 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství.
Vypařování.
Var Do kádinky s vodou umístíme teploměr. Vodu budeme zahřívat.
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
Var, sublimace a desublimace
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Vypařování (Učebnice strana 82 – 83)
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vypařování , var LC.
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Teplo Ing. Radek Pavela.
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
Vypařování: Na rozdíl od tání a tuhnutí vypařování probíhá
Vypařování a kapalnění
Digitální učební materiál
Vypařování a kapalnění
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTepelné jevy.
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Vypařování a kapalnění
SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině.
Vypařování a kapalnění - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
KAPALNĚNÍ.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Var TÉMATICKÝ CELEK: Energie ČÍSLO PROJEKTU:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Tepelná výměna prouděním
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Vypařování , var a kapalnění
Vypařování a kapalnění
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Teplota – souhrnná cvičení I.
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování a var) a plynného na kapalné (kapalnění). Dozví se na čem závisí rychlost vypařování kapalin. Žák pochopí pojmy absolutní a relativní vlhkost vzduchu a dokáže charakterizovat stav, kdy je vzduch parami nasycen. Vypařování, var a kapalnění Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 01/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.19_Fyzika pro 8. ročník Název: Vypařování a var Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA

 změna ze skupenství kapalného na plynné,  vzniká pára,  kapalina se vypařuje při každé teplotě,  rychlost vypařování je však různá  různé kapaliny se za stejných podmínek vypařují různě rychle

Např. :  mokrá dlažba po dešti po určité době uschne,  prádlo na pověšené šňůře po určité době uschne,  úbytek vody v akváriu,  odpařovací nádoba na topení,  u moře rozlehlé nádrže tamních solivarů atd.

 teplotě kapaliny,  velikosti povrchu kapaliny,  chemickém složení kapaliny,  odvádění vzniklých par

 některé kapaliny se vypařují rychle (aceton, benzín, líh),  jiné pomaleji (voda, lehký olej),  další téměř vůbec (těžký olej, glycerin, rtuť)  rychle se vypařující kapaliny obvykle označujeme jako těkavé

Teplo, které musíme kapalině dodat, chceme-li ji přeměnit na plyn, nazýváme SKUPENSKÉ TEPLO VYPAŘOVÁNÍ Značka: L v Jednotka: J, kJ

 je zvláštním případem vypařování,  kapalina se při varu vypařuje jak na povrchu, tak i uvnitř,  teplota, při které dochází k varu, se nazývá TEPLOTA VARU var vody

Teplo, které musíme kapalině dodat, abychom ji při teplotě varu přeměnili na plyn téže teploty, nazýváme: SKUPENSKÉ TEPLO VARU (značka L v, jednotka J, kJ) K porovnání, kolik tepla musíme při teplotě varu dodat 1 kg různých kapalin k přeměně na plyn, zavádíme: MĚRNÉ SKUPENSKÉ TEPLO VARU (značka l v, jednotka kJ/kg)

V=0,33 l, m=0,33 kg l v =2256 kJ/kg L v =? kJ L v =m⋅l v =0,33⋅2256 kJ L v =720 kJ Teplo, které se spotřebovalo na vyvaření třetiny vody, je přibližně 720 kJ.

 udává množství vodních par ve vzduchu,  je to hmotnost vodní páry, kterou obsahuje 1m 3 vzduchu,  vzduch může při určité teplotě obsahovat jen omezené množství vodní páry,  při největším množství vodní páry ve vzduchu dosahuje absolutní vlhkost maximální hodnoty při této teplotě, říkáme pak, že vzduch je parou NASYCEN,  čím je vzduch teplejší, tím více vodní páry může obsahovat

 v praxi se používá častěji,  je podílem absolutní vlhkosti při dané teplotě k maximální absolutní vlhkosti při této teplotě (ve stavu nasycení),  vyjadřuje se v procentech,  nasycený vzduch má relativní vlhkost 100 %

 při ochlazování vzduchu s určitým množstvím vodní páry se zvyšuje relativní vlhkost vzduchu,  při určité teplotě dosáhne relativní vlhkost 100 %,  této teplotě říkáme: ROSNÝ BOD,  při dalším poklesu teploty se pára mění ve vodu,  objeví se drobné kapičky buď rozptýlené ve vzduchu = MLHA, nebo na povrchu studenějšího předmětu = ROSA.

 přeměna plynu v kapalinu  opačný děj k vypařování jinovatka rosa

Martina urychlí vysušování obrázku, pokud bude vznikající páry odvádět, například foukáním, fénem, držením obrázku v otevřeném okně…

Vzduch v okolí studených brýlí má teplotu nižší než rosný bod. Proto vodní pára, kterou vzduch v místnosti obsahuje, kapalní na studených sklech.

Mlhu nad hrncem vidíme obvykle při odklopení poklice těsně před varem nebo při varu kapaliny v uzavřené nádobě (také při prudkém varu v otevřené nádobě). Mlha se nad nádobou rozplývá velmi rychle, protože její drobné kapičky se většinou okamžitě vypařují do okolního prostoru, nebo se vrací zpět do nádoby.

voda, aceton, diethylether, ethanol, glycerol, Uspořádej je podle velikosti číselných hodnot.

m=2 kg l v =2 260 kJ/kg l t =334 kJ/kg L v =? [kJ] L t =? [kJ] L v =m ⋅ l v =2 ⋅ 2 260= kJ L t =m ⋅ l t =2 ⋅ 334= 668 kJ Teplo potřebné na přeměnu vařící se vody v páru je téměř 7krát větší než teplo, které potřebujeme k roztání ledu o stejné hmotnosti.

a) 1000 kJ/kg b) 334 kJ/kg c) 418 kJ/kg

a) 334 kJ/kg b) J/kg ⋅ °C c) 4,18 kJ/kg ⋅ °C

a) kJ/kg b) 334 kJ/kg c) kJ/kg

Q=m ⋅ c ⋅(t-t 1 ) L t =m ⋅ l t L v =m ⋅ l v

galerie office doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN Karel Rauner, Josef Petřík, Fyzika 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, [cit: ] kazi.sweb.cz/Bolivie/pic/SalardeUyuni00.jpg [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] jpghttp:// jpg [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ]

1) Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování) a plynného na kapalné (kapalnění). 2) Žák se dozví, na čem závisí rychlost vypařování kapalin. 3) Zavedení skupenského tepla vypařování. 4) Charakteristika varu, zavedení skupenské tepla varu a měrného skupenského tepla varu. 5) Ukázka výpočtu příkladu skupenského tepla varu. 6) Žák pochopí pojmy absolutní a relativní vlhkost vzduchu a dokáže charakterizovat stav, kdy je vzduch parami nasycen. 7) Uvedení příkladů kapalnění (kondenzace). 8) Žák odpovídá na otázky, počítá příklady a z nabídky vybírá správné odpovědi.