Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.2387 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Půdy:.
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.29 –PŮDA JAKO ZRCADLO KRAJINY- pracovní list
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Půdy.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
PŮDNÍ TYPY A PŮDNÍ DRUHY V ČESKÉ REPUBLICE
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PEDOSFÉRA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona:III/2Sada:VY_32_INOVACE_860 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:9.A Počet žáků celkem:17Z toho dívek:9

Pedosféra – půdní typy a druhy Předmět:Přírodopis Ročník:devátý Klíčová slova: Půdní druhy, půdní typy, horizonty, půdní profil, černozem, hnědozem, podzol, zrnitost, opracovatelnost. Anotace: Seznámení se základními půdními druhy a typy, rozdělením půdních částic, s horizonty a jejich označováním. Jak lze využít půdy k zemědělským účelům,jejich vhodnost a nevhodnost. Jméno autora (vč. titulu):Dr. Jiří Klein

Pedosféra – půdní typy a druhy Půdní typ klasifikace půd podle horizontů typy se dělí na skupiny a subtypy půdní typy se označují 2 velkými písmeny názvy jsou jednoslovné, např. – Černozem – ČM – hnědozem – HM v ČR je 18 půdních typů půdní typy se vyvíjí ve stejných vegetačních a geografických podmínkách probíhá v nich stejná přeměna a ukládání organických látek mají stejný charakter zvětrávání a tvorby minerálů stejným charakterem migrace a akumulace látek stejnou tvorbou půdního profilu

Pedosféra – půdní typy a druhy ZÁKLADNÍ TYPY PŮD ČERNOZEM HNĚDOZEM PODZOL ČERVENOZEM NIVNÍ PŮDY GLEJOVÉ PŮDY VÁPENATKY A SLÍN OVATKY černozem – je nejúrodnější, obsahuje mnoho humusu hnědozem – méně humusu, většina půd v mírném pásu podzoly – lesní půdy červenozem – tropy, subtropy nivní půdy – zátopové oblasti glejové půdy – vysoké hladiny podzemní vody vápenatky a slínovatky – krasové oblasti

Pedosféra – půdní typy a druhy Obr.4 Černozem Obr.5 Obr.6 Hnědozem Obr.7 Obr.8 Podzol Obr.9

Pedosféra – půdní typy a druhy Půdní profil je to soubor půdních horizontů v mírném pásmu má obecně 3 horizonty = A,B,C vznikaly současně a tvoří jediný soubor na rozdíl od usazených hornin, které se kladou postupně časově nad sebe Půdní horizonty, O–Organická hmota, A – Humusový horizont, B-spodní anorganický horizont, C - podložní hornina Obr.1

Pedosféra – půdní typy a druhy Půdní horizont je to vrstva půdy je charakterizován stejnými vlastnostmi – fyzikálními – fyzikálně – chemickými – chemickými – biologickými tyto vlastnosti vznikají během půdotvorného procesu označují se velkými písmeny subhorizonty - malými písmeny označení není vždy jednotné HORIZONT A OCHUZENÝ - ELUVIÁLNÍ B OBOHACENÝ -ILUVIÁLNÍ C PŮDOTVORNÝ SUBSTRÁT D PODLOŽNÍ SUBSTRÁT G GLEJOVÝ H,O HUMUSOVÝ, ORGANICKÝ R MATEČNÁ HORNINA

Pedosféra – půdní typy a druhy Horizont A = eluviální = ochuzený –vyluhovaný povrchový vzniká přemísťováním jednotlivých půdních složek – z vrchních částí půdního profilu do spodních horizontů vlivem vody je pokryt rostlinstvem – obsahuje humus Horizont B = iluviální = obohacený – akumulační vzniká v půdotvorném procesu hromaděním jednotlivých půdních složek, ve spodních částech půdního profilu Půdní profil - horizonty Obr.2Obr.3 Horizont C – půdotvorný substrát Horizont G –glejový vlivem trvale nebo dočasně vysoké hladiny podzemní vody Horizont R – matečná hornina

Pedosféra – půdní typy a druhy Půdní druhy rozdělení půd podle zrnitosti dělí se podle obsahu jílovitých částic podle toho je rozdílné obdělávání, průnik vody a vzduchu Obr.10 Písek hlína jíl PŮDA PODLE ČÁSTIC KAMENITÁ K PÍSČITÁHLINITÁJÍLOVITÁ ČÁSTICE ŠTĚRK KAMENÍ NAD 4mm PÍSEK 0,05 – 4mm PRACH 0,001 – 0,05mm JÍL POD 0,001mm

Pedosféra – půdní typy a druhy Půdy podle zpracovatelnosti ( % jíl.částic ) PŮDY LEHKÉ 65%PÍSKU STŘEDNĚ TĚŽKÉ 35%PÍSKU TĚŽKÉ JÍLOVITÉ 10%PÍSKU PÍSČITÉ DO 10% HLINITO- PÍSČITÉ 10-20% PÍSČITO- HLINITÉ 20-30% HLINITÉ 30-45% JÍLOVITO- HLINITÉ 45-60% JÍLOVITÉ 60-75% JÍLY NAD 75%

Pedosféra – půdní typy a druhy Lehké půdy pórovité, prostupné pro vodu a vzduch, snadno ztrácí živiny pěstování brambor a zeleniny Středně těžké půdy dobře opracovatelné, u nás převažují – přes 50% pěstování vojtěšky, obilí, řepky Těžké půdy nevhodné k obdělávání pro vysoký obsah jílu za sucha tvrdnou, za deště jsou mazlavé, nepropouští vodu

Pedosféra – půdní typy a druhy Kontrolní otázky. 30b 1)Vyjmenuj základní typy půd. 8b 2)Rozdělení lehkých půd. 2b 3)Jaké rozeznáváme půdní částice? 5b 4)Jaké znáš druhy horizontů? 7b 5)Rozdělení těžkých půd. 3b 6)Rozdělení půd podle částic. 4b 7)Podle čeho se rozlišují půdní druhy? 1b

Pedosféra – půdní typy a druhy Odpovědi na kontrolní otázky. 1)Černozem, hnědozem, podzol, glejové a nivní půdy vápenatky a slínovatky, červenozem. 2)Písčité a hlinitopísčité. 3)Štěrk, kamení, písek, prach, jíl. 4)A – ochuzený, B- obohacený, C –půdotvorný substrát, D - podložní substrát, G – glejový, H – humusový, R – matečná hornina. 5)Jílovitohlinité, jílovité, jíly. 6)Kamenitá, písčitá, jílovitá, hlinitá. 7)Podle zrnitosti.

Pedosféra – půdní typy a druhy Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků se základními půdními druhy a typy, rozdělením půdních částic, s horizonty a jejich označováním. Jak lze využít půdy k zemědělským účelům, jejich vhodnost a nevhodnost. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.

Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. horizont horizont

Zdroje a citace Obr. 1: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 2: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 3: Dostupný z WWW: [ ]. nLQ nLQ Obr. 4: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 5: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 6: Dostupný z WWW: [ ]. HgiAmUEADdnuJK1qLsHcunhjETFGr3yWaz2cYy Obr. 7: Dostupný z WWW: [ ]. kWHhJU2BYK1lfMjYaEfZPqJb8De_TL2X2pAANCKbw Obr. 8: Dostupný z WWW: [ ]. 4aZaGN6JVOGXyAiMix4mrteNoHZXGIIUqjfiK Obr. 9: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 10: Dostupný z WWW: [ ]. CtnZJjXobXFzl7uMLH6zt0YkSn5xJylYqU3s_tORiWAAOI9Inw