prevence) Vytvoření monitorovacích nástrojů a intervenčních postupů pro nejčastější typy rizikového chování včetně rizik vyplývajících z nezdravého životního stylu Krizová linka pro pedagogy (násilí, šikana, týrání, závislosti) Prezenční a e-learningové vzdělávání Webový portál pro ŠPP

Výsledky projektu- ŠPP- IPPP ČR 1. Návrh restrukturalizace poradenského systému ve školství, racionalizace služeb ve spojení s nejnovějšími poznatky z intervenční a diagnostické práce 2. Koncepce školního poradenství jako prvku v systému poradenských služeb v ČR 3. Koncepce školního poradenství pro oblast práce s rizikovým chováním 4. Propojení výstupů NÚOV s IPPP ČR do celkové poradenské koncepce ve školství s vazbou na trh práce

Východiska Monitorování činnosti školních psychologů a školních speciálních pedagogů v období Kvantitativní i kvalitativní ukazatele Metodické zprávy metodiků projektu Zpětnovazebné dotazníky a rozhovory s řediteli a učiteli zapojených škol Evaluační dotazníky z prezenčního DVPP Bálintovské skupiny

Součet počtu podpořených osob školními psychology (období září 2005 – leden 2008) Počet podpořených žáků Počet podpořených učitelů Počet podpořených rodičů Počet podpořených ostatních osob Počet podpořených celkem

Školní psychologové – počet podpořených osob

Součet počtu podpořených osob speciálními pedagogy (období září 2005 – leden 2008) Počet podpořených žáků Počet podpořených učitelů Počet podpořených rodičů Počet podpořených ostatních osob Počet podpořených celkem

Speciální pedagogové – počet podpořených osob

Změnila se atmosféra školy se vstupem psychologa/speciálního pedagoga ? Odpovědi na škále od 1velmi špatné do 10 vynikající 84% ředitelů potvrdilo změny, průměrná hodnota na škále činila u SPP 7,62 a u ŠP 7,8 Nejnižší uváděná hodnota u SPP 3-9 u ŠP % ředitelů změnu nepotvrdilo (krátká doba, výměna odborníka-nelze posoudit) Nejčastěji uváděli pozitivitu v komplexnosti a rychlosti nabízené služby, pozitivní vliv na vztahy ve škole, ovlivnění kvality komunikace uvnitř školy, zlepšení péče o problémové žáky, o agresivní žáky a zkvalitnění komunikace s rodiči

Změnila se atmosféra školy se vstupem psychologa/speciálního pedagoga ? Psychologové i speciální pedagogové 92%-se setkává se šikanou, někteří opakovaně, max.17x za rok (SOU) Využívají MP MŠMT k prevenci šikany Na řešení se podílí tým ŠPP nejčastěji ŠP a ŠMP Do řešení se zapojují rodiče a jiné subjekty podle závažnosti případu- Policie, OSPOD, SVP, psychiatrie Obvyklý postup-depistáž- schůzka s pedagogy, vedením a rodiči, práce se třídou, obětí i agresorem, volba strategie, dlouhodobá péče případně kázeňská opatření Školy vytváří krizové scénáře-častěji tam, kde pracuje psycholog Využívá se různých metodických postupů-Kolář, MIŠ, Monitoring,B3.. 2 metodici uvedli, že vše se řeší přes ředitele „v přísném utajení“ Velký význam se přikládá preventivní práci se třídami a to jak specifické tak nespecifické, včetně adaptačních pobytů

Nejčastěji udávané poruchy chování-specifické i nespecifické Speciální pedagogové ADD,ADHD-50% Agresivita- 35% Záškoláctví, skryté záškoláctví- 31% Projevy šikany- 23% Krádeže- 19% Ničení škol. majetku, vandalismus- 17%

Školní psychologové Záškoláctví, skryté záškoláctví-54% Projevy šikany-52% ADD,ADHD- 42% Agresivita- 38% Krádeže-24% Ničení školního majetku-10% Alkohol 10% Kouření 20% Drogy 8% Lhaní-10% Sebepoškozování -2%

Udržitelnost a celkové náklady na vytvoření aktivit realizovaných v IPPP ČR Základním výstupem a výsledkem projektu bude návrh funkčního systému školských poradenských služeb Maximální počet pracovišť do roku Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy Postupný přechod financování služeb na zřizovatele Zajištění metodického vedení Celkové náklady na projekt : 250 mil Kč IPPP ČR a NÚOV

Děkuji za pozornost.