1. Kritická reflexe bádání na poli diaspor 2. Aplikace na příklad migrace Čechů z Banátu (Rumunsko) 3. Upozorníme na situační charakter diasporického vědomí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Advertisements

Řeč, jazyk, mluva.
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Média: nástroj vládnoucí třídy
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Úvod do sociální a kulturní antropologie
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Studijní obor: Sociální činnost
Postoje k etnickým a národnostním menšinám
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Průřezová témata.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Sociální psychologie se zaměřením na sport
1. Představení konceptu transnacionalismu 2. Aplikace na příklad migrace Čechů z Banátu (Rumunsko) 3. Upozorníme na situační charakter diasporického vědomí.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Etnografie a národnostní politika ČLR
1 Martin Vojnar Bibliografie jako nezbytná součást jednotného vyhledávaní SNK v Martine, 7. listopadu 2011.
Národ, etnikum, multikulturní společnost aneb jak se v tom všem vyznat?
Migrace Z latinského migratio = stěhování změna sídliště přecházením z jednoho kraje do druhého (přesídlování, stěhování) Emigrant = dobrovolný nebo sociálně.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
THE GRASSROOTS WOMEN´S INTERNATIONAL ACADEMY SÍŤ MATEŘSKÝCH CENTER o.s. Pečeť kvality Rut Kolínská
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Stát Definice, funkce, typy.
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Sociální skupiny a role
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Principy inovace.
Úvod, základní principy a cíle
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základní filozofické otázky
Předsudky a stereotypy
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Transkript prezentace:

1. Kritická reflexe bádání na poli diaspor 2. Aplikace na příklad migrace Čechů z Banátu (Rumunsko) 3. Upozorníme na situační charakter diasporického vědomí – respektování emické perspektivy (pozice samotných aktérů zapojených do procesu migrace)

 Motto:  „Národy nejsou dílem náhody“.

Diaspora - definice  Původně negativní konotace/stav – až katastrofa – násilné odtržení původního osídlení a její rozptýlení v prostorově vzdálených lokalitách  Např. židovský národ…  W. Safran 1991 – první reflexe definice – obrátil se na základní pojmy diasporického diskurzu – „domovina“, etno/náboženská komunita

Diaspory jsou…  „vystěhované minoritní komunity“ které:  1/ jsou rozptýleny z původního „centra“ do minimálně dvou „periferních“ míst  2/udržují „paměť, obraz a mýty o jejich původní domovině“  3/ věří, že nejsou (a snad ani nemohou být) plně akceptováni hostitelskou společností  4/ vidí zemi předků jako místo případného návratu (až bude správný čas)

 5/ zavázali se k udržení nebo obnově této domoviny a  6/ jejich skupinové vědomí a solidarita jsou „výrazně definované“ tímto pokračujícím vztahem s „domovinou“ (Safran 1991:83-84)

Steven Vertovec 1999  Diaspora – je jakákoliv populace považovaná za „deteritorializovanou“ nebo „transnacionální“  Čili – má původ v jiné zemi, než v které je v současnosti usídlená  Souč. migrační teorie – pracovní, obchodní, profesní, náboženské, kulturní, etno- nacionální, uprchlické diaspory

 Vazby jsou pořád silné  Proměna kolektivní a individuální identifikace společenství  Směrem od geograficky-politického přináležení k rovině imaginativní-pomyslné, myšlené.  Vytváří se tzv. transnacionální pole

Z toho vyplývá…  Diaspory nejsou společenství migrantů „bez zpáteční jízdenky“  Typy:  Diaspora jako sociální forma – sociologická perspektiva, udržování a rozvoj TN sítí, kol. identity  Diaspora jako vědomí – soc. kategorie se stávají předmětem vyjednávání

 Diaspora jako způsob kulturní produkce- soc. antropologie – jak se sociální a kulturní formace přenáší z prostředí domovské země do nového prostředí

 Krajané v Banátu – zde diasporické vědomí – „jsme Češi z Banátu“ – identifikace, objektivní rysy (jazyk, kultura, strava, náb. Konfese atd.)  ALE  CO RE-EMIGRANTI?  Netvoří politické, zájmové skupiny  - politické zájmy nejsou artikulovány (opak – Slováci z Bulharska)

 Problém Reemigrace  Esencialismus/primordialismus  Druhotná migrace  Robin Cohen - „Diaspora diaspory“ – část již vytržené, přesídlené, odloučené populace z její „původní domoviny“, jež „reemigruje“ zpět do své původní domoviny.  -tzv. druhotní migranti/re-migranti

 Reemigrace (zpět do ČR)– termín není úplně vhodný  Nacionalistický diskurs  Nevystihuje vnímání samotnými migranty (emic) – migrují ve světě „hybridních kulturních identit“  Postmoderní svět/tekuté identity

 K jakému celku se vracejí?  Odlišné světy –  1/jejich představy – mýty o domovině, idealizace – „matička Praha“, vlast….  2/realita  Kolize tohoto obrazu – hledání jistot – na koho se mám obrátit?  Příbuzní, referenční skupina – další krajani  (tohle ještě není transnacionální moment)

Ten přijde až nyní…  Navázání/udržení kontaktů s „původní populací“ v Rumunsku  1/přeshraniční obchod  2/poskytování služeb v agroturistice  3/dopravní služby poskytované členy krajanských komunit  - sociální sítě se začínají transnacionalizovat

 To vede k tomu, že po tzv. reemigraci dochází k druhotné formaci kvalitativně odlišné formy diaspory od své původní.  Původní diasporická identita byla navázána na český původ, mnohem později na český národní stát  Současná diasporická identita reemigrantů- reakcí na negativistický postoj „majority“

 Jsou nepochopeni – až v intencích xenofobie  Uplatnění nacionálního diskurzu „ti Rumuni“  Čecho-Rumuni  Co je zdrojem?  Kontaminovaný jazyk  Nelze mluvit o přímé diskriminaci, ale o vlivu na efektivní integraci 

Roger Brubaker říká:  Diaspora nemusí být nutně homogenní uzavřenou skupinou, držící pohromadě aktivní solidaritou – nemusí existovat/nevyžaduje těsné vazby mezi členy komunity  stačí diasporická vzájemnost – pocit, že tuhle zkušenost můžeme sdílet

Touha po idealizovaném domově  Motivace odchodu – domov je „matrix pro známé a intimní sociální vztahy“  Touha po domově – součástí konstrukce kolektivní identity  Adaptace – v případě banátských Čechů lze říci dobrá – často do zemědělských oblastí  Hlásí se k česko-rumunskému původu – nelze říci, že by z jejich pohledu byli integrováni uspokojivě

 Např. – jména stále porumunštěná Josef – Iosif´, Václav – Vencel  Nechtějí se zbavit své původní identity – silně provázána s římsko-katolickou vírou  Zdrojem diasporického vědomé – snaha uchovat „dědictví předků“ – víru -. Nechtějí být rozpuštěni v sekularizované české spol. – vnímají ji kriticky

 Z 6 rumunských vesnic – tvoří residenční diasporní skupinu – ne jednu homogenní  Imaginace banátské domoviny je zdrojem identifikace deteritorializované krajanské diaspor

 Základním kamenem – jejich předci se již v minulosti záhy po vzniku ČSR rychle identifikovali s českým národním státem – výdobytek modernity, import nár.agitace  KRUH UZAVŘEN:  Čeští krajané v ČR v kolektivní imaginaci chápou svůj bývalý domov (Banát) v rovině idealizace, nostalgie, odloučené domoviny  Situační potřeba

A jsme u konstrukce národní identity 1. Přehled základních tezí modernistického pojetí nacionalismu 2. Koncept etnicity 3. Reflexivita při výzkumu současnosti – příklad studia mediálního obrazu problematiky (hyperrealita, autenticita Banátu)

Základní teze modernistického pojetí nacionalismu  Dvě základní konceptuální linie:  1. primordialismus  2. modernismus  (1.) vychází z přesvědčení, že příslušnost k národu je „přirozenou“ součástí lidských bytostí, že národy mají velmi starobylý původ.  primordialismus chápeme pouze jako přístup, nikoli jako teorii,neboť se svým předmětem, s „národy“, zachází jako s neproblematickou daností a nikoli jako s ideovým principem, který je teprve potřeba podrobit kritickému zkoumání. neboť se svým předmětem, s „národy“, zachází jako s neproblematickou daností a nikoli jako s ideovým principem, který je teprve potřeba podrobit kritickému zkoumání.  Vycházíme ze stejnojmenného textu T. Hirta (viz Antropoweb)

modernismus  (2.)modernismus je konceptuální opozicí  „národy“, jsou produktem specifických společenských a historických podmínek, které nastaly až v souvislosti s příchodem modernity. Předmětem studia z pozic modernistických teorií nejsou „národy“ an sich, ale v první řadě nacionalismus.

 obsahuje řadu různých konceptualizací, zejména konstruktivismus a instrumentalismus. Ve vztahu ke studiu nacionalismu se konstruktivismus uplatňuje coby teorie, která nacionalismus traktuje jako formu ideologického vědomí.  Národ jako jazyková kategorie

Ideové kořeny nacionalismu  19. stol. – osvícenství a romantismus  Napětí (mezi těmito světonázorovými proudy) zakládá podmínky pro objevení se nacionalismu v jeho charakteristické podobě  Gellner: Osvícenský empirismus se zakládá na postulátu, že svět je do nejmenších prvků atomizován, čili, že „jakákoli pravda, kterou lze tvrdit o velkých celcích, závisí na pravdě týkající se složek, které tyto celky vytvářejí.“

 Romantická gnoseologie:  „žádný člověk – a nejméně tehdy, když se snaží chápat svět – není ostrov sám o sobě. Poznávání je zásadně týmová hra. Každý, kdo pozoruje, zkoumá nebo interpretuje svět, nutně rozvíjí pojmy přenášené celou kulturně-jazykovou komunitou.“  celek je v pojetí romantiků víc než jen souhrn jeho částí a v tomto smyslu je jejich pojetí světa holistické. 

 Gellner: „nacionalismus se zrodil z potřeb Gesellschaft, ale mluví řečí Gemeinschaft.“  Nacionalismus je produktem modernity  stol – přechod od spol. agrární k průmyslové – průvodní jev – migrace do měst  Opouští venkov – dosavadní lokální kulturní kontexty

„vysoká“ kontra „nízká“ kultura  Vysoká - sdílené na úrovni aristokracie, duchovenstva, státní správy, armády a obchodu.  Základ v psaném (liturgickém, úředním) jazyce  1. potřeba sdíleného komunikačního kódu, který by umožnil vzájemnou domluvu lidí pocházejících z různých místních kulturních kontextů, srozumitelné předávání „instrukcí“ nezbytných k orientaci v průmyslovém prostředí a tok informací mezi městy a venkovem.  2. potřeba nového společného životního rámce, který by poskytoval pocit bezpečí a sounáležitosti lidem, kteří se ocitli v situaci velmi prudkých společenských pohybů, v nichž doposud běžné návody pro život opřené o do té doby neproblematické principy společenského uspořádání začaly selhávat, a to na úrovni lokální, státní, profesní i náboženské.

…odpovědí je koncept „národa“  Nacionalismus nabízí (nově vytvořenou) romantickou představu národních pospolitostí s prastarými „kořeny“, v nichž jsou lidé „přirozeně“ sdruženi na základě jednotného pokrevního či historického „původu“.  Tato představa zakládá novou úroveň nadlokální vzájemné solidarity odehrávající se mezi lidmi se stejným „původem“.  Objevuje se tak nový a za daných okolností vysoce funkční typ sociální organizace a zároveň nový typ kolektivní identity, jimiž je nahrazováno již nevyhovující společenské uspořádání spočívající v lokálních či příbuzenských poutech, stavovských privilegiích, zemědělských praktikách či křesťanské víře.

 Důsledkem přijetí - uskutečňování jednotlivých nacionálních projektů  V rámci každého z nich je vytvářena jednotná nadlokální národní kultura traktovaná coby „odedávna společná“ všem „členům“ vznikajícího „národa“, je kodifikován a standardizován národní jazyk a je vznesen požadavek na vytvoření národního státu, který by politicky ohraničil nově vzniklou národní kolektivitu.  Vzniká tak nová komplexní ideologie, která zakládá:  1/ novou intenci „my“  2/ politický projekt, který usiluje o kulturní, psychologické i ekonomické „sebeurčení“ této „skupiny“ (národa) v rámci svých vlastních hranic.

Národní elita  Klíčová role  Elity produkují produkují sjednocující mýty a symboly  výuka v rámci povinné školní docházky a šíření v národních jazycích tištěných písemností – novin a knih  Podobný proces se odehrává i na úrovni jazyka - stává se identifikačním symbolem

 Nacionalismus představuje především mechanismus kulturní změny, při níž v rámci konkrétních nacionálních projektů dochází k asimilaci nízkých kultur uměle vytvořenou homogenní národní kulturou. Součástí této kulturní změny je nivelizace lokálních kulturních rozdílů.  B. Anderson vymezuje národ jako „pomyslné politické společenství … existující v představách jako společenství ze samé podstaty.“

závěry  Národ je sémanticko-metaforickou kategorii, která sehrává roli klasifikačního schématu, skrze něž jsou „národy“ konstituovány jako jednoznačně uzavřené jednotky s pevně definovaným „členstvím“.

Koncept etnicity  „etnikum“ – nazíráno analogicky jako národ  Ryze moderním fenoménem  „ethnos“ – klasické Řecko, ti „Druzí, Jiní“  Křesťané jimi označovali pohany  V USA před druhou světovou válkou slovo ethnics jako politicky korektní označení přistěhovalců z Evropy.  Od 60. let se stal jedním z nejproblematizovanějších výrazů na půdě antropologie - kategorie „etnikum“ začala být postupně stále častěji vytěžována jako nástroj utváření nových politických „identit“ v kontextu moderních (nebo postkoloniálních) státních útvarů.

Ethnic Groups and Boundaries  Průlomová práce F. Bartha (1969): Ethnic Groups and Boundaries, v níž relativizoval koncept „etnika“ a obrátil pozornost k interakčním aspektům vytváření symbolických hranic mezi „etnickými skupinami“  Do popředí se tak dostává motiv hranice, resp. otázka, jak je symbolické, politické či prostorové rozhraní mezi různými etnickými kategoriemi stanoveno a udržováno v kontextu konkrétních podmínek a skrze jaké procesy se z těchto kategorií teprve stávají „etnické skupiny“.

 (etnická) hranice je pojímána jako sociální produkt, jehož důležitost kolísá v závislosti na kontextuálních podmínkách a dokonce se v průběhu času může zcela změnit, posunout či rozplynout.  etnicky indiferentní skupiny - charakteristické absencí „výsadního postavení etnicity jako centrálního organizačního principu skupiny.“

Šíření ideologie etnicity  směrem k etnicky indiferentním populacím  Akt, jímž jsou různé společenské jevy a situace automaticky interpretovány skrze prizma kategorie „etnicity“ při vyloučení či potlačení alternativních výkladových perspektiv, je různými autory označován jako etnizace  Etnizace je v tomto smyslu doslovnou ukázkou etnocentrismu, projekcí jazykové kategorie významově derivované ze „Západního“ konceptu „národa“ na „ne-Západní“ populace.

Politický aspekt šíření etnických ideologií  Analogie s 19. stoletím - prostřednictvím tzv. „etnických elit“  Realizace „etnických projektů“  ETNOPOLITIKA - proces probíhající od 60. let 20. století  Výsledek - etnorevitalizace

etnopolitika  příslušnými „elitami“ moderovaný proces utváření etnických skupin coby politických jednotek  analogie nacionalismu v interpretaci E. Gellnera - „nacionalismus je původně politický princip, který tvrdí, že politická a národní jednotka musí být shodné“

Zpátečka k Barthovi aneb principy utváření jednotlivých „etnických skupin“  „etnické skupiny“ se utváří výhradně v symbolické interakci jednotlivých etnopolitických projektů  Symbolická hranice, která stojí mezi „my“ a „oni“, je konstituována na základě tzv. boundary markers (rozlišovací znaky)