Tematická oblast Numizmatika Datum vytvoření 1. 12. 2012 Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-54 Anotace
Advertisements

NUTNOST,POSEDLOST,DŮVOD K VRAŽDĚ A MNOHO DALŠÍ
Vznik, vývoj a formy peněz
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Přemyslovci.
I-3 Archeologie a pomocné vědy historické
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C13 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníListopad.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
PENÍZE Kamila Kuběnová.
MĚNA V ČESKÉ HISTORII.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o.
Přemyslovci Vláda přemyslovských králů.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Vývoj peněz II. Petr Machala.
POMOCNÉ HISTORICKÉ VĚDY
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ POSLEDNÍ PŘEMYSLOVCI.
Vy_32_INOVACE_ZB04_0464TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
PENÍZE Božena Genrtová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ POSLEDNÍ PŘEMYSLOVCI.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_06 NázevBankovnictví v teorii Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
České země v době Přemyslovců 4. ročník
Konec Přemyslovců Lubomír Berka.
Finanční řízení pro nefinančníky Peníze Ing. Jaroslava Syrovátková
pomocné vědy historické
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Peníze Z hlediska ekonomie jsou peníze takový statek, který slouží jako všeobecně přijímaný prostředek směny - platidlo, tedy statek, pro který platí,
Tematická oblast Diplomatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
Tematická oblast Pražský groš Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 2. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0108 Název vzdělávacího materiálu: Vývoj peněz.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
ČESKÁ MĚNA ZA FEUDALISMU Dějepis Mgr. Milan Šimek.
Tematická oblastKodikologie Datum vytvoření Ročník6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsahStudent se seznámí s.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE05 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Bankovky a mince od r Bankovky za první republiky ( ) Československá měna byla vydána 15. dubna První hodnoty 1 Kč, 5 Kč, 10 Kč,
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Přemyslovské Čechy Datum vytvoření
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_3301_ mince Téma: Mince aneb od duhovky ke koruně Číslo.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Anna Zabranská ČísloVY_62_INOVACE_6022 NázevAlois Rašín, tvůrce měnové reformy Téma hodinyHospodářství.
Poslední Přemyslovci autor: Jiří Macek.
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
POČETNÍ POMĚRY V ČESKÝCH ZEMÍCH V POLOVINĚ 17. STOLETÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
Pomocné vědy historické
Pomocné vědy historické
FINANČNÍ GRAMOTNOST Platidla
Pomocné vědy historické
Člověk a společnost, Dějepis
Pomocné vědy historické
AUTOR: Dana Vítková NÁZEV: VY_32_INOVACE_167_ Knížata a králové
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ POSLEDNÍ PŘEMYSLOVCI.
Transkript prezentace:

Tematická oblast Numizmatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí s problematikou výroby mincí i pravidly jejich popisu. Prostřednictvím prezentace také s příklady historických mincí. Způsob využití Výklad je vhodné použít při výkladu měnové reformy Václava II. K prezentace je přiložen pracovní list, s jehož pomocí studenti odpoví na otázky. Autor Mgr. Michael Dvorský KódVY_32_INOVACE_17_DDVR08 Pomocné vědy historické

Numizmatika je věda o vývoji a funkci platebních prostředků. Orientuje se na předmincovní platidla, mince i medaile podobné mincím. Název vznikl z řeckého nómisma – peníz a nómos – právo.

POPIS MINCE  Vnější znaky:  Látka – kov, z něhož byly mince raženy. Nejčastějším kovem bylo od starověku stříbro, často smíchávané s mědí. První zlaté mince u nás začal razit Jan Lucemburský – zlaté dukáty.  Tvar – většinou okrouhlý. Kus kovu okrouhlého tvaru, opatřený na líci (averz) a rubu (reverz) ražbou se nazývá střížek.  Velikost – souvisela s hodnotou mince  Legenda – vyskytuje se zejména ve formě opisu – textu v opisovém kruhu.

Ražba – skládá se ze čtyř operací: 1. stříbro bylo zbaveno příměsí, popř. smícháno s mědí. 2. z tenkých válečků, tzv. cánů, stříhali mincíři střížky. 3. bělení – střížky byly vloženy do roztoku kuchyňské soli a modré skalice 1. ražba – pregéři seděli na stolicích a ze střížků razily mince. Nepovedené byly vráceny k první fázi.

Vnitřní znaky: Hrubá hmotnost mince. Konkrétní mince neměly stejnou hmotnost. Pro mincovnu bylo rozhodující, aby se z konkrétního množství kovu zhotovil určitý počet mincí. Z pražské hřivny (253g) bylo vyraženo 64 pražských grošů. Jakost, ryzost – poměr ušlechtilého kovu k příměsi. Jakost zlatých mincí se určoval v karátech (24 karátů) a jakost stříbra v lotech (16 karátů). Tedy karát byl 1/24 hřivny a lot 1/16 hřivny. Jádro mince – hmotnost drahého kovu obsaženého v minci.

Z tenkých válečků, tzv. cánů, stříhali mincíři střížky, z nichž se razily mince Na stolicích seděli pregéři a ze střížků razili mince.

Athénská tetradrachma se symbolem Athén - sovou autor: Marie-Lan Nguyen Ukázky historických platidel

Classical Numismatic Group, Inc. Zlatý aureus římského císaře Octaviána

První denáry v Čechách začal razit kníže Boleslav I. po roce 955. Denár krále Vratislava II.

Brakteát Přemysla Otakara II. Brakteát je jednostranná mince, užívaná od 12. do 15. století.

Pražský groš Václava II. Autor: Original uploader was Mzopw at pl.wikipediaMzopwpl.wikipedia

Tolar Marie Terezie

První papírové peníze – státní dluhopisy, tzv. bankocetle (Banco-Zettel), vydávané za vlády Marie Terezie.

Rakousko – uherská korunová měna 1 koruna 10 korun - zlatá mince a papírová bankovka 2 haléře Autor: Österreichisch-Ungarischen Bank (Osztrák-Magyar Bank)

Úkoly: 1.Vysvětli pojmy hrubá hmotnost a jakost mince. 2.Popiš postup výroby mince. 3.Kdy se objevují první papírové peníze?

Odpovědi: 1. Hrubá hmotnost znamená, kolik se z určitého množství kovu vyrobí mincí. Jakost – poměr ušlechtilého kovu v minci. 2. Stříbro bylo zbaveno příměsí, popř. smícháno s mědí. Z tenkých válečků, tzv. cánů, stříhali mincíři střížky. Střížky byly vloženy do roztoku kuchyňské soli a modré skalice. Na stolicích seděli pregéři a ze střížků razily mince. 3. V 18. století za vlády Marie Terezie.