SMYKOVÉ TŘENÍ A VALIVÝ ODPOR Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Smykové tření a valivý odpor
7. ročník Tření, třecí síla Tření, třecí síla.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Třecí síly v denní i technické praxi
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ZVLASTNI.
Síla, která brání pohybu objektu po ploše.
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Dynamika.
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
Smykové tření, valivé tření a odpor prostředí
Smykové tření, valivý odpor
Fy – sekunda Yveta Ančincová
4.Dynamika.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název úlohy: 5.7 Smykové tření
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
SÍLA TŘECÍ SÍLA VY_32_INOVACE_09 - SÍLA - TŘENÍ.
zapojování kondenzátorů
Hydrodynamika Mgr. Kamil Kučera.
Mezinárodní soustava jednotek SI (odvozené jednotky)
Fotoelektrický jev Mgr. Kamil Kučera.
Mechanické kmitání Mgr. Kamil Kučera.
Vztlaková síla Ing. Jan Havel.
Optické přístroje Mgr. Kamil Kučera.
Kapilární jevy Mgr. Kamil Kučera.
Polarizace světla Mgr. Kamil Kučera.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Zobrazení zrcadlem a čočkou
D OPPLERŮV JEV Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - HMOTNOST Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
P OLOVODIČOVÁ DIODA Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
T LAKOVÁ SÍLA, TLAK Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM TŘENÍ.
M ECHANICKÝ POHYB Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
K INETICKÁ TEORIE LÁTEK Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluSmykové.
M EZINÁRODNÍ SOUSTAVA JEDNOTEK SI (odvozené jednotky) Mgr. Kamil Kučera.
O DRAZ SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
T LAKOVÁ SÍLA, TLAK Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - DÉLKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
E LEKTRICKÝ PROUD V KAPALINÁCH A PLYNECH Ing. Jan Havel.
ELEKTROSTATICKÉ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
J EDNODUCHÉ STROJE - KLADKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
J EDNODUCHÉ STROJE - PÁKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
V ÝBOJE V PLYNECH Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
E LEKTRICKÉ POLE Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
M ĚŘENÍ ČASU Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
ZAPOJOVÁNÍ REZISTORŮ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
K EPLEROVY ZÁKONY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
T ŘECÍ SÍLY Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
STR Mgr. Kamil Kučera.
Tření-síla, která brzdí pohyb
ČOČKY Mgr. Kamil Kučera.
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Děje s ideálním plynem Mgr. Kamil Kučera.
Transkript prezentace:

SMYKOVÉ TŘENÍ A VALIVÝ ODPOR Mgr. Kamil Kučera

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. ANOTACE 1.Kód EVM: K_INOVACE_1.FY.42 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.28/ Vytvořeno: září Ročník: 1. ročník – čtyřleté gymnázium, 5. ročník – osmileté gymnázium (RVP-G), 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhDynamika hmotného bodu Materiál slouží k zopakování smykového tření a valivého odporu. Materiál popisuje dynamické i klidové tření, jejich příznivý i nepříznivý význam v praxi. Porovnává valivý odpor se smykovým třením za stejných podmínek. Učivo je doplněno řešenými příklady a ověřeno závěrečným testem. Materiál se využije v průběhu hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Tření tření tření – jev vyvolaný složitými procesy interakce mezi dotýkajícími se tělesy nebo mezi jejich různými částmi, který se projevuje vznikem sil působících proti vzájemnému přemístění těchto těles nebo jejich částí rozlišujeme 2 hlavní druhy: vnitřní tření vnitřní tření – vzniká při vzájemném posouvání částí téže látky vnější tření vnější tření – vzniká mezi pevnými tělesy, která se navzájem dotýkají a jsou k sobě přitlačována určitou silou [1][1] [2][2]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Smykové tření příklad vnějšího tření rozlišujeme 2 různé případy:  dynamické tření (tření za pohybu)  statické tření (tření v klidu) vlivem tření na tělesa působí třecí síla F t Třecí síly působí proti směru vzájemného pohybu těles nebo tak, zabraňují vzájemnému přemístění těles. [3][3] [4][4]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Dynamické tření dynamické tření dynamické tření - fyzikální jev, který nastává při posouvání nebo klouzání jednoho pevného tělesa po povrchu jiného pevného tělesa při pohybu nerovnosti stykových ploch na sebe narážejí, zapadají do sebe, deformují se a obrušují třecí síla důsledkem tření působí na těleso v rovině stykových ploch směr opačný než směr rychlosti pohybující ho se tělesa např. sáňkování, lyžování, jízda lokomotivy po kolejích, pohyb smyčce po strunách F n - velikost normálové síly f - součinitel smykového tření v pohybu (součinitel dynamického tření)

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Statické tření statické tření statické tření - fyzikální jev, kdy na sebe působí dotýkající se pevné tělesa v klidu např. písek zůstává na hromadě kuželovitého tvaru, uzel se nerozváže, křída ulpí na tabuli, tělesa lze spojit hřebíky, ný ty třecí síla F n - velikost normálové síly f 0 - součinitel smykového tření v klidu (součinitel statického tření) [5][5] [6][6] [7][7]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Smykového tření v praxi Smykové tření se uplatňuje v každodenním životě a v technické praxi. Je podmínkou pohybu (při nulové třecí síle nelze uvést těleso do pohybu) a je i překážkou pohybu (brzdí pohyb,vede k opotřebení a zahřívání materiálu těles). zvětšení třecí síly: zvětšení tlakové síly - brzdy změna povrchu tělesa - zimní pneu, sypání chodníků, protiskluzová podrážka bot zmenšení třecí síly: změna vlastnosti povrchu tělesa - leštění, mazání, proudící voda nahrazení smykového tření valivým odporem - ložiska [8][8] [9][9] [ 10] [11]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Valivý odpor valivý odpor valivý odpor - mechanický odpor, který vzniká při pohybu válcovitého tělesa poloměru r po rovinné podložce např. valení koule, rotačního válce, pneumatiky odporová síla vznikající při valivém odporu vyvolává deformaci podložky a někdy i tělesa [12] [13]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Odporová síla odporová síla F o - charakterizuje valivý odpor velikost odporové síly při valivém odporu vždy menší než velikost třecí síly při smykovém tření při jinak stejných podmínkách =› nahrazujeme smykové tření valivým odporem těžká tělesa při přemisťování pokládáme na válečky, hřídele strojů ukládáme do kuličkových nebo válečkových ložisek ζ - rameno valivého odporu - určeno kvalitou materiálu (tělesa i podložky) a úpravou jejich povrchů např. ocelové kolo na ocelové kolejnici ζ = 0,5 mm [14][15]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Příklad na třecí sílu Po nakloněné rovině, která svírá s vodorovnou rovinou úhel α = 30°, sjíždí dřevěný kvádr. Určete velikost jeho zrychlení, je-li součinitel smykového tření mezi kvádrem a nakloněnou rovinou 0,4. [16]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Příklad na odporovou sílu Jak velkou vodorovnou silou posunujeme bednu o hmotnosti 80 kg, jestliže ji podložíme válci o poloměru 5 cm? Rameno valivého odporu je 0,01 m. F n = F G FoFo

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Trocha opakování 1.Porovnejte smykové tření a valivý odpor při jinak stejných podmínkách. 2.Který hřebík vytáhneme ze dřeva snadněji, hřebík čistý, nebo rezavý? 3.Proč se lokomotivy vyrábějí s velkou hmotností? 4.Uveďte případy příznivého a nepříznivého tření v praxi. 5.Proč stykové plochy předmětů, které chceme slepit, předem zdrsňujeme a odmašťujeme? 6.Na stole ve vagóně vlaku byla položena kniha a míč. Při rozjezdu vlaku se míč dal do pohybu směrem dozadu (vzhledem k vlaku) a kniha zůstala v klidu. Vysvětlete.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Zdroje a použitá literatura [1] HAUSKEN, Randi. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [2] EHRENBERG KOMMUNIKATION. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [3] LAURAHALE. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [4] PHFYYSIK. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [5] MONTANABW. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [6] SCHWEISS, Markus. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [7] NEZNÁMÝ. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [8] METROPOLITAN TRANSPORTATION AUTHORITY OF THE STATE OF NEW YORK. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [9] LOMBROSO. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [10] LEONUDIO. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [11] DSIGNER. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [12] KRÁL, Adam. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [13] GRAEME MAIN, Graeme Main. wikipedie [online]. [cit. 8.¨9.2014]. Dostupný na WWW: [14] GOßE, Torsten. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [15] PLUSMINUS. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [16] 4C. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: SPN, 1990, ISBN NAHODIL, Josef. Fyzika v běžném životě. Praha: Prometheus, s.r.o., 1996, ISBN