PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk. ŽURNALISTIKA  popisuje novinářské povolání i produkty této činnosti, které přinášejí informace o aktuálním společenském.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Advertisements

Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
1. Datum vytvoření: Téma: Datum vytvoření: Téma: Zpráva Cíl prezentace: Cíl prezentace: Zaznamenávání textu v podobě výtahu Časová dotace:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Publicistický styl Mgr. Michal oblouk.
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
funkce médií ve společnosti moc médií
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
1 Vít Richter ISSS 2005 – Hradec Králové Národní knihovna ČR Mobil: Archivy, knihovny, muzea a jejich úloha při.
Testy, testové úkoly. Testy, testové úkoly 1. Charakterizujte publicistický styl 2. Které útvary najdeme v novinách? 3. Charakterizujte reportáž 4.
MASOVÁ KULTURA Mgr. Michal Oblouk.
Sociologie zpravodajství. Frekventovaná témata zkoumání produkce zpráv výběr událostí do zpráv vztah novinářů s informačními zdroji profesní normy a jejich.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
V Ě CNÁ LITERATURA Mgr. Michal Oblouk.  Odborná, vědecká  Literatura s převládající naučnou funkcí  Zařazuje se do ní: a)Literatura naučného typu (odborné.
STRUKTURA NOVIN. STRUKTURA NOVIN Noviny se rozlišují typickou grafickou úpravou a záhlavím Na první stránce hlavní zprávy, úvodník, přehled důležitých.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Sloupek.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ČTK a státní správa komunikace v zájmu veřejnosti.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Publicistické žánry Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
ČESKÝ PERIODICKÝ TISK A LEGISLATIVA PO ROCE 1945
Publicistický styl Znaky a útvary.
 Čím se liší časopisy a noviny?  Na jaké skupiny se dají časopisy dělit?  Ke každé skupině přiřaď konkrétní časopis, který znáš.
Specializovaná elektronická média pro veřejnou správu Solón Deník veřejné správy.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Září 2011 Ročník: 7. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva druhy a funkce literatury.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr.Radka Škulaviková ČísloVY_32_Inovace_3443 NázevZákladní novinářské žánry Téma hodinyZákladní novinářské.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
ZPRÁVA OZNÁMENÍ Mgr. Michal Oblouk.
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
9. ročník Michaela Hantková
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
O útvarech, žánrech a textech
Publicistický styl - úvod
1.
Transkript prezentace:

PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk

ŽURNALISTIKA  popisuje novinářské povolání i produkty této činnosti, které přinášejí informace o aktuálním společenském dění a poskytují komentáře, názory, souvislosti  má dvě hlavní složky: a)zpravodajství b)publicistika

ZPRAVODAJSTVÍ  jedna ze základních novinářských činností  jeho úkolem je zpravit veřejnost o nějaké události, která se stala (nestala) nebo stane (nestane)  stojí na informacích a faktech, nesmí se v něm vyskytnout hodnocení nebo názor na danou událost  mělo by být objektivní, rychlé, přesné, vyvážené, nepředpojaté a poctivé při výběru

PUBLICISTIKA  z latiny publicus = veřejný, obecní  typ žurnalistické tvorby, která je zaměřena na veřejnost a určena k publikování  obsahuje autorův subjektivní názor na některé aktuální téma  cílem může být poučení, informování recipienta, ale také pobavení, přesvědčení nebo získání na svou stranu  účel: informativní, vysvětlující, výchovný, vzdělávací, zábavný  zveřejňovaná v novinách, časopisech nebo souhrnně podle žánrů v brožurách a knihách

PUBLICISTA  žurnalista, novinář  člověk, který aktivně provádí publicistiku  jeho povoláním je sbírání, ověřování a šíření informací  vyjadřuje se k různým tématům hospodářským, sociálním, politickým nebo kulturním  vyjadřuje se v novinách, televizi, rozhlase nebo na internetu  Pulitzerova cena = každoročně udělované prestižní americké žurnalistické a umělecké ocenění, zakladatelem je americký novinář maďarského původu Joseph Pulitzer (1847–1911), je udělována již od roku 1917 a v současné době obsahuje 21 kategorií, uděluje ji Kolumbijská univerzita v New Yorku  Cena Karla Havlíčka Borovského = nejvyšší české ocenění za novinářskou a publicistickou práci, uděluje ji Nadace Český literární fond od roku 1998

N O V I N Y  pravidelně vycházející publikace (periodikum), které denně (deník, často kromě neděle) nebo nejméně týdně (týdeník) přinášejí nejnovější události ze všech možných oblastí a co nejrychleji o nich informují co nejširší veřejnost  tisknou se ve velkém formátu na novinovém papíře a místo vazby se skládají  prodávají se na stáncích a v automatech nebo doručují předplatitelům  typické noviny mají svoji charakteristickou grafickou úpravu, jejich obsah se dělí na rubriky a často doplňuje vkládanou týdenní přílohou  důležitou částí novin je také reklama

ČASOPISY  periodická publikace (opakovaně vycházející tiskovina) určená pro skupinu čtenářů, kteří mají určitý společný zájem nebo více takových zájmů  od novin se odlišují cílenějším zaměřením na užší skupinu čtenářů, vycházejí méně často, zpravidla mají vyšší cenu, menší formát s větším počtem stran a lepší grafickou úpravu  vycházejí většinou týdně, po čtrnácti dnech, měsíčně, dvouměsíčně, čtvrtletně nebo nepravidelně

PUBLICISTICKÉ ŽÁNRY a) zpravodajské zpráva, oznámení, referát, inzerát, leták, plakát, žádost b) analytické článek, úvodník, komentář, recenze, rozhovor, diskuse, anketa c) beletristické reportáž, fejeton, sloupek, kurziva, glosa, črta, soudnička

CENZURA -slovo pochází z latinského censor, což byl úředník, který měl za úkol sčítání obyvatel a dohlížení na morálku -kontrola a omezování sdělování informací -bývá zřizována státem, náboženskou organizací, armádou, vedením firmy apod. - slouží pro udržení ideologického monopolu, uchování státního, firemního či vojenského tajemství nebo uchování hlásaných morálních principů -obvykle se týká veřejně sdělovaných názorů, ale v dobách nesvobody je kontrolováno i soukromé sdělování názorů

DRUHY CENZURY -součást zákonů – zakázaná témata jsou vyjmenována v zákoně -vojenská – má za úkol utajit činnosti, znalosti a technologie před (byť i potenciálním) nepřítelem, je kontrolována i soukromá komunikace -firemní - kontrola technologických tajemství před konkurencí a informací, které by mohly poškodit obraz firmy -náboženská - je omezováno šíření myšlenek, které jsou v rozporu s vládnoucím náboženstvím -politická - je zakázáno šíření informací, které by mohly diskreditovat vládnoucí politiky -cenzura školních učebnic – podle právě vládnoucí ideologie jsou upravovány učební texty -autocenzura - sdělované informace filtruje sám autor, nejčastěji ze strachu z postihu -moderní - selekce informací a informačních zdrojů, stranická a zájmová interpretace, vliv vlastníků a vydavatelů, korupce novinářů a médií

CENZURA V ČESKÝCH ZEMÍCH -v Českých zemích cenzura existovala nejen před rokem 1918 a během nacistické a komunistické totality, ale i za tzv. první a druhé republiky – byly zakázány především komunistické a nacionalistické spisy -stát za první republiky cenzuroval obsah vydávaných deníků a zakazoval publikaci informací, článků podrobujících kritice některé policejní akce a zájmové oblasti politiky státu, cenzurovány byly divadelní hry a kulturní produkce -v době komunistického režimu měla cenzuru na starosti Hlavní správa tiskového dohledu ( ), poté Ústřední publikační správa ( ) a nakonec Úřad pro tisk a informace ( ) -cenzura byla oficiálně zrušena novelou Tiskového zákona v roce 1968 (během Pražského jara), po sovětské invazi do Československa ovšem neoficiálně pokračovala až do roku 1989

ZDROJE     /domaci.aspx?c=A091027_171142_domaci_taj /domaci.aspx?c=A091027_171142_domaci_taj           