Mgr. Jarmila Matochová Edukace žáků s PCHE v hlavním proudu vzdělávání (inkluzivní vzdělávání)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
Advertisements

Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Dětské umění překonává hranice. Principy přeshraniční spolupráce projektu Možnost poskytnutí širší nabídky oborů i v případech, kdy by pro školu (samostatně)
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
Inkluzivní vzdělávání pro Olomoucký kraj
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Dokument KAP MSK - obsah
Ing. Kateřina Lichtenberková
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Podpůrná opatření prvního stupně
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Globální granty Ústeckého kraje oblast podpory 1.1, 1.2, 1.3 Praha
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Zákon o sociálním podnikání
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Dětský klub Malý drak.
Pedagogika školního sportu
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Školní poradenské pracoviště
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Digitální gramotnost Informatické myšlení
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Autoevaluace z pohledu
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
ZŠ KRNOV, Janáčkovo náměstí 17
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
ZŠ Ostrava-Hrabůvka, Klegova 27 příspěvková organizace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Mgr. Jarmila Matochová Edukace žáků s PCHE v hlavním proudu vzdělávání (inkluzivní vzdělávání)

Postoje žáků s PCH ke škole a k učení (Vojtová, 2012) Vztah učitel-žák Nespravedlivé hodnocení Není mu nasloucháno Učitelé jej nemají rádi Sebevnímání Nemá pocit, že je důležitý Ostatní si jej neváží Lidé o něm nepřemýšlejí Jiní žáci jsou upřednostňováni Učení Nerad se učí, není zvědavý Nechodí do školy rád Učitelé se nezajímají o jeho názor

Současné trendy ve vzdělávání  Inkluze  Individualizace  Všestranný rozvoj jedince Vzdělávání se nevztahuje jen k rozvíjení rozumových schopností, ale také k:  osvojování sociálních dovedností; duchovních, morálních a estetických hodnot a žádoucích vztahů k okolí  k emocionálnímu a volnímu rozvoji  ke schopnosti uplatnit se v měnících se podmínkách zaměstnanosti

Systémový rámec pro vzdělávání žáků v riziku/s PCHE hlavní vzdělávací proud  Podmínky pro vzdělávání vytváří stát svou politikou  Bílá kniha:  Záměry vzdělávání: emocionální, kognitivní, sociální rozvoj  Legislativní dokumenty  Školský zákon  Vyhlášky  Kurikulární dokumenty  RVP

Školský zákon Povinnosti školy při individualizaci výuky 1) podmínky vzdělávání 2) poradenská pomoc 3) podmínky při ukončování 4) hodnocení 5) organizace a forma vzdělávání 6) asistent pedagoga

Školský zákon  Školský zákon  Žáci s SVP:  zdravotní postižení,  zdravotní znevýhodnění,  sociální znevýhodnění Sociální znevýhodnění:  rodiny s nízkým sociokulturním postavením  ÚV a OV  Postavení azylanta a účastníka řízení o azyl Zdravotní postižení:  PAS (autismus)  Vývojová porucha chování (hyperkinetická porucha chování)

RVP – Rámcový vzdělávací program  Obsah vzdělávání  Zapojení žáků s PCHE do vzdělávacích aktivit při zachování jejich odlišnosti  Příležitost naplnit vzdělávací potenciál  Kompetence např.  Kritického myšlení  Jednání bez podléhání manipulacím  Práceschopnosti  Tolerovat odlišný názor  Respektovat vymezená pravidla  Cíle vzdělávání  Základní cíle vzdělání: Vztah k celoživotními učení; Schopnost pracovat v týmu  Dovednosti: komunikace, řešit problémy, strategie učení  Vztah k sobě: poznávat sám sebe; zdraví  Vztah k druhým: respektování druhých

Podmínky efektivní výuky žáků s PCHE  Individuální nebo skupinová podpora  Přípravné a speciální třídy  Využívání speciálně-pedagogických metod a forem práce  Nižší počet žáků ve třídách  Prostorové uspořádání  Obeznámenost pedagogů s problematikou PCH  Případná tvorba vlastních učebnic  Dva pedagogové ve výuce  Spolupráce s odborníky

Bezpečné prostředí školy  Posiluje motivaci a zlepšuje neuropsychické předpoklady žáků i učitelů k plnění úkolů  Navozuje pozitivní prožívání, snižuje riziko stresu a úzkostných stavů, posiluje sebehodnocení a sebevědomí  Působí na žáky formativně  Zvyšuje otevřenost a spolupráci žáků a rodičů

Pravidlo 4x3 principů bezpečného prostředí Orientace žákaDosažitelnost cílůSociální začleněníHodnocení Stručnost Přiměřenost cíle AkceptaceInformace Srozumitelnost Zainteresování žáka na cíl RovnováhaIndividualizace Zpětná vazba Blízkost cíleOtevřenostPerspektiva

Spolupráce s rodinou  Rodina je místem primární socializace, škola je spolu s rodinou významným sociálním prostředím, je za socializaci spoluzodpovědná spolupráce školy a rodiny je nutná, měla by zahrnovat stálý kontakt a dobrý vztah

Překážky komunikace mezi školou a rodiči žáka s PCHE  Nezájem rodičů o život ve škole  Komunikace omezená na problémy  Vlastní zkušenost rodičů se školou a s ní spojené negativní pocity  Obranná pozice rodičů

Požadavky na komunikaci pedagog - rodina Komunikace:  Obousměrná  Srozumitelná  Smysluplná  Stabilní

 P6: Dá se to řešit. Já jsem taky v sedmé třídě zrovna propad, nechápal jsem matiku ani fyziku, nic... Učitel se ke mně choval taky hnusně a todlentoc… Měl jsem jako čtyři čtyřky, potom jsem už jako začal dostávat dvojky trojky a začal jsem se učit, a učitelé se ke mně začali chovat úplně jinak. No a taky učitelé jsou tam od toho, aby vysvětlili látku a ne že to neumí, tak to prostě neumí.  V: Tys jim říkal, že té látce nerozumíš?  P6: Já jsem jim to řekl jednou, myslím, že té látce nerozumím. A ona mi řekla, já teďka nemám čas, mám něco jinýho. Vůbec mi nepomohla.  P7: Jako mně se zdá, že tam dobrá vůbec není (školní poradce). Protože já jsem nic neudělal, ona si mě vezme do kabinetu a začne řvát. Jako jestli vím, proč tady jsem a takový ty blbosti. A já nevím, protože jsem nic neudělal. Tak ona začne do mě valit, že todle, že jsme včera kradli v obchodě, aj když to nebyla vůbec pravda.  P7: Tendle pátek končím. Mám největší strach vrátit se právě zpátky do školy. Ne z toho kolektivu, ale ze školy, je nás tam třicet, tady jen osm, nedávaj nám tak těžké úkoly, a tam je nás třicet jedna a ony todle, se věnujou třeba jen dvěma řadám pořádně, ostatní nechajou úplně... Já mám celkově dost velkou dyslexii, jako že vynechávám písmena, když píšu. A prostě oni na to neberou vůbec ohled.

 V: Jak se řešilo, že máte špatný kolektiv?  P3: Já jsem to říkala doma a mamka říkala, že ať to vydržím, že už jenom tři roky a vylezu. A já říkala, že ne, prostě ne. Já tam nebudu. A máma, že tak dobře, tak si dělej, co chceš, ale potom si to odpykáš ty. A já řekla, že ok, a udělala jsem to.  V: A dostala jsi pomoc zaměřenou na to, že máte hrozné vztahy ve třídě?  P3: Ve škole, tam ne, tam je taková psycholožka, ale ta je taková pchchch. A ona jako, tak se jim omluv, nebo s tím něco udělej a já že ne, že oni na mě takhle už od začátku…A tak jsem se radši ani neučila. A i když jsem té látce rozuměla a to, tak jsem radši dala jiné odpovědi, jen abych propadla a šla do jiné třídy. Protože tam byly hnusný děcka bezpřátelský. Tak jsem šla do té jiné a ty byly v pohodě.

 V: A je problém dojít za učitelem, že něco nechápu?  P7: My máme učitele, co si odučí a jdou hned někam pryč. Na kafe… A když to někdo nechápe, tak se bojí zvednout ruku a říct, že to nechápe. A když je vás tam třicet jedna, tak to stejně nepochopíte, protože se tam všichni baví a tak… Jako ty děcka tam nemají vůbec žádnou svobodu, ony tam musí být jen ve třídě nebo na chodbě. A nemůžou tam nic dělat.