DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0112 Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Advertisements

Meziválečné české divadlo
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím.
Umění a kultura za 1. republiky
Výlet do české literatury
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Česká meziválečná literatura
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
František Halas Novotná Martina, V8A
Téma nejistoty a obav z budoucího vývoje Mgr. Ludmila Růžičková
Protektorát Čechy a Morava
František Halas a Bohuslav Reynek
Osobnosti národního obrození
Název Jiří Orten Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Česká literatura v letech
VY_32_INOVACE_3D.9.01 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
ČESKÁ POEZIE 2. POL. 20. STOLETÍ
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Jiří Orten Život, dílo, citáty. Jiří Orten Život, dílo, citáty.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Český jazyk a literatura
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Zakázaní autoři Mgr. Ludmila Růžičková.
Česká literatura 2. poloviny 20. století
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Divadlo v době národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková.
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Poezie 1. pol. 20. století Skupina 42. Skupina 42 Skupina 42 České umělecké sdružení, vzniklo v roce 1942, odtud označení celé skupiny Sdružovala výtvarníky,
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
Václav Hrabě NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Národní obrození Michaela Tarabová.
Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Mgr. Marie Havránková VÍTĚZSLAV NEZVAL Literatura 1.pol. 20. stol.
VY_32_INOVACE_14_Kultura za první republiky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
8 DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
3. Fáze Národního obrození
Kultura v předválečném Československu
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Opakování z literatury 8. r.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
František Halas.
otázky a úkoly k textům a obrázkům
Česká meziválečná poezie
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno Předmět Literární výchova Tematický okruh Umění a kultura v období 2. světové války Téma Česká literatura v době okupace Ročník 4. Jméno autora Mgr. Simona Růžková Datum tvorby Anotace Přehled o vývoji poezie, prózy i dramatu během okupace. Každý z literárních druhů je navíc zastoupen ukázkou určenou k rozboru.

Několik vln německých perzekucí – vznik Protektorátu Čechy a Morava, první zatýkání demokratů, komunistů a socialistů – začátek války, nová vlna zatýkání, transporty do koncentračních táborů – uzavření vysokých škol podzim 1941 – nástup nového říšského protektora R. Heidricha, snaha rozmetat český odboj květen 1942 – atentát na Heidricha, vypálení Lidic a Ležáků, popravy

Vliv perzekucí na literaturu zastaveno vydávání některých novin a časopisů odchod řady spisovatelů do exilu (F. Langer, E. Hostovský, J. Werich, J. Voskovec) zákaz publikování demokraticky orientovaných autorů (T. G. M., bratři Čapkové) a autorů židovského původu (H. Heine, F. Kafka, K. Poláček) zesílení cenzury – např. Máji se místo „Vůdce zhynul!“ všude tisklo „Pán náš zhynul!" Jiří Voskovec

Fáze vývoje během okupace – mohla vycházet vlastenecky zaměřená díla (Horův Jan Houslista, Halasovo Torzo naděje, Holanův Sen) – útoky proti autorům židovského původu (poprava V. Vančury, J. Čapek, K. Poláček, E. F. Burian deportováni do koncentračního tábora) Vladislav Vančura

Rozdělení literatury do 3 větví 1.domácí oficiální 2.domácí ilegální 3.exilová

Tvorba starší básnické generace oslava mateřštiny – libozvučné, melodické verše vznik lyrickoepických skladeb – J. Hora : Jan Houslista, V. Holan : Terezka Planetová ad. využití náznaku, jinotaje (vleklá zima, tma) – J. Zahradníček : Korouhve oslava Prahy - J. Seifert : Světlem oděná, Kamenný most hold Boženě Němcové - J. Seifert : Vějíř Boženy Němcové, F. Halas : Naše paní Božena Němcová tvorba pro děti – F. Halas : cyklus Do usínání ve sbírce Ladění, F. Hrubín : Říkejte si se mnou František Halas

Mladá básnická generace vydala Jarní almanach básnický 1940 nejvýznamnější autoři: Ivan Blatný, Josef Kainar, Jiří Orten, Jiří Kolář, Oldřich Mikulášek a Kamil Bednář – nastínil generační program ve stati Slovo k mladým, kde hovořil o tzv. nahém člověku (koncepce poezie bez ideologie, nedůvěra v civilizaci a technický pokrok, návrat k duchovnímu rozměru poezie) subjektivní, meditativní poezie, vyjadřující pocity úzkosti, obav a smutku (vliv existencialismu) inspirace dílem F. Halase Kamil Bednář

Jiří Orten ( ) vlastním jménem Jiří Ohrenstein publikoval jako Karel Jílek a Jiří Jakub plnohodnotnou součástí jeho díla jsou Deníky – nazýval je podle sešitů, do nichž psal (Modrá, Žíhaná Červená kniha), kromě denních zápisů obsahovaly i celé jeho básnické dílo s přesnou datací vzniku Jiří Orten V čítance si na stranách 103 – 104 přečtěte rané Ortenovy básně. Jaké pocity autor vyjadřuje? Které nejčastější motivy s těmito pocity souvisejí?

Jiří Orten ( ) pocity strachu, úzkosti, nebezpečí, ohroženosti, osamělosti nerezignuje, chce žít dál, vyjadřuje víru v kladnou životní perspektivu motivy zimy, bolesti a smrti Přečtěte si v čítance na stranách 105 – 106 další ukázky z Ortenova díla. Jak se autorova tvorba proměňuje? pocity marnosti, bezmoci, ztráty životní perspektivy smrt přijímá jako svůj osud díla: Cesta mrazu, Ohnice, Elegie

Skupina 42 významná výtvarnicko- básnická skupina, činná v letech v centru pozornosti město a člověk v něm (vliv civilismu) oblíbený motiv městské periferie odklon od obrazných pojmenování, prozaizace verše, hovorové a slangové výrazy teoretik Jindřich Chalupecký básníci: Jiří Kolář, Josef Kainar, Ivan Blatný, Jiřina Hauková Jindřich Chalupecký

Surrealismus zákaz publikování, dílo šířeno pouze samizdatovou cestou výtvarnicko-literární skupiny: 1.SURREALISTICKÁ SKUPINA ( ) – znovu se zformovala hned po jejím rozpuštění V. Nezvalem 2.SKUPINA RA ( ) – nejvýznamnějším členem Ludvík Kundera Ludvík Kundera

Psychologická próza věnují se jí i autoři, kteří se dosud zabývali soudobými společenskými tématy – např. M. Pujmanová : Předtucha vrcholí tvorba J. Havlíčka a J. Glazarové nejvýraznější představitel psychologické prózy v době okupace Václav Řezáč : Černé světlo, Svědek, Rozhraní Václav Řezáč

Historická próza slavná minulost jako posila národního sebevědomí V. Vančura : Obrazy z dějin národa českého historické náměty jako podobenství současnosti K. Schulz: Kámen a bolest (o Michelangelovi a situaci v Itálii na přelomu 15. a 16. století) M. V. Kratochvíl : Osamělá rváč (osud císařského maršála Rusworma z doby Rudolfa II.) Karel Schulz

Próza tzv. českého génia oslava pracovitosti a schopnosti českého člověka dobýt svět Eduard Bass : Cirkus Humberto (hlavní postavou je Václav Karas, který se do cirkusového prostředí dostal náhodou a nakonec s ním spojil celý život) František Kožík: Největší z pierotů (životopisný román o osudech pařížského mima českého původu Jeana Kaspara Deburaua) František Kožík

Cirkus Humberto Přečtěte si v čítance na straně ukázku z Bassova románu. Zamyslete se nad tím, co mohlo v době okupace na čtenáře působit povzbuzujícím dojmem. Charakterizujte jazykovou vrstvu románu. vyzdvihování pozitivních vlastností a dovedností Čechů využití lidové mluvy a cirkusového slangu

Divadlo zákaz uvádění vlasteneckých her (např. Jiráskovy Lucerny) hrál se především klasický repertoár ( Stroupežnický, Tyl, Klicpera ) úspěch měla Nezvalova hra Manon Lescaut divadlo D40 uvedlo Burianovu odvážnou adaptaci Dykova Krysaře (krysař jako fanatik) ve 2. fázi okupace tvrdé represe, Burianovo divadlo D41 uzavřeno Emil František Burian

Manon Lescaut Přečtěte si v čítance na stranách úryvek z Nezvalovy hry. Čím drama tak v období okupace zapůsobilo? Všimněte si básnických prostředků. čeština vytlačována z veřejného života, drama působilo krásou jazyka, vnímáno jako oslava češtiny anafora, epizeuxis, metafora, personifikace, perifráze, apostrofa, řečnická otázka

ZDROJE: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, ISBN SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro III. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2003, ISBN X. vlastní archiv autorky

OBRÁZKY: 2b4.jpg content/gallery/kalendarium/vancura-vladislav-4.jpghttp:// content/gallery/kalendarium/vancura-vladislav-4.jpg 6b.jpg cid=21&id=113http:// cid=21&id= static.eu/images/cover/book/8/6/4/2/0/Elegie-Jiri- Orten---w-493-h-700.jpghttp://www1.bookfan- static.eu/images/cover/book/8/6/4/2/0/Elegie-Jiri- Orten---w-493-h-700.jpg jpghttp://img2.ct24.cz/cache/616x347/article/16/1561/ jpg d=1060&thmb&id=1359http:// d=1060&thmb&id= d=860&thmb&id=246http:// d=860&thmb&id=246

OBRÁZKY: static.eu/images/cover/author/8/5/2/4/Karel-Schulz---w- 180-h-null.jpeghttp:// static.eu/images/cover/author/8/5/2/4/Karel-Schulz---w- 180-h-null.jpeg /img12330.jpghttp://encyklopedie.brna.cz/data/images/0247/thumbs /img12330.jpg d=267&thmb&id=890http:// d=267&thmb&id=890 obrazky/obalky-velke/ML_1959.jpghttp://manonlescaut.wz.cz/knizni-vydani/k- obrazky/obalky-velke/ML_1959.jpg