PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
ŽURNALISTIKA popisuje novinářské povolání i produkty této činnosti, které přinášejí informace o aktuálním společenském dění a poskytují komentáře, názory, souvislosti má dvě hlavní složky: a)zpravodajství b)publicistika
ZPRAVODAJSTVÍ jedna ze základních novinářských činností jeho úkolem je zpravit veřejnost o nějaké události, která se stala (nestala) nebo stane (nestane) stojí na informacích a faktech, nesmí se v něm vyskytnout hodnocení nebo názor na danou událost mělo by být objektivní, rychlé, přesné, vyvážené, nepředpojaté a poctivé při výběru
PUBLICISTIKA z latiny publicus = veřejný, obecní typ žurnalistické tvorby, která je zaměřena na veřejnost a určena k publikování obsahuje autorův subjektivní názor na některé aktuální téma cílem může být poučení, informování recipienta, ale také pobavení, přesvědčení nebo získání na svou stranu účel: informativní, vysvětlující, výchovný, vzdělávací, zábavný zveřejňovaná v novinách, časopisech nebo souhrnně podle žánrů v brožurách a knihách
PUBLICISTA žurnalista, novinář člověk, který aktivně provádí publicistiku jeho povoláním je sbírání, ověřování a šíření informací vyjadřuje se k různým tématům hospodářským, sociálním, politickým nebo kulturním vyjadřuje se v novinách, televizi, rozhlase nebo na internetu Pulitzerova cena = každoročně udělované prestižní americké žurnalistické a umělecké ocenění, zakladatelem je americký novinář maďarského původu Joseph Pulitzer (1847–1911), je udělována již od roku 1917 a v současné době obsahuje 21 kategorií, uděluje ji Kolumbijská univerzita v New Yorku Cena Karla Havlíčka Borovského = nejvyšší české ocenění za novinářskou a publicistickou práci, uděluje ji Nadace Český literární fond od roku 1998
N O V I N Y pravidelně vycházející publikace (periodikum), které denně (deník, často kromě neděle) nebo nejméně týdně (týdeník) přinášejí nejnovější události ze všech možných oblastí a co nejrychleji o nich informují co nejširší veřejnost tisknou se ve velkém formátu na novinovém papíře a místo vazby se skládají prodávají se na stáncích a v automatech nebo doručují předplatitelům typické noviny mají svoji charakteristickou grafickou úpravu, jejich obsah se dělí na rubriky a často doplňuje vkládanou týdenní přílohou důležitou částí novin je také reklama
ČASOPISY periodická publikace (opakovaně vycházející tiskovina) určená pro skupinu čtenářů, kteří mají určitý společný zájem nebo více takových zájmů od novin se odlišují cílenějším zaměřením na užší skupinu čtenářů, vycházejí méně často, zpravidla mají vyšší cenu, menší formát s větším počtem stran a lepší grafickou úpravu vycházejí většinou týdně, po čtrnácti dnech, měsíčně, dvouměsíčně, čtvrtletně nebo nepravidelně
PUBLICISTICKÉ ŽÁNRY a) zpravodajské zpráva, oznámení, referát, inzerát, leták, plakát, žádost b) analytické článek, úvodník, komentář, recenze, rozhovor, diskuse, anketa c) beletristické reportáž, fejeton, sloupek, kurziva, glosa, črta, soudnička
CENZURA -slovo pochází z latinského censor, což byl úředník, který měl za úkol sčítání obyvatel a dohlížení na morálku -kontrola a omezování sdělování informací -bývá zřizována státem, náboženskou organizací, armádou, vedením firmy apod. - slouží pro udržení ideologického monopolu, uchování státního, firemního či vojenského tajemství nebo uchování hlásaných morálních principů -obvykle se týká veřejně sdělovaných názorů, ale v dobách nesvobody je kontrolováno i soukromé sdělování názorů
DRUHY CENZURY -součást zákonů – zakázaná témata jsou vyjmenována v zákoně -vojenská – má za úkol utajit činnosti, znalosti a technologie před (byť i potenciálním) nepřítelem, je kontrolována i soukromá komunikace -firemní - kontrola technologických tajemství před konkurencí a informací, které by mohly poškodit obraz firmy -náboženská - je omezováno šíření myšlenek, které jsou v rozporu s vládnoucím náboženstvím -politická - je zakázáno šíření informací, které by mohly diskreditovat vládnoucí politiky -cenzura školních učebnic – podle právě vládnoucí ideologie jsou upravovány učební texty -autocenzura - sdělované informace filtruje sám autor, nejčastěji ze strachu z postihu -moderní - selekce informací a informačních zdrojů, stranická a zájmová interpretace, vliv vlastníků a vydavatelů, korupce novinářů a médií
CENZURA V ČESKÝCH ZEMÍCH -v Českých zemích cenzura existovala nejen před rokem 1918 a během nacistické a komunistické totality, ale i za tzv. první a druhé republiky – byly zakázány především komunistické a nacionalistické spisy -stát za první republiky cenzuroval obsah vydávaných deníků a zakazoval publikaci informací, článků podrobujících kritice některé policejní akce a zájmové oblasti politiky státu, cenzurovány byly divadelní hry a kulturní produkce -v době komunistického režimu měla cenzuru na starosti Hlavní správa tiskového dohledu ( ), poté Ústřední publikační správa ( ) a nakonec Úřad pro tisk a informace ( ) -cenzura byla oficiálně zrušena novelou Tiskového zákona v roce 1968 (během Pražského jara), po sovětské invazi do Československa ovšem neoficiálně pokračovala až do roku 1989
ZDROJE /domaci.aspx?c=A091027_171142_domaci_taj /domaci.aspx?c=A091027_171142_domaci_taj