Kultura, umění a společnost Sociologický výzkum v umění a kultuře.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

“Jsou tři druhy lží: lži, odsouzeníhodné lži a statistiky.”
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Metody zkoumání ekonomických jevů
Teoretická příprava Výzkum je nutné zakotvit v takové teorii, která se bezprostředně popisuje a vysvětluje zkoumanou oblast jevů. (Např. se jedná o teorii.
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Politologie jako věda Politika moc
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Analýza dat.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociologický výzkum.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Vlastnosti motorických testů a baterií
VLASTNOSTI MOTORICKÝCH TESTŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS.
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Koncipování empirického výzkumu
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Základy zpracování geologických dat
Kvantitativní metody výzkumu v praxi PRAKTIKUM
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Základy sociální psychologie
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Metody a techniky výzkumu II.
Statistika a výpočetní technika
Základy statistiky.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Kultura, umění a společnost Sociologický výzkum v umění a kultuře

Kultura 2  Co je kultura?  Osvícenství – hodnotový (axiologický) pojem kultury jako zdokonalování, zušlechtění a zjemnění duševních a tělesných vlastností člověka  Johann Gottfried Herder ( ) /  dějinný proces – jako postupný a zákonitý vývoj, v němž musí rozum a spravedlnost vést k upevnění lidskosti  Nástup moderních věd – historiografie a antropologie - uvádí do oběhu (E. B. Tylor) hodnotově neutrální, deskriptivní pojem kultury.  Kultura a civilizace

Kultura 3 E.H.Schein

Kultura 4 Smolíková: Management umění

Kultura – možné směry výzkumu 5 Smolíková: Management umění

Umění 6  Umění a společnost – vybrané otázky  Sociální proměnlivost  Jan Mukařovský – Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty (1936)  Proměnlivost estetické funkce  Nomy – antropologický základ, společenská podmíněnost  Umění jako informace (komunikační model)  Umění v sociálním poli  Umění a ideologie

Umění 7  Umění jako koncept pro sociologický výzkum  Umění a krásno  Institucionální definice (N. Goodmann – Jazyky umění)  Nižší a vyšší umění  Midcult (Dwight Macdonald)  Postmoderna  Umění – umělecké dílo – interpretace – reprodukce

Sociologický výzkum umění a kultury 8  Historická proměnlivost  Diachronní (historie) výzkum  Současný stav, komparace  Synchronní výzkum  Sociologie – chování, preference…  Psychologie – libost, prožitky, emoce, cítění…

Témata sociologie umění 9  Culture and the arts;  Aesthetics and everyday life;  Politics and policies in the arts: the role of institutions;  Culture, individual and collective identities;  Gender, ethnicity, and culture;  Cultural heritage and the social construction of the past;  Taste and artistic consumption;  Amateur practices of art;  Art, work and artistic activities;  Outsider art : the social construction of canonisation;  Culture and the cities: the urban space and the globalisation;  Art markets: old issues, and new trends;  Culture, body and gender;  The cultural representation of conflict and terrorism;  Arts and technology.

Metodologie – základní model 10  Teorie  Hypotézy = podmíněně pravdivý výrok o vztahu, existenci, příčině, změně  Teoretické pojmy  Operacionalizace  Sociální realita

Filosofie sociálních věd a výzkumu  Pozitivismus  A. Comte (1798 – 1857)  Biologický determinismus  E. Durkheim (1858 – 1918)  Sociální determinismus  Pravidla sociologického výzkumu  Typy analýz  Sociologie  shora (Person, Merton)  zdola (Mills, Lazarsfeld) 11

Pozitivismus – metoda 12 Redukce informací Transfor- mace informací Testování hypotéz Populace vzorku Techniky sběru dat

Filosofie sociálních věd a výzkumu  Antipozitivismus  M. Weber (1864 – 1920)  Rozumějící sociologie  Hodnoty  Smysluplnost lidského jednání  Ideální typ  Vysvětlující porozumění 13

Antipozitivismus – metoda 14 Redukce informací Transfor- mace informací Vytváření teorie z dat Výběr případu Techniky sběru dat

Problémy výzkumu v sociálních vědách  Multiparadigmatičnost → závěry mají vždy pravděpodobnostní charakter  Nálezy bývají platné jen pro prostředí, ze kterého jsme sebrali data  Ustavit důkaz o kauzalitě je obtížné, ne-li nemožné

Problémy výzkumu v sociálních vědách  V sociálních vědách prakticky nikdy nebudeme pracovat s úplně popsaným přirozeným systémem  Je nutné pracovat s redukovaným popisem reality → budeme vždy vystaveni zkreslení

Redukce  Počtu pozorovaných proměnných  Počtu analyzovaných vztahů mezi nimi  Populace na vzorek  Časového kontinua na popis jednoho, nebo několika málo časových bodů

Rozdíly z hlediska transformace informace Kvantitativní výzkum silná standardizace → Vysoká reliabilita silná redukce → Nízká validita Kvalitativní výzkum slabá standardizace → Nízká reliabilita volná forma otázek a odpovědí → Vysoká validita

Metodologie – validita 19  Validita = platnost metody, správnost  Správnost vůči cíli = měřím skutečně to, co chci měřit  Typy validity (Kerlinger)  Vnitřní validita (validita jednotlivého projektu)  Projekt adekvátní vzhledem k cílů a hypotézám  Randomizace  Kontrola nad nezávislými proměnnými  Vnější  Reprezentativnost  Zobecnitelnost

Metodologie – validita 20  Dosahování validity  Operacionalizace  Ověřování formulací  Statistické metody  Validace

Operacionalizace 21  Teoretické pojmy nemůžeme pozorovat přímo  TP  znaky a indikátory  realita  Operacionalizace = transformace TP do podoby měřitelných znaků  Operacionalizace – explikace

Metodologie – reliabilita 22  Reliabilita = spolehlivost a stálost dat  Nespolehlivá metoda nemůže být validní!  Druhy reliability  Stabilita  retest  Konzistence  split-half, podvýběry  Ekvivalence  klasifikace, kategorizace = třídění  Objektivita  výzkumník, explikace

Metodologie – reliabilita 23  Klasifikace  Enumerace  Definice  Kvantitativní třídění  Intervaly  Explikace (zvětšuje objektivitu)  Shodné porozumění pojmům  EXPLIKANDUM  EXPLIKÁT  Kvantifikace

Kvantifikace 24 JevVlastnostZnakStupnice

Kvantifikace – druhy znaků 25  Nominální  Výčet variant (bez pořadí; vzájemně se vylučují)  Dichotomické, polytomické  1-0, ano – ne, je – není  Ordinální  Určené pořadím  Slovní („nahrubo“): špatný – lepší – nejlepší  Určení pořadí: základní – střední – vysokoškolské vzd.  Stupnice s nestejnými intervaly: příjem do 15, do 100, nad 100  Kardinální  Kvantitativní měřitelné (lze matematicky vyjádřit poměr/rozdíl)  Intervalové (o kolik)  Násobné (kolikrát)

Kvantifikace – druhy stupnic 26  Nominální  Výčet  Logická rovnost a různost  Pořadové (ordinální)  Nejčastější  Logická rovnost a různost + relativní velikost  Silně podmíněny operativní definicí znaku  Intervalové  Nejpřesnější  Se smluveným bodem +/-  S výchozím bodem 0

Seminář 27  Volba tématu výzkumu  Konkretizace tématu a účelu výzkumu  Hlavní okruhy otázek výzkumu – hypotézy:  Hypotézy = podmíněně pravdivý výrok o vztahu, existenci, příčině, změně  Cvičení:  Sídlo – vzdělání – návštěva divadla  Vzdělání – práce s internetem – sledování televize  Věk – vzdělání – hudební preference

Úkol 28  Rozpracuje účel a téma svého výzkumu  Analýza literatury:  Výčet  Základní konspekt teorie, zjištění, apod.