Matice výrobkového portfolia Bostonská matice Podstata matice Pomůže rozhodnout, které produkty je vhodné podporovat a které se naopak mohou z nabídky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákonitosti.
Advertisements

Strategické analýzy MANAGEMENT CVIČENÍ Zpracovala: Navrátilová, Pavlíčková.
Analýza zdrojů a schopností organizace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Marketing, marketingové.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_204.
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Výrobek a jeho životní cyklus
Ekonomická gramotnost
Analýza konkurenčního postavení
Strategické plánování v marketingu
20. července 2013VY_32_INOVACE_100308_Marketing_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Výběr trhu pro export, strategický marketing
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
Formování trhu Základní elementy trhu.
MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
TEORIE HER.
Komplexní analýzy.
Podnikatelské koncepce
Metody analýzy portfólia
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
TRIBUNA ČESKÉHO OBCHODU TZB 2011 – HOTEL CLARION, 29.BŘEZNA 2011 MICHAL ŠUSTR COUNTRY MANAGER pro ČESKO, SLOVENSKO a MAĎARSKO ARISTON THERMO CZ s.r.o.
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Vypracoval : Michal Musil Třída : 5.A. Osnova  1. Historie  2. Trh  3. Dnes produkované technologie  4. Konkurence.
Strategické marketingové plánování. umožňuje přesnější formulování cílů, možnosti firmy zohledňuje měnící se marketingové příležitosti vede k lepší koordinaci.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
P4 Analýza portfolia/ strategické plánování
SKIP 2010 Praha SKIP 2010 Praha Marketing s lidskou tváří.
Trh a jeho fungování Milena Tichá
Volba segmentů trhu se stavebními zakázkami Optimální alokace výrobní kapacity - perspektivní segment -neperspektivní segment -jak udržet pozici na trhu.
Celkový a mezní produkt
Úvod do modelů hodnocení strategické pozice
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
neboli: Matice Bostonské poradenské skupiny (Boston Consulting Group)
Marketing Základy a postupy..
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Strategické marketingové plánování
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Plánování a rozhodování v organizaci
Kurz: Úvod do marketingu a jeho význam pro podnikání Budoucnost pro připravené.
Základy marketingu část 5. Ing. Monika Dobešová Univerzita Pardubice FEI Letní semestr 2012/2013.
Portfolio analýza Matice BCG – Boston Consulting Group /bostonská matice/ 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Vysoká škole technická a ekonomická v Českých Budějovicích
MARKETING Přednáška P
Digitální učební materiál
ANALÝZA KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Analýza hodnot zákazníka
Portfolio analýza Model GE
Marketingový systém řízení
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Plánování a rozhodování v podniku
Marketingové strategie
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_MARKETING.
Marketing Základy a postupy..
MARKETING Přednáška P
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Matice výrobkového portfolia Bostonská matice

Podstata matice Pomůže rozhodnout, které produkty je vhodné podporovat a které se naopak mohou z nabídky vyřadit.

Obrázek

Otazníky ???? Jde o nadějné produkty - jsou na rychle se rozvíjejícím trhu, ale mají na něm nízký podíl. V této fázi se firma snaží tržní podíl zvyšovat. Z otazníků se stávají v lepším případě hvězdy, v horším hladoví psi. Na konci roku 2011 je takovým produktem např. Nokia Lumia - inovativní mobilní telefon vzniklý spoluprací firem Nokia a Microsoft, který má aktuální tržní podíl kolem 2%, ale díky využití softwaru Microsoft je možné, že se z něj stane velmi výdělečný produkt

Hvězdy Produkty, které mají velký podíl na rychle rostoucím trhu. Tyto produkty jsou bezproblémové a firmy se je snaží v pozici hvězdy držet co nejdéle.Na konci roku 2011je to např. mobilní telefon Samsung Galaxy

Peněžní krávy Produkty, které mají velký tržní podíl na méně perspektivním trhu. Tyto produkty nejsou na první pohled atraktivní, často jsou zastaralé, ale podnikům mohou přinášet velké zisky. Příkladem je Škoda Octávia starší generace, která se prodává současně s aktuální generací.

Psi (hladoví psi) Produkty, které se neuplatní ani na klesajícím trhu. Firma se jich obvykle snaží zbavit. Každého jistě napadne mnoho případů neúspěšných produktů

Do matice se produkty obvykle kreslí ve formě kruhu - čím větší, tím významnější výrobek. Firmy se snaží držet co nejvíce výrobků v pozici hvězd a dojných krav - obvykle se tam však dostávají přes pozici otazníku

Příklad Nakladatelství Comenius vydává pět druhů knih, časopisy a nahrané audio. Základní údaje pro sestavení portfolia nakladatelství jsou uvedeny v tabulce

Tabulka D r u h% z celkového prodeje v ks Tržní podílTržní podíl konkurence % růstu trhu Učebnice Encyklopedie Literatura Časopisy Věd.literatura Hobby knihy

Vysvětlivky Tržním podílem konkurence se rozumí % podílu na trhu největšího konkurenta. % z celkového prodeje v ks je využito pro potřeby vizualizace v matici – určuje přibližnou velikost bodu znázorňujícího určitý druh knih (příkl. Výpočtu trž.podílu: učebnice: 60/25= 2,4

Matice

Závěry: V portfoliu nakladatelství chybí výrobky ze skupiny „hvězd“. Na druhé straně je silná skupina „peněžních krav“. Ve skupině „otazníků“ jsou encyklopedie. Jedna z možností při rozhodování je zaměřit se na encyklopedie

Použité citace omika_management/bostonska- maticehttp:// omika_management/bostonska- matice Ing. Jaroslav Světlík, Marketing- cesta k trhu, EKKA Zlín, 1994