ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Eva Sixtová VY_32_INOVACE_05_Český jazyk pro 8. ročník_Pravopis koncovek přídavných jmen Téma: Pravopis koncovek přídavných jmen CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: srpen 2012
Anotace Učební materiál je určen pro žáky 8. tříd. Žáci si procvičují koncovky přídavných jmen. Text je určen pro interaktivní tabuli. Některé stránky lze využít jako pracovní listy s následnou kontrolou a správným odůvodněním.
SHRNUTÍ PRAVOPISU PŘÍDAVNÝCH JMEN: Přídavná jména se shodují s podstatnými jmény: V PÁDĚV ČÍSLEV RODĚ ŽIVOTNOST NEŽIVOTNOST
SHRNUTÍ PRAVOPISU PŘÍDAVNÝCH JMEN: Přídavná jména přivlastňovací utvořená od jmen vlastních píšeme: Ostatní přídavná jména utvořená od jmen vlastních píšeme: Ve vlastních názvech se však i tato přídavná jména píší: S VELKÝM POČÁTEČNÍM PÍSMENEM. S MALÝM POČÁTEČNÍM PÍSMENEM. S VELKÝM POČÁTEČNÍM PÍSMENEM.
SHRNUTÍ PRAVOPISU KONCOVEK PŘÍDAVNÝCH JMEN: V koncovkách přídavných jmen měkkých píšeme pouze měkké í. V koncovkách přídavných jmen tvrdých a přivlastňovacích píšeme tvrdé y/ý, pouze v 1. a 5. pádě čísla množného rodu mužského životného píšeme měkké i/í.
SHRNUTÍ PRAVOPISU KONCOVEK PŘÍDAVNÝCH JMEN: V koncovkách jmenných tvarů přídavných jmen tvrdých píšeme tvrdé y, pouze v 1. pádě čísla množného rodu mužského životného píšeme měkké i. V koncovkách –ými a –ími píšeme vždy po m měkké i.
Úkol- Doplňte chybějící písmena: Děti si udělaly skrýš pod vzrostl_m_ keři. Obměkčil ho dojímav_ ps_ štěkot. Často Petr pomáhá venčit dědečkov_ psy. Hověz_ maso je zdravé. V muzeu jsme si prohlédli starobyl_ nábytek. Z lesa se ozývalo sov_ houkání. Podej mi ty bratrov_ brýle.
KONTROLA S ODŮVODNĚNÍM: Děti si udělaly skrýš pod vzrostlými (mladými) keři. Obměkčil ho dojímavý (mladý) psí (jarní) štěkot. Často Petr pomáhá venčit dědečkovy (otcovy) psy. Hovězí (jarní) maso je zdravé. V muzeu jsme si prohlédli starobylý (mladý) nábytek. Z lesa se ozývalo soví (jarní) houkání. Podej mi ty bratrovy (otcovy) brýle.
Úkol- Doplňte chybějící písmena: Ptaly se po vás Procházkov_ děti. Hotov_ výkres odevzdej na stůl. Bylo mu to líto, ronil krokodýl_ slzy. Všem se líbí Smetanov_ opery. Na jídelním lístku byla dokonce žab_ stehýnka a želv_ polévka. Kamarád mi nabídl čokoládov_ dort. husov_ myšlenky jsou stále živé.
KONTROLA S ODŮVODNĚNÍM: Ptaly se po vás Procházkovy (otcovy) děti. Hotový (mladý) výkres odevzdej na stůl. Bylo mu to líto, ronil krokodýlí (jarní)slzy. Všem se líbí Smetanovy (otcovy) opery. Na jídelním lístku byla dokonce žabí (jarní) stehýnka a želví (jarní) polévka. Kamarád mi nabídl čokoládový (mladý) dort. Husovy (otcovy) myšlenky jsou stále živé.
POUŽITÉ ZDROJE: Ve výukovém materiálu byly použity kliparty z programu MS Word 2010 od firmy Na tento software máme zakoupenou licenci.