Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Oběhová soustava kroužkovců a členovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů.
Advertisements

Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
A-Z kvíz. genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – bezobratlí rybníka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - KROUŽKOVCI Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Nervová soustava měkkýšů a kroužkovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum.
KMEN: ŽAHAVCI (CNIDARIA) Biologie, 3. ročník, Zoologie.
Soustava trávicí- prvoci až ploštěnci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů Datum.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
MOŘŠTÍ ŽAHAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu) koráli vyskytují se v teplých mořích žijí v koloniích jedinci - polypi podobní nezmarovi živí se planktonem,
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo02 Označení materiálu zoo02_houby_Porifera Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
ŽAHAVCI CHARAKTERISTIKA -vodní živočichové -žijí převážně v mořích -žahavé bunky SLADKOVODNÍ: NEZMAR HNĚDÝ.
Ploštěnci – Plathelminthes 1
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST ROSTLINNÁ PLETIVA
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Jednobuněční živočichové
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
Člověk a vývoj civilizace
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Činnost nervové soustavy
Nepohlavní rozmnožování mnohobuněčných
Nervová soustava vyšších obratlovců
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST – PLOŠTĚNCI A HLÍSTI
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Svalová soustava - ploštěnci až měkkýši
Pohlavní rozmnožování prvoků
Funkce svalové soustavy a typy pohybů
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Volně žijící zvířata – rybník, potok
BEZOBRATLÍ VY_32_INOVACE_06-57 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Trávicí soustava hmyzu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Úvod do kosterní soustavy
VY_32_INOVACE_03_Lišejníky
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Násobení lomených výrazů
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název projektu: Moderní škola
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_28_01_stavba nervové soustavy.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Dělení mnohočlenů jednočlenem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Život – pohledy na přírodu
Dělení lomených výrazů
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Severní Amerika – Kanada 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Intenzita elektrického pole
Rozmnožování organismů
VY_52_INOVACE_57_Vodní mnohobuněčné organizmy- učební text
Žahavci Cnidaria Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Transkript prezentace:

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach

Název školyGymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiáluK_INOVACE_1.BI.28 Tematická oblast ŠVP – Člověk a příroda (biologie) učivo: ● Morfologie a anatomie živočichů. ● Fyziologie živočichů. ● Systém a evoluce živočichů. ● Živočichové a prostředí. ● Etologie. Název vzdělávacího materiáluProcvičující a opakující test - žahavci Druh učebního materiáluprezentace (PowerPoint) Anotace Prezentace je využitelná pro opakování a procvičování učiva zoologie – kapitola ŽAHAVCI Klíčová slovažahavci, anatomie, fyziologie, prostředí, systematika, ekologie Ročník2. ročník čtyřletého studia, 6. ročník osmiletého studia Typická věková skupinaveřejnost a školní věk (10-90 let) Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorJiří Mach Zhotovenozáří 2013 Celková velikostVelikost souboru 4527 kB

1.) Roztřiď druhy žahavců do jednotlivých skupin: POLYPOVCI MEDÚZOVCI KORÁLNATCI

1.) Roztřiď druhy žahavců do jednotlivých skupin: POLYPOVCI MEDÚZOVCI KORÁLNATCI

2.) Popiš základní části těla nezmara: Označ místo, kterému říkáme LÁČKA žahavé rameno pupen s novým jedincem nožní terč ústní a vyvrhovací otvor trávicí dutina

3.) Doplň do vět správné chybějící výrazy: a) Žahavci – odborným názvem _________, patří do dvoulistých – odborně __________, s vytvořeným vnějším zárodečným listem: ____________ a vnitřním zárodečným listem: _____________. Mezi nimi vzniká rosolovitá hmota jménem __________. Cnidaria Diblastica ektodermem entodermem mezoglea

3.) Doplň do vět správné chybějící výrazy: b) Zatímco přisedlý (neboli ________) způsob života je typický pro skupiny žahavců ___________ a __________, medúzy žijí _________. c) Koloniálním typem žahavce je _______________________. bentický polypovci korálnatcipelagicky trubýš - mechýřovka

3.) Doplň do vět správné chybějící výrazy: d) Řasy vytváří symbiózu s _________ a ________, díky čemuž nemohou žít tito žahavci ve větších hloubkách. nezmarykorály

3.) Doplň do vět správné chybějící výrazy: e) Nezmarovu nervovou soustavu nazýváme __________________, kdežto medúza už jeví typ soustavy ______________________, ve které poprvé spatřujeme jednoznačný směr šíření nervového impulzu. rozptýlená - difúzní provazcovitě-uzlinovitá

3.) Doplň do vět správné chybějící výrazy: f) U medúz se nachází na okrajích zvonu místa zvaná _______, ve kterých jsou buňky citlivé na světlo a na rovnováhu (polohu) těla, které nazýváme __________. ropália statocysty

3.) Doplň do vět správné chybějící výrazy: g) Nezmar nemá určené jedno pohlaví, ale tvoří oba typy pohlavních buněk, což v biologie označujeme za ________________. h) Mezi nejnebezpečnější druhy medúz patří rod ___________. hermafroditizmus čtyřhranka

4.) Platí věty? a) V našich vodách žije medúzka sladkovodní, která patří mezi polypovce. b) Kromě anorganické hmoty (vápence) tvoří některé druhy korálů své tělo z organického koralinu. c) Většina žahavců má jedno pohlaví. d) Pro žahavce je typická binární souměrnost těla. ANO NE

5.) Vyber 1 správnou odpověď: A) Žahavci jako první jednodušší skupina živočichů vynikají dobře vyvinutou soustavou: a) trávicí, nervovou a vylučovací b) pohybovou a nervovou c) smyslovou, nervovou a pohybovou d) trávicí, pohybovou a vylučovací

5.) Vyber 1 správnou odpověď: B) Žahavci vývojově navazují na: a) houbovce b) nálevníky c) bičíkovce d) obrvenky

5.) Vyber 1 správnou odpověď: C) Tělo žahavců ustrnulo v ontogenetickém stádiu: a) zygoty b) blastuly c) moruly d) gastruly

6.) Uveď alespoň 4 rozdíly mezi nezmarem a medúzou: - bentický X pelagický způsob života - polyp X medúza a polyp - difúzní X provazcovitě-uzlinovitá NS - absence smyslů X ropália (zrak, rovnováha)

7.) Co je na obrázku? korálový ostrov - atol

7.) Co je na obrázku? Vznik reakce žahavé buňky na podráždění.

8.) Uveď alespoň 4 ekologické významy žahavců: - potravní řetězce ekosystému - udržování ekologické rovnováhy - zvyšování druhové rozmanitosti - pionýrské organizmy (nové osídlování prostředí)

9.) Vysvětli, co je to strobilace medúzy:

Snímek č. 3,4 (nezmar): autor: Lifetrance, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0LifetranceCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 3,4 (trubýš): autor: Garzouin, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0GarzouinCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 3,4 (medúza): autor: Hans Hillewaert, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Hans HillewaertCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 3,4 (korál): autor: Peter Southwood, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Peter SouthwoodCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 3,4 (sasanka): autor: Mutsu-sango, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 5: autor: Lifetrance, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0LifetranceCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 7: autor: autor: Garzouin, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0GarzouinCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 8: autor: Frank Fox, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 9: autor: JK podle Langa et al., 1971, ze stránky Snímek č. 10: autor: (JK podle Millera a Harleye, 2005), ze stránky Snímek č. 11: autor: Guido Gautsch, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Guido GautschCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 14: autor: Chippolito, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0ChippolitoCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 17: autor: Susan Mayfield and Sara Boore, modified by Eurico Zimbres, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 17 (foto): Image courtesy of Earth Sciences and Image Analysis Laboratory, NASA Johnson Space Center, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 18: autor: Original uploader was Spaully at en.wikipedia, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Spaullyen.wikipediaCreative Commons licence 3.0 Snímek č. 20: autor: Matthias Jacob Schleiden, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Matthias Jacob SchleidenCreative Commonslicence 3.0 Autor prezentace studoval: a)vlastní učební materiály (přípravy), b)literatura: Rosypal S. 2013, Nový přehled biologie, Scientia, Praha, ISBN: