HOUBY (Fungi). CHARAKTERISTIKA HUB EUKARYOTICKÉ ORGANISMY ZNAKY SPOLEČNÉ S ROSTLINAMI (nepohyblivost, tvorba vitamínů) ZNAKY SPOLEČNÉ S ŽIVOČICHY (heterotrofie,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Advertisements

Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Charakteristika hub  Tvoří samostatnou říši – přechod mezi rostlinnou a živočišnou říší  Mají odlišný způsob života, výživy, rozmnožování  Ve srovnání.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava III. (játra a střeva) Název sady:Přírodopis.
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
HOUBY Stopkovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_04_Les_houby Téma: Ekosystémy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
HOUBY Vřeckovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Houby, VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
ZYGOMYCETES, ASCOMYCETES Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 06_Základní poznatky o houbách
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Houby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hub stopkovýtrusných.
VY_32_INOVACE_20_PŘV_HOUBY NAŠICH LESŮ
2. Houby vyšší z podhoubí vyrůstá plodnice – klobouk + třeň
Vegetativní orgány Kořen
SYSTÉM ROSTLIN Rostliny podle složitosti a stupně vývoje dělíme na nižší a vyšší. Tělo nižších rostlin je většinou jednobuněčné, ale může být i vícebuněčné.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Jednobuněční živočichové
Základní škola, Hradec Králové
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Mechorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Houby – Fungi 4 Houby stopkovýtrusné.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Chytridie, hmyzomorky, zygomycéty Systém podle učebnice pro gymnázia
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lišejníky - Lichenes.
Houby s plodnicemi. AUTOR: Eliška Jurčicová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Člověk a jeho svět 4. ročník
Houby – fungi 3 Houby vřeckovýtrusné.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_04_Houby
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_03_Lišejníky
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Společenstva lesů Houby
HOUBY (opakování) VY_32_INOVACE_06-47 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VŘECKOVÝTRUSNÉ HOUBY VY_32_INOVACE_06_23.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PLÍSNĚ Jan Svatopluk PRESL (19.st.).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Houby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hub stopkovýtrusných.
Poznáváme houby.
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
VYŠŠÍ HOUBY a) Houby lupenaté Liška obecná jedlá.
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
VY_32_ INOVACE_ 01_ PŘÍRODOVĚDA 5
Vypracovala: Mgr. Zdeňka Hucková
Cizopasné houby Klára Dominová 3.A.
Lišejníky - podvojné organizmy
MNOHOBUNĚČNÉ HOUBY HOUBY NIŽŠÍ.
POTRAVNÍ VZTAHY ORGANISMŮ
VY_52_INOVACE_26_Jednobuněčné organizmy- rostliny- učební text
3. Houby Houby – mají buňky bez chlorofylu
MNOHOBUNĚČNÉ ORGANIZMY Řasy, houby, lišejníky.
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Transkript prezentace:

HOUBY (Fungi)

CHARAKTERISTIKA HUB EUKARYOTICKÉ ORGANISMY ZNAKY SPOLEČNÉ S ROSTLINAMI (nepohyblivost, tvorba vitamínů) ZNAKY SPOLEČNÉ S ŽIVOČICHY (heterotrofie, přítomnost chitinu, glykogenu a tuků) JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY (kvasinky) MNOHOBUNĚČNÉ ORGANISMY - NĚKTERÉ TVOŘÍ STÉLKY ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ JEDNOTKA TĚLA – HYFA (HOUBOVÉ VLÁKNO) PROPLÉTÁNÍ A ROZVĚTVENÍ HYF -> MYCELIUM (PODHOUBÍ) HOUBOVÉ PLETIVO – PLEKTENCHYM – TVOŘÍ PLODNICE DRUHY OBSAHUJÍCÍ TOXICKÉ A PSYCHOTROPNÍ LÁTKY

VÝŽIVA HUB HETEROTROFNÍ ORGANISMY NEPŘÍTOMNOST CHLOROPLASTŮ NEPROBÍHÁ FOTOSYNTÉZA PŘÍJEM ORGANICKÝCH LÁTEK RŮZNÝMI ZPŮSOBY nahuby.sk Obr. 1: Štětičkovec (Penicillium) na mandarince nahuby.sk

SAPROTROFIE PARAZITISMUS SAPROPARAZITISMUS MYKORHIZA (endomykorhiza, ektomykorhiza) LICHENISMUS botany.cz Obr. 2: Pečárka (žampion) polní Obr. 3: Václavka smrková

MYKORHIZA SOUŽITÍ HUB S CÉVNATÝMI ROSTLINAMI -> odvozeny některá jména hub RŮST V NEJRŮZNĚJŠÍCH EKOSYSTÉMECH, VÝZNAM PRO LESNICTVÍ AŽ 90 % DRUHŮ ROSTLIN V SYMBIOTICKÉM SVAZKU endomykorhiza – pronikání houbových vláken do buněk kořene ektomykorhiza – houbová vlákna pronikají pouze do mezibuněčných prostor kořene Obr. 4: Schéma mykorhizy

STAVBA TĚLA HUB TĚLO NEROZČLENĚNO NA ORGÁNY – STÉLKA HOUBY VYTVÁŘEJÍ MYCELIUM (PODHOUBÍ) MYCELIUM TVOŘÍ VZÁJEMNĚ PROPLETENÉ HYFY SESKUPENÍM HYF MŮŽE VZNIKAT NEPRAVÉ PLETIVO – PLEKTENCHYM HOUBY NETVOŘÍCÍ PLODNICE NĚKTERÉ DRUHY TVOŘÍ PLODNICE

Obr. 5: Stavba těla houby tvořící plodnice

DOPLŇTE NÁSLEDUJÍCÍ POJMY: klobouk, třeň, podhoubí, plachetka, prsten, útržky plachetky, pochva, lupeny Obr. 6: Stavba těla houby

ROZMNOŽOVÁNÍ HUB POHLAVNÍ I NEPOHLAVNÍ TVORBA SPOR NEPOHLAVNÍ SPORY: – SPORANGIOSPORY VZNIKAJÍ VE SPORANGIÍCH – KONIDIE VZNIKAJÍ Z KONCOVÝCH BUNĚK HYF ODŠKRCENÍM POHLAVNÍ SPORY: – ASKOSPORY – VŘECKOVÝTRUSNÝCH HUB – BASIDIOSPORY STOPKOVÝTRUSNÝCH HUB SPORY SE SNADNO ŠÍŘÍ DÍKY NEPATRNÝM ROZMĚRŮM A NÍZKÉ HMOTNOSTI

Obr. 7: Vývoj stopkovýtrusné houby

JEDNOTLIVÁ ODDĚLENÍ ŘÍŠE HUB oddělení: CHYTRIDIOMYCETY (Chytridiomycota) mikroskopické houby bičíkaté pohyblivé zoospory saprotrofové nebo parazité v půdě nebo vodě parazité brukvovitých rostlin – padání klíčních rostlin rakovinovec bramborový oddělení: SPÁJIVÉ HOUBY (Zygomycota) nepřehrádkované mycelium saprotrofové, součástí edafonu, mykorhizní druhy kropidlovec černavý plíseň hlavičková

Obr. 9: Sporangium (Plíseň hlavičková)Obr. 8: Sporangium (Kropidlovec černavý) botany.cz

oddělení: VŘECKOVÝTRUSNÉ HOUBY (Ascomycota) druhově nejpočetnější skupina hub, hospodářsky významné tvoří přehrádkované mycelium (mimo kvasinky) jednobuněčné vřecko (ascus) nacházející se na konci hyf ve výtrusorodé vrstvě obsahuje osm askospor nejčastější nepohlavní rozmnožování pomocí konidií botany.cz a b c d nahuby.sk a)Obr. 10: Smrž obecný b)Obr. 11: Lanýž c)Obr. 12: Hlízenka ovocná d)Obr. 13: Paličkovice nachová

JEDNOBUNĚČNÉ KVASINKY A DALŠÍ VŘECKOVÝTRUSNÉ HOUBY BEZ PLODNIC KVASINKY viditelné pod mikroskopem rozmnožují se pučením žijí na rostlinách, v půdě, na povrchu těl živočichů kvasinka pivní, kvasinka vinná cukr rozkládá na alkohol a oxid uhličitý -> alkoholové kvašení KROPIDLÁK A ŠTĚTIČKOVEC využití ve farmaceutickém a potravinářském průmyslu – vytvářejí antibiotika, které potlačují růst bakterií a jiných hub aflatoxiny vyvolávající otravu případně rakovinu jater

oddělení: STOPKOVÝTRUSNÉ HOUBY (Basidiomycota) vývojově nejvyšší skupina hub většina zástupců vytváří plodnice nejrůznějších tvarů a barev části plodnice bývají nejčastěji klobouk a třeň koncové kyjovité buňky hyf – basidie, na nich se vytvářejí dělením čtyři basidiospory různé tvary a velikost výtrusů basidie uspořádány ve výtrusorodé vrstvě zvané rouško rouško často na spodní straně klobouku – na vnitřní straně rourek nebo na povrchu lupenů Obr. 14: Typy výtrusného rouška

oddělení: STOPKOVÝTRUSNÉ HOUBY (Basidiomycota) jedlé a nejedlé druhy některé druhy označujeme jako tržní houby jedovaté a několik druhů smrtelně jedovatých druhů hub nejpočetnější skupinou jsou houby lupenaté: bedla, žampión (pečárka), holubinka, muchomůrka někdy přítomnost plachetky, závoje, pochvy, prstene, útržků plachetky na klobouku rourkaté houby: hřib hnědý, hřib smrkový, kozák březový, křemenáč osikový břichatkovité houby: pýchavka, hvězdovka dřevokazné houby: choroše, václavky, dřevomorky

VŘECKOVÝTRUSNÉ HOUBYSTOPKOVÝTRUSNÉ HOUBY VE VÝVOJOVÉM CYKLU PŘEVLÁDÁ JEDNOJADERNÉ PRIMÁRNÍ MYCELIUM (n) VE VÝVOJOVÉM CYKLU PŘEVLÁDÁ DVOUJADERNÉ SEKUNDÁRNÍ MYCELIUM (n+n) VYTVÁŘEJÍ SE ORGÁNY POHLAVNÍHO ROZMNOŽOVÁNÍ U PRIMÁRNÍHO MYCELIA POHLAVNÍ ORGÁNY CHYBĚJÍ, PŘI POHLAVNÍM ROZMNOŽOVÁNÍ SPLÝVAJÍ HYFY POHLAVNÍ VÝTRUSY SE TVOŘÍ UVNITŘ VŘECEK, OBVYKLE V POČTU OSMI POHLAVNÍ VÝTRUSY VZNIKAJÍ NA POVRCHU BASIDIÍ, OBVYKLE V POČTU ČTYŘ TAB. 1: SROVNÁNÍ CHARAKTERISTICKÝCH ZNAKŮ VŘECKOVÝTRUSÝCH A STOPKOVÝTRUSNÝCH HUB

HŘIBOVITÉ HOUBY a b c d e f g a)Obr. 15: Hřib hnědý (jedlý) b)Obr. 16: Hřib smrkový (jedlý) c)Obr. 17: Kozák březový (jedlý) d)Obr. 18: Hřib kovář (jedlý) e)Obr. 19: Klouzek sličný (jedlý) f)Obr. 20: Křemenáč březový (jedlý) g)Obr. 21: Hřib satan (jedovatý) nahuby.sk botany.cz

LUPENATÉ HOUBY a)Obr. 22: Bedla vysoká(jedlá) b)Obr. 23: Pečárka polní (jedlá) c)Obr. 24: Muchomůrka růžovka (jedlá) d)Obr. 25: Muchomůrka zelená (jedovatá) e)Obr. 26: Muchomůrka tygrovaná (jedovatá) f)Obr. 27: Holubinka hlínožlutá (nejedlá) g)Obr. 28: Závojenka olovová (jedovatá) h)Obr. 29: Čirůvka májovka (jedlá) a b c d e f g nahuby.sk botany.cz nahuby.sk h

DŘEVOKAZNÉ HOUBY a)Obr. 30: Troudnatec kopytovitý (nejedlý) b)Obr. 31: Troudnatec pásovaný (nejedlý) c)Obr. 32: Václavka smrková (jedlá) d)Obr. 33: Dřevomorka lesní (nejedlá) a b c d nahuby.skbotany.cz

JAK SPRÁVNĚ SBÍRAT STOPROCENTNÍ ZNALOST SBÍRANÉHO DRUHU HOUBY! HOUBY SBÍRAT NEJLÉPE DO PRODYŠNÉHO KOŠÍKU POZOR NA ZÁMĚNY JEDOVATÝCH DRUHŮ ZA JEDLÉ! V PŘÍPADĚ NEJISTOTY NAVŠTÍVIT MYKOLOGICKOU PORADNU JEDLÉ, NEJEDLÉ, JEDOVATÉ A SMRTELNĚ JEDOVATÉ DRUHY V HOUBÁCH SE MOHOU UKLÁDAT TOXICKÉ LÁTKY Z PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJÍ NESBÍRÁME PŘEMRZLÉ, NAHNILÉ NEBO PLESNIVÉ PLODNICE

OTRAVY HOUBAMI PŘI PODEZŘENÍ NA OTRAVU HOUBAMI VYVOLAT ZVRACENÍ PODÁVAT ŽIVOČIŠNÉ UHLÍ ZAJISTIT DOSTATEČNÝ PŘÍJEM VODY VYHLEDAT LÉKAŘSKOU POMOC POZOR NA HALUCINOGENNÍ HOUBY

POUŽITÉ ZDROJE ČABRADOVÁ, Eva, Jaroslav SEJPKA a Ivana VANĚČKOVÁ. Přírodopis 6: Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, ISBN X. MALENINSKÝ, Miroslav, Jaroslav SMRŽ a Bohdan ŠKODA. Přírodopis pro 6. ročník: Učebnice pro základní školy a nižší stupeň víceletých gymnázií. Bakterie, řasy, houby, bezobratlí. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, ISBN KINCL, Lubomír, Miroslav KINCL a Jana JARKLOVÁ. Biologie rostlin pro I. ročník gymnázií. 4. přeprac. vyd. Praha: Fortuna, ISBN Botany.cz [online]. Dostupné z: [cit ]. Nahuby.sk [online]. Dostupné z: [cit ].