Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_86.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Literární věda.
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Osnova rozboru uměleckého textu
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
VY_32_INOVACE_05_10 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_10 Zpracovala:Mgr.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.4.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Funkční styly Marcela Jurková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Styl řečnický Marcela Jurková.
odborný styl a jeho charakteristika
Obecná charakteristika literatury Mgr. Michal Oblouk
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.7.
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Lom od kolmice Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_5.
Odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_2.
Úplný odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_6.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75
PRŮČELÍ ŘECKÉHO CHRÁMU
9. ročník Michaela Hantková
polykleitos SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
STAROVĚKÝ ŘÍM - SOCHAŘSTVÍ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
JOSEF VÁCHAL DĚJINY LITERATURY
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_77
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Sochařské osobnosti 1. klasické období
Funkční styl odborný.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
VÝKLAD základní útvar výkladového postupu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Národní obrození Opakování
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
DRAMATICKÉ ŽÁNRY Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_73
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_86

OSNOVA  původ slov  rozdíly mezi útvary  dílčí definice  vyhledávání typických rysů  shrnutí  zdroje

Původ slov kritika a recenze

Etymologický výklad původu názvů obou útvarů nás vede ke 2 zjištěním:  oba vycházejí z úvahy  přesná hranice mezi oběma útvary se určuje nejednoznačně

Dílčí definice z odborných publikací: „ Rozsáhlejší recenze přechází plynule v kritickou stať.“ „ …je velký rozdíl mezi kritikou a recenzí. Zatímco kritika kritizuje čili pouze hledá chyby, recenze opravdu solidně hodnotí, chválí i kritizuje.“ „ Cílem kritiky je zjistit klady a zápory posuzovaného jevu, jednání, díla, odstranit nedostatky. Recenze je útvar blízký kritice,…převažuje informativní charakter nad kritickým.“

ÚKOL Prostudujte si ještě jednou předchozí definice a po diskusi se sousedem do sešitu zapište charakteristiku kritiky a recenze.

RECENZE slohový útvar úvahového postupu reaguje na nově vzniklá umělecká díla a vědecké práce informativní ráz převládá nad kritickým hodnotí klady i zápory dílo představuje v kontextu celé autorovy tvorby

KRITIKA  slohový útvar úvahového postupu  reaguje na jevy, jednání a díla, vstupuje do historického kontextu  hledá chyby, které ozřejmuje, a nabízí možnosti nápravy  častěji bývá určena odborné veřejnosti  autor je subjektivní

Porovnejte vlastní charakteristiky s výše uvedenými, doplňte si chybějící údaje.

Zdroje Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel, SOCHROVÁ, M. Český jazyk v kostce. Praha: Fragment, DOČEKALOVÁ, M. Tvůrčí psaní pro každého. Praaha: Grada Publishing, a. s., Kresba: vlastní tvorba

Děkuji za pozornost