Helénistické umění Sochařství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kultura Egejské oblasti
Advertisements

Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Řecká architektura a sochařství
Antické umění Starověké Řecko.
Antický Řím Malířství a mozaiky.
Antická kultura.
Opakování Prověřování znalostí
Dějepis a občanská výchova Milan Šimek
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
Mytologie a její odraz v řeckém umění
Řecké výtvarné umění.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Popis zobrazovacích strategii ř eckého davnoveku cirka vlady Alexandra Makedonskeho.
Charakteristika umělecké památky
Antické Řecko Sochařství 2. část.
Řecké umění.
Antické Řecko Sochařství 1. část.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Doplňkové informace a reprodukce
Antický Řím sochařství.
Alexandr Veliký Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu shrnutí a zopakování učiva.
Helénismus.
7 divů světa Eva Kaniová I.A.
Helénistické období Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Helénistické období.
Říše Alexandra Makedonského
7 starověkých divů světa
Starověké ŘECKO.
Umění pravěku a starověku
Klasické Řecko 5. – 4. stol. př. n. l.
Řecké sochařství MgA. Lukáš Psík wikimedia
Egypt Střední a Nová říše.
Vytváří se „kobercový styl“ – motivy ptáků, lvů, sfing, bájných fénixů, květinové vzory – černé a tmavě červené na světlejší podklad.
Dějepis Starověký Egypt 1.
Sedm divů světa.
Kultura starověkého Řecka 2.
Helenismus.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
Řecká architektura 7. Chrámová architektura 3: st. př. Kr. Chronologie Klasické období /32 př. Kr. raná klasika: př. Kr. vysoká.
Helénistické umění II Architektura. 301 př.n.l. Tzv. Sarkofág vládce Sidonu (někdy Alexandrův Sarkofág), po r Prý popisuje bitvu u Issu, Alexander.
Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_5_Řecké antické umění Téma: Dějiny výtvarného umění Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor : Mgr. Kateřina Poživilová Datum/období: listopad 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Antika v projevech výtvarného umění. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Téma: ŘECKO 8, HELÉNOSTICKÉ STÁTY Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: říše Seleukovců, ptolemaiovský Egypt a antigonovská Makedonie Škola: ZŠ Náklo.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ITÁLIE KOLOSEUM.
Práce s atlasem: 23/8 1. Kde ležela Makedonie? 1. sever Řecka
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
Římské výtvarné umění. Římské výtvarné umění Sochařství - jezdecká socha Marca Aurelia.
Marcus Antonius Gaius Octavius Marcus Aemilius Lepidus
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
3. 5. Mezipředmětová integrace Brno-Bystrc, Vejrostova 2
Název SŠ: VOŠ, SPŠ automobilní a technická
Dějepis a občanská výchova Milan Šimek
UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT. UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT.
Umění pravěku a starověku
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_10
SOCHAŘSTVÍ HÉLENISTICKÉ 3.–1. st. př. n. l.
Helénistické období 4. – 1. st. př. n. l.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
OBDOBÍ PO PERSKÝCH VÁLKÁCH
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Helénistická estetika
Umění starověkého Říma
Transkript prezentace:

Helénistické umění Sochařství

Rozdíly proti klasice Oproti klasice se zaměřují na vnější znázornění nedokonalosti, výrazů ve tváři, bolesti a obyčejnosti lidí i bohů. Do popředí se dostávají alegorická božstva, Nemesis, Tyché (Tyché jednotlivých měst). Hlavním nosičem jsou sochy. Zobrazují se barbaři, staří lidé, děti, černoši… Velký rozvoj v sochařství, malba na keramice zůstává skoro stejná. Přenáší se i do výzdoby architektury (např. Pergamský oltář).

Bohové jsou znázornění jako neškodní, oproti archaice a klasice, kde jsou majestátní a nebezpeční – např. Eros a Dionýsos. Sochařské školy: Rhodos, Smyrna, Efezos, Délos, Alexandrie Hermogenés z Priény – inspiroval Vitruvia, ten jej považuje za vynálezce pseudodipterálního chrámu (Vitr. 3 kniha, III,8). Chválí jej, protože prý vypadá stejně krásně jako jiné, navíc šetří práci a stavební materiál – nicméně jej Herm. jistě nevynalezl, známe příklady už z archaiky (teoreticky Artemidin na Korkýře, chrám v Metapontu – Bouzek, Ondřejová: Řecké umění, s.99). Sám postavil mnoho chrámů, nejznámější Artemidy Leukofryné v Magnésii nad Meandrem.

Už se nestaví chrámy v dórském stylu, vyjímkou jsou jen opravy nebo přestavby starých Portréty králů a významných osobností helénistických říší, které jsou idealizované. Mnoho soch filosofů, básníků, dramatiků u kterých víme kdo jsou…a mnoha dalších, u kterých nevíme, kdo jsou. Bohatí jednotlivci věnují sochy do svatyň, bohatší věnují budovy do měst (Attalova stoa, Odeon Heroda Attika…). Oblíbené je zobrazování Apollóna, Dionýsa a Asklépia jako mladistvých efébů. Později jsou oblíbené sochy Serapida v Egyptě.

 Alexandr Makedonský  Seleukos I. Nicator  Ptolemaios I.  Cleopatra VII. Attalus I. Pyrrhos Hannibal Barkas Voldemort

Socha spícího Erota z Rhodu Socha spícího Erota z Rhodu. Podstava, na které leží, je moderní doplněk.

Chlapec bojující s husou, nebo škrtící husu, asi 160 př. n. l Chlapec bojující s husou, nebo škrtící husu, asi 160 př.n.l. Asi vyobrazení mladého Antiocha V. Eupatora (vládl od 9 do 11).

Niké ze Samothráky – asi 200-190, na výšku 2,44 metru Niké ze Samothráky – asi 200-190, na výšku 2,44 metru. Vytvořená k poctě výtězství v námořní bitvě (nevíme přesně které, asi bitva o Cos – Antigonos II. Gonatas poráží Patrokla, generála Ptolemaia II.).

Laokoón se syny. Není jisté datum výroby Laokoón se syny. Není jisté datum výroby. Buď jde o helénistickou kopii z doby před naším letopočtem, o sousoší vzniklé za Tibéria nebo až o Trajánovskou kopii.

Mozaika Alexandra z „Faunova domu“ z Pompejí. Asi 100 př.n.l.

Venuše Mélská – v Helénismu byla Afrodita vyobrazovaná s drapérií od pasu dolů. Autor je asi Alexandros z Antiochie, kolem 130-100 př.n.l.

Spící Satyr, Barberini Faun, Opilý Satyr… římská kopie asi 220 př.n.l.

Stará kurtyzána (delikátní drapérie a drahé sandály ji odlišují od obyčejné vesničanky), 2. stol. Opilá stařena, konec 3 stol.

Sedící boxer. Starý, zbitý, zjizvený Sedící boxer. Starý, zbitý, zjizvený. Není moc vidět na fotkách, ale má po těle z bronzu udělané kapky krve a jizvy

Gal zabíjející manželku, Umírající Gal, Galská žena Gal zabíjející manželku, Umírající Gal, Galská žena. Po vítězství nad Galy 230-220 Attala I. z Pergamu. Římská kopie. Autor pravděpodobně Epignotus, součást sousoší.

Spící Hermafrodit. 2. stol., matrace je z 1620. Kombinace Dionýsa/Herma a Afrodity, velmi oblíbené v Římském umění, mnoho různých vyobrazení.