NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/21.2880.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_44_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VY_32_INOVACE_19 - Bajka 2 4  žánr malé epiky  prastarý literární útvar pěstovaný už v 6. stol. př. Kr. stručné sdělení, které se šířilo  původně.
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
BAJKY …když zvířata jednají jako lidé
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_05
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.05 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici bajek, jejich hlavní znaky a představitele. Žáci se seznámí s vývojem bajek.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_02
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_036_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
32_04_31 Bajka Anotace Bajka Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Bajka a její znaky.
VY_32_INOVACE_ČJ. 7.17_Jagues Prevért, bajka, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková.
BAJKA Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad.
Elektronická učebnice - I
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Digitalizace výuky Příjemce
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Řecká epika a lyrika archaického období Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová LITERÁRNÍ STYLY.
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 006 ING. JANA POLIAČÍKOVÁ …když zvířata jednají jako lidé.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_12_LITERATURA PRO DĚTI_BAJKA ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
B A J K Y Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_04_Přídavná jména - opakování Autor Chloupková.
Bajka VY_32_Inovace_09KM-7
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Název školy: Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_24   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA : III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT NÁZEV A ČÍSLO MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_04_S04-Čj-8 VYTVOŘENO : září 2012 AUTOR: Jarmila Karlovcová VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk SADA: Český jazyk pro 8. ročník NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: …když zvířata jednají jako lidé

ROČNÍK: 8. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ: Základní vzdělávání - druhý stupeň POMŮCKY: Fixy na interaktivní tabuli CÍL – INOVACE: Výklad učiva s využitím interaktivní tabule, procvičování METODICKÉ POKYNY: Část prezentace je zaměřena na opakování Prezentace slouží k zopakování učiva o bajkách a slouží k výkladu nového učiva – autoři bajek pro děti. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žáci pomocí křížovky odhalí literární útvar bajka, seznámí se s autory bajek pro děti (Ezop, Krylov, Bidpaj, de la Fontaine). Zopakují si hlavní rysy bajek a převyprávějí bajky, které již znají.

 Doplň vodorovně do křížovky správné odpovědi a vyluštíš jeden z literárních útvarů.

 Muž, který dle pověsti přivedl lva do českého znaku.  Zvíře, které dle pověsti skolil Bivoj.  Autor Starých pověstí českých.  Jméno koně, který byl věrným přítelem Horymíra.  Jméno města, kterému Libuše věštila slávu, která se hvězd dotýká.

 krátké veršované nebo prozaické vyprávění příběhu  postavy - zvířata a věci  vyplývá z ní mravní ponaučení  některé bajky jsou staré až 3 tisíce let

 Zakladatel řecké bajky Ezop žil v 6. století před n.l., pocházel údajně z Malé Asie a žil v Aténách. Patří dodnes k nejznámějším bajkařům. O jeho životě toho není příliš známo, narodil se pravděpodobně jako otrok a za svého života hodně cestoval. Jiné zdroje uvádějí, že byl mrzák a fyzicky chorý.

 Své bajky přednášel ústně. Šlo o krátké prozaické příběhy se stručným dějem. Ezopova tvorba se stala postupem času známou po celém světě (např. O silném lvu, O pyšném orlu, O chytré lišce aj.).

 staroindický bajkař  o jeho životě toho víme jen velmi málo  žil asi ve 3.stol.n.l.  jeho bajky byly součástí Patera nauk = učebnice pro prince, který se zde učil moudrosti

 1621 – 1695  francouzský bajkař  pobýval v klášteře  miloval četbu  vystudoval práva  své bajky píše ve verších

 1769 – 1844  nejznámější ruský autor bajek  pocházel z chudé důstojnické rodiny  byl zaměstnán jako knihovník  bajek vytvořil kolem dvou set

Vlk a beránek Hladový vlk spatřil malého beránka, jak pije u potoka. Vlk potřeboval najít důvod, pro nějž by mohl beránka sežrat. Vymýšlí si, že mu beránek kalí vodu, že byl na něj drzý, ale beránek mu jeho obvinění vyvrací. Vlk se rozzlobí a nehledá již další obvinění: „Už tím jsi vinen, že mám hlad,“ říká beránkovi a odnáší si ho v zubech.  Naučení: Kdo je bohatý, mocný a silný, je vždy v právu – slabý a chudý se spravedlnosti nedovolá. Statečný osel  Liška potkala osla. Osel vypráví, že jde od lva. Lev byl dříve zlý, i osel se bál jeho řevu, ale teď je s ním velmi zle. Všechna zvířata, která se ho dříve bála, se sbíhají, aby se mu pomstila a mlátí ho hlava nehlava. Liška se ptá, zda ho osel nechal na pokoji. Osel odpovídá, že je stejně odvážný jako ostatní, a také ho pořádně kopl, aby poznal, jaká jsou oslí kopyta.  Naučení: Zbabělci si netroufnou na toho, kdo je právě u moci. Jestliže se však jeho osud změní, dovolí si na něj i ti nejzbabělejší a nejhloupější.

Poznej na základě indicií nejslavnějšího bajkaře všech dob.  Zakladatel řecké bajky  Byl otrok  Celý život vážně nemocný, mrzák  Dle pověsti odsouzen za krádež ke shození ze skály  Své bajky vyprávěl ústně Ezop

 Zvířata jednají jako lidé  Lidé jednají jako zvířata  Cílem bajky je hlavně pobavit čtenáře  Cílem bajky je poučit čtenáře  Bajka je rozsáhlý útvar s velkým počtem postav  Bajka byla původně určena pro dospělé čtenáře  Bajka má tragický závěr  Bajka je krátký literární útvar ANO NE ANO ANO ANO NE NE NE

Ezop Bidpaj La Fontaine Krylov Francie Indie Rusko Řecko

Žába spatřila na pastvě vola a uvažovala: - Kdybych pořádně nafoukla svou vrásčitou kůži, určitě bych vyrostla jako ten obrovský vůl. Několikrát nabrala dech a zeptala se dcerky: - Co myslíš, poupátko moje, jsem už velká jako ten vůl? - Nejsi, maminko, řekla žabka. Stará se nadmula ještě víc. Když sklidila stejnou odpověď, nafoukla se potřetí, ale praskla a zdechla.  Jaká zvířata v bajce vystupují?  Jaké vlastnosti tato zvířata obvykle mají?  Proč chtěla být žába velká? Jaké jsou výhody velikosti?  Jaké poučení z této bajky vyplývá?  Převeď tuto situaci do reálného života.

 Bajka je literární útvar, kdy zvířata jednají jako lidé. Z toho jednání vyplyne poučení nebo kritika chyb, které jsou čtenářovi známé. liškačáp vlksova chytrý chytrý vychytralá moudrá moudrá hloupý hloupý

 Mazaná jako ______________________  Pyšný jako _______________________  Pilná jako ________________________  Moudrá jako ______________________  Věrný jak ________________________  Silný jako ________________________ liška páv včelka sova pes lev

?

Co je to bajka? Definuj ji. 1. Kdo je hlavním hrdinou bajek? 2. Který známý bajkař byl zřejmě otrok? Který bajkař pocházel z Indie? Kdo psal své bajky ve verších? Jaké vlastnosti má v bajce často liška? Jaké vlastnosti má v bajce často čáp? Jaké vlastnosti má v bajce často vlk? Převyprávěj svými slovy jednu bajku. Který bajkař pocházej z Ruska? Převyprávěj svými slovy jednu bajku. Jaké vlastnosti má v bajce často sova?

 o_Velasquez,_Aesop.jpg o_Velasquez,_Aesop.jpg  Ezopovy bajky – přefocen obal vlastní knihy  _de_La_Fontaine.jpg _de_La_Fontaine.jpg  Klipart (volně ke stažení Microsoft Office)