2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Rozklad mnohočlenů na součin Rozkladové vzorce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná Název: VY_32_INOVACE_28_HLEDANI CISEL Téma: Hledání čísel Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace:
7 236 : 23 Číslo, které si označíme nesmí být menší než dělitel, musí být v tom čísle obsaženo : 23 jako 70 : 20 V jednotlivých krocích dělení.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sčítání a odčítání mnohočlenů jednočlen 3x 2 4y5z 3 4x 2 y + -5x 3 x.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Poměr.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Lomené algebraické výrazy
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Sčítání a odčítání mnohočlenů
VY_32_INOVACE_Pel_I_05 Výrazy – vzorce 2
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_01 Dělitel a násobek
Rozklad mnohočlenu na součin
(2a2 – b) . (-5a) 3a . (4a + 5) (2x + 3y) . (5x – 4y)
Lomené algebraické výrazy
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 07 Vytýkání I
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2.2 Kvadratické rovnice.
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Kvadratické nerovnice
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Dělitelnost přirozených čísel
MATEMATIKA – ARITMETIKA 8
Společný dělitel … a jak ho najít.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Dělení mnohočlenů jednočlenem
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Lomené algebraické výrazy
Dělitelnost J. Šiřická Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Jednočleny a mnohočleny
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené výrazy (8) Dělení
Rozklad mnohočlenů na součin vytýkáním před závorku
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Lomené algebraické výrazy
Společný jmenovatel lomených výrazů
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06_M9_Hanak TÉMA: Lomené výrazy
Vzorce na úpravu výrazů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK
Lomené výrazy (9) Složené lomené výrazy
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Dělitelnost přirozených čísel
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
20 MNOHOČLENY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dělitelnost přirozených čísel
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Nejmenší společný násobek,
Transkript prezentace:

2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková

Rozklad výrazů = místo jednoho výrazu zapíšeme výraz jako součin několika výrazů Vytýkání (před závorku) Rozklad pomocí Vietových vzorců Rozklad pomocí vzorců pro mocniny

Vytýkání před závorku vytkneme největšího společného dělitele správnost ověříme zpětným roznásobením: největší spol. dělitel

vytkni mínus před závorku (vytýkáme číslo -1) postupné vytýkání společný dělitel obou „částí“ -rozdělíme výraz na dvě části a vytýkáme z každé zvlášť -poté vytkneme celou společnou závorku

Příklad: Rozlož na součin vytýkáním Pracovní sešit str. 20/ př. 5, 6 a) b) c) d) e) f)

Rozklad kvadratického trojčlenu

Rozlož kvadratický trojčlen: hledáme čísla, pro která platí:

Příklad: Rozlož kvadratické trojčleny a) b) c) d) Pracovní sešit str. 20/ př. 7

Rozklad pomocí vzorců

Rozklad pomocí vzorce → používání vzorce z druhé strany: kontrola prostředního členu:

Rozklad pomocí vzorce → používání vzorce z druhé strany: kontrola prostředního členu:

Rozklad pomocí vzorce → používání vzorce z druhé strany:

a) b) c) d) e) f) g) h) i) j) Příklad: Rozlož na součin pomocí vzorce nelze rozložit na součin!

Pracovní sešit str. 21/8, 9, 10, 11

Společný dělitel mnohočlenů = takový mnohočlen, kterým je každý z mnohočlenů bez zbytku dělitelný * Společný dělitel a společný násobek mnohočlenů rozložíme mnohočleny na součin: vybereme pouze shodné mnohočleny:

Společný násobek mnohočlenů = takový mnohočlen, který je každým z mnohočlenů bez zbytku dělitelný rozložíme mnohočleny na součin: vybereme všechny mnohočleny (pokud se vyskytují ve více mnohočlenech „stačí je vzít jen jednou“)

Příklad Urči společného dělitele a společný nádobek výrazů: a) b)

Konec