NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3. 2. 2. 3. F 04 TEMA: Chemie 8-Jak zkoumáme.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2 Autor: Lenka Poláková
Advertisements

SVĚT KOLEM NÁS CHEMIE: přírodní věda, jejím cílem je zkoumat látky a jejich přeměny v jiné látky Alchymie – nevědecká chemie, stol, doplň cíle alchymistů:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Chemické látky a jejích vlastnosti.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Rozlišování látek podle vlastností
VLASTNOSTI LÁTEK A JEJICH PŘEMĚNY
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_187_Látky a tělesa AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
LÁTKY A TĚLESA Chemie 8. ročník.
CHEMICKÉ POKUSY V LABORATOŘI
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Svět kolem nás.
Fyzikální vlastnosti nerostů
Vlastnosti látek Opakovací otázky
ROZTOKY Obr Obr. 2.
ÚVOD DO CHEMIE.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Chemie = přírodní věda, zkoumá chem. látky, jejich vlastnosti, využití a přeměnu na látky nové má uplatnění ve všech oborech lidské činnosti, může působit.
Bezpečnost práce v chemii
HYDROXIDY VY_32_INOVACE_19 - HYDROXIDY.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PaedDr. Ivana Töpferová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Svět kolem nás. Tělesa a látky Všechny předměty, které kolem sebe pozorujeme, jsou fyzikální tělesa (stůl, židle, tabule, počítač, dům, automobil, Země,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 16 TEMA: Chemie – Deriváty uhlovodíků,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 03 Typy chemické vazby TEMA:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_21_VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST) TÉMA: VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST)
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 07 TEMA: Chemie 8- Různorodé.
Svět kolem nás. Tělesa a látky Všechny předměty, které kolem sebe pozorujeme, jsou fyzikální tělesa (stůl, židle, tabule, počítač, dům, automobil, Země,
Číslo projektu MŠMT: CZ / / Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
Hustota ƍ je dána poměrem hmotnosti „m“ k objemu „V“ homogenní látky při určité teplotě.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceFyzikální.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 19 TEMA: Chemie 8 – Oxidy dusíku.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_02_Tělesa a látky- vlastnosti látek Autor Jitka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 12 TEMA: Chemie 8 - Molekula.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
VY_32_INOVACE_C8-001 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 04 TEMA: Chemie 8-Jak zkoumáme látky ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

Jak zkoumáme látky Anotace: Tento materiál je určen pro žáky 8. třídy ZŠ. Seznámí žáky, jak poznávat vlastnosti látek. Klíčová slova : tělesa, látka, pozorování, experiment, měření

Tělesa a látky Každý předmět je z nějaké látky. Látky se liší svými vlastnostmi. K získávání poznatky o látkách využíváme  pozorování  pokus (experiment)  měření – postup, kterým zjišťujeme hodnoty veličin

POZOROVÁNÍ k poznávání vlastností látek využíváme smyslové vnímání (zrak, čich, sluch, chuť, hmat)

Vlastnosti látek poznáváme svými smysly Pozorování provádíme: Pozorováním zjišťujeme: Očima skupenství, barvu, lesk, tvar Nosemvůni a zápach Jazykem !!!!chuť, ( teplotu) Rukama teplotu a vodivost tepla, hrubost povrchu, pružnost Ušimazvukovou vodivost, např. rozlišení skla a plexiskla

POZOR !!! Vlastnosti neznámých látek nikdy neověřujeme chutí a jen velmi opatrně čichem. Důsledně dbáme varování výstražných značek na různých výrobcích. Dráždivé a škodlivé látky Riziko toxicity Požárně nebezpečné látky Riziko koroze nebo poleptání Riziko exploze

Pokus (experiment) Cílevědomé zjišťování chování látek za předem daných podmínek Pokusy zjišťujeme další vlastnosti látek: Rozpustnost látek v určitém rozpouštědle Teplotu tání a teplotu varu Hustotu látek Vodivost Kyselost a zásaditost Magnetické vlastnosti

MĚŘENÍ zjišťování hodnot důležitých veličin jako jsou např.: teplota varu, teplota tání nebo hustota

Hustota látek Hustota látky ρ je dána podílem hmotnosti m a objemu V tělesa z určité látky. m ρ = V Jednotka: kg m3m3 g cm 3

Vodivost Látek Látky dělíme podle vodivosti na: – vodiče – vedou el. proud kovy roztoky elektrolytů (kyselin, hydroxidů, solí) grafit (tuha) voda – polovodiče – izolanty – nevedou el. proud destilovaná voda

Rozpustnost u látek zkoumáme, zda jsou rozpustné: – ve vodě – v organických rozpouštědlech (např. líh, aceton) – v jiných rozpouštědlech

pH – kyselost a zásaditost pH vyjadřuje kyselost nebo zásaditost látky měří se univerzálním indikátorovým papírkem nebo pH-metrem Stupnice pH má 14 stupňů pH <7 – látka je kyselá pH kolem 7 – látka je neutrální pH > 7 – látka je zásaditá

Zdroje a citace Zschemie.euweb.cz: Různorodé směsi [online] [cit ]. Dostupné z: Office.com: Obrazky [online] [cit ]. Dostupné z: BENEŠ,CSC., Prof.RNDr. Pavel, PhDr.Václav PUMPR,CSC. a Doc.RNDr. Jiří BANÝR, CSC. Základy praktické chemie: pro 8. ročník základní školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Nakladatelství FORTUNA, ISBN