Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematika Objemy těles.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Goniometrické funkce Kosinus Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
OBDÉLNÍK 1. ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI OBDÉLNÍKU 2. OBVOD A OBSAH OBDÉLNÍKU – SLOVNÍ ÚLOHY   Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Hranoly Jaký je objem stanu? Kolik materiálu se spotřebuje na sloup?
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Druháci a matematika 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Rotační válec Síť, povrch, objem
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Objem a povrch kvádru a krychle
PYTHAGOROVA VĚTA SLOVNÍ ÚLOHY
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika VIII. Rotační válec Creation by IP&RK.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE V ROVINĚ
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Obsahy rovinných útvarů
  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mona Drábková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Objem a povrch kvádru a krychle
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Opakování na 4.písmenou práci 6.ročník
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Převody – jednotky délky
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Matematika Koule.
1. Křížovka Věci, která má tvar, rozměr, říkáme
Povrch krychle a kvádru.
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Popis kvádru:. Popis kvádru: Vlastnosti kvádru: Kvádr má 8 stěn. Kvádr má 8 vrcholů. Kvádr má 12 hran. Kvádr má 1 dolní podstavu. Kvádr má 1 horní.
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
OBJEM JEHLANU VY_42_INOVACE_ 30_02.
Čtverec kružítkem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –čtyřboký hranol
Pravidla pro počítání s mocninami
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Geometrická tělesa VY_32_Inovace_010KJ-1
PROVĚRKY Převody jednotek délky - 2.část
Převody délky MATEMATIKA
OBJEM Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Délka kružnice, obvod kruhu
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Určujeme povrch krychle a kvádru
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
OBJEM objem je fyzikální veličina určující část prostoru, kterou zabírá těleso Značka objemu: V.
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
46 OBVOD A OBSAH LICHOBĚŽNÍKU.
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Obvody a obsahy obrazců
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rotační válec Síť, povrch, objem
Převody – jednotky délky
Povrch kvádru.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
MĚŘENÍ OBJEMU Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Převody jednotek obsahu - 2.část
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
14.1 Objem krychle a kvádru Zdroje:
Základní škola, Jičín, Soudná 12
Transkript prezentace:

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Objem tělesa velikost prostoru, který dané těleso vyplňuje počet jednotkových krychlí, které vyplní těleso

Urči objemy těles složených z krychlí o délce hrany 1 cm: 10 cm 3 22 cm cm 3 26 cm

Objem krychle V = V = a. a. a a – délka hrany krychle

Objem kvádru V = V = a. b. c a, b, c – délky hran kvádru

a = 3 cm Vypočítej objem kvádru s rozměry na obrázku: c = 7 cm b = 4 cm V = a. b. c V = V = 84 cm 3 Objem kvádru na obrázku je 84 cm 3.

Vypočítej objem kvádru s rozměry na obrázku: a = 9 cm b = 8 cm c = 5 cm V = a. b. c V = V = 360 cm 3 Objem kvádru na obrázku je 360 cm 3.

Zvládneš vypočítat objem uvedených těles? 1. krychle: a = 8 cm 2. kvádr: a = 3,6 m; b = 5,1 m; c = 2,5 m 3. krychle: a = 0,6 dm 4. kvádr: a = 14 mm; b = 9 mm; c = 11 mm 5. krychle: a = 1,2 m V = 512 cm 3 V = 45,9 m 3 V = 0,216 dm 3 V = 1386 mm 3 V = 1,728 m 3

Jednotky objemu metr krychlový … m 3 … objem krychle o hraně délky 1 m decimetr krychlový … dm 3 centimetr krychlový … cm 3 milimetr krychlový … mm 3

Vztahy mezi jednotkami objemu 1 mm cm 3 1 dm m : m 3 1 dm 3 : cm 3 : mm 3

Objem kapalin měříme také v litrech: 1 l = 1 dm 3 1 hl = 100 l 1 dl = 0,1 l 1 cl = 0,01 l 1 ml = 0,001 l 1 l … 1 litr 1 hl … 1 hektolitr 1 dl … 1 decilitr 1 cl … 1 centilitr 1 ml … 1 mililitr

Slovní úlohy (1)Vejde se 12 hl vody do nádrže tvaru kvádru s rozměry dna 1,8 m a 1,3 m a výškou 0,6 m? (2)Kolik m 3 vzduchu je v místnosti tvaru kvádru s rozměry 6 m; 3,5 m a 2,7 m? (3)Které těleso má větší objem? Krychle o hraně 24 cm nebo kvádr s rozměry 1,8 dm; 0,15 m a 43 cm? (4)Kolik kvádrů s rozměry 2 cm; 3 cm a 4 cm můžete vymodelovat z plastelíny o objemu 500 cm 3 ? (5)Na parkovišti tvaru čtverce se stranou délky 42 m byl položen asfaltový koberec vysoký 15 cm. Kolik m 3 materiálu se spotřebovalo?

Síť tělesa Síť tělesa sestrojíme tak, že všechny jeho stěny zakreslíme do jedné roviny takovým způsobem, že např. po vystřižení z papíru bude možné vytvořit model příslušného tělesa.

Síť krychle Síť krychle se skládá ze šesti shodných čtverců.

Síť kvádru Síť kvádru se skládá ze tří dvojic shodných obdélníků.

Příklady sítí kvádru a krychle

Povrch tělesa součet obsahů všech jeho stěn obsah sítě tělesa

Povrch krychle a a a a.a S = 6. a. a

Povrch kvádru a b c a.c b.ca.bb.ca.b a.c S = S = 2.(a.b + a.c + b.c) + 2.a.c+ 2.b.c2.a.b a.b a.c b.c

Povrch krychle S = S = 6. 9 S = 54 cm 2

Povrch kvádru S = 2.( ) S = 2.( ) S = 2.26 S = 52 cm 2

Vypočítejte povrch krychle s hranou délky: a)a = 7 cm b)a = 0,4 dm c)a = 15 mm d)a = 10 m S = = 294 cm 2 b) S = 6.0,4.0,4 = 0,96 dm 2 c) S = = 1350 mm 2 d) S = = 600 m 2

Vypočítejte povrch kvádru s délkami hran: a)a = 2 cm; b = 5 cm; c = 9 cm b) a = 10 dm; b = 5 dm; c = 7 dm c) a = 18,5 m; b = 2,1 m; c = 0,36 m S = 2.( ) = 2.( ) S = 2.73 = 146 cm 2 S = 2.( ) = 2.( ) S = = 310 dm 2 S = 2.(18,5.2,1 + 18,5.0,36 + 2,1.0,36) S = 2.(38,85 + 6,66 + 0,756) S = 2.46,266 = 92,532 m 2

Slovní úlohy na závěr (1)Vypočítej povrch a objem dlažební kostky s hranou délky 1,2 dm. (2)Vypočítej, kolik dm 2 plechu je třeba na výrobu krabičky bez víka o rozměrech 2,1 dm; 3,5 dm a výšce 0,5 dm. (3)Petr slepil kvádr o velikosti hran 7 cm, 5 cm a 6 cm. Jirka slepil krychli o hraně 6 cm. Který z chlapců potřeboval více papíru? (4)Součet délek všech hran krychle je 60 mm. Vypočítejte její povrch a objem. (5)Kolik Kč zaplatil Ondra za sklo akvária tvaru kvádru s rozměry podstavy 45 cm a 35 cm a výškou 25 cm, jestliže 1 m 2 skla stojí 360 Kč? (6)Vejde se 600 litrů vody do nádrže tvaru kvádru s rozměry dna 2,5 m; 0,9 m a výškou 3 dm?

(7)V kartonu s vnitřními rozměry 6 dm, 45 cm a 0,3 m jsou uloženy krabičky tvaru krychle s hranou délky 75 mm. Kolik krabiček se do kartonu vejde? (8)Na obrázku je podstava pilíře vysokého 2,7 m. Kolik m 3 betonu je třeba k jeho zhotovení? Slovní úlohy na závěr 60 cm 30 cm 45 cm

Těším se brzy na shledanou!