Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména – pád, číslo, rod Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 4. tříd k opakování a procvičování pádu, čísla a rodu podstatných jmen. Žáci plní po výkladu zadané úkoly. Materiál se dá využít při práci s interaktivní tabulí, multimice, v počítačové učebně nebo jako pracovní list.
Pád, číslo, rod
Podstatná jména (substantiva) jsou slova ohebná, skloňují se. U podstatných jmen určujeme pád, číslo a rod. Podstatná jména mohou svými různými tvary vyjádřit sedm pádů. Tyto pády zjišťujeme pomocí pádových otázek. Číslo podstatných jmen je jednotné (singulár) nebo množné (plurál). U podstatných jmen rozlišujeme trojí rod: mužský, ženský a střední. Číslo a rod podstatných jmen poznáme pomocí ukazovacích zájmen.
. 1. pád je vždy prostý 6. pád je vždy předložkový
Číslo jednotné – Č.J. Číslo množné – Č. MN. (ten) pán, hrad, muž, stroj (ti) páni, muži (ty) hrady, stroje (ta) žena, píseň (ty) ženy, písně (to) město, stavení (ta) města, stavení Číslo pomnožné - tvary podstatných jmen pouze v čísle množném např. kalhoty, housle, šaty Číslo hromadné - tvary podstatných jmen pouze v čísle jednotném např. kamení, uhlí, listí POZOR! TEN, TA, TO – jednotné číslo TI, TY, TA – množné číslo
. rod mužský – M rod ženský – Ž rod střední - S rod číslo číslo jednotné množné Rod podstatných jmen mužskýtenpán, hradti, ty páni, hrady ženskýtaženatyženy střednítokuřetakuřata
do školy na houbách aktovku v tašce _________ _________ o babičce se psem za bratrem u hajného _________ _________ pod stolem Honzo! mít kočku hadr _________ _________ dám to psovi hudba k domu holčičko _________ _________
list ( ) - _____ bundy ( ) - _____ perníček ( ) - _____ křeslo ( ) - _____ dívka ( ) - _____ kuřata ( ) - _____ umyvadla ( ) - _____ mládě ( ) - _____ vládcové ( ) - _____ stráně ( ) - _____ jabloň ( ) - _____ štěstí ( ) - _____ vejce ( ) - _____ hoši ( ) - _____ lesy ( ) - _____ kosti ( ) - _____
do školy na houbách aktovku v tašce __2. _____ __6. _____ __4._____ __6. _____ koho, čeho? o kom, čem? koho, co? o kom, čem? o babičce se psem za bratrem u hajného __6. _____ __7. _____ __7._____ __2. _____ o kom, čem? kým, čím? kým, čím? koho, čeho? pod stolem Honzo! mít kočku hadr __7. _____ __5. _____ __4. ____ __1. _____ kým, čím? oslovujeme, voláme koho, co? kdo, co? dám to psovi hudba k domu holčičko __3. _____ __1.______ __3. _____ __5. ____ komu, čemu? kdo, co? komu, čemu? oslovujeme, voláme
list ( J ) - listy bundy ( MN ) - bunda perníček ( J ) - perníčky křeslo ( J ) - křesla dívka ( J ) - dívky kuřata ( MN ) - kuře umyvadla (MN) - umyvadlo mládě ( J ) - mláďata vládcové ( MN ) - vládce stráně ( MN ) - stráň jabloň ( J ) - jabloně štěstí ( J ) - štěstí vejce ( J ) - vejce hoši ( MN ) - hoch lesy ( MN ) - les kosti ( MN ) - kost
pán hrad muž stroj les žena růže píseň kost láska město moře kuře stavení kolo
JANÁČKOVÁ Zita, MŰHLHAUSEROVÁ Hana, PŘÍBORSKÁ Olga, ZBOŘILOVÁ Jitka. Český jazyk 4: učebnice pro 4. ročník. Brno: Nová škola, 2011, ISBN MIKULENKOVÁ Hana a kol. Český jazyk 4, 1.díl.Olomouc: Prodos, 2008, ISBN ŠTĚRBOVÁ Ludmila, BEDNÁŘOVÁ Lenka. Čeština pro 4. ročník ZŠ – pracovní sešit. Úvaly: JINAN, 1997, č.j /93-22 ŠPULÁKOVÁ Ivana, JANÁČKOVÁ Zita. Opakujeme češtinu ve 3. – 5. ročníku, Pravopisná cvičení, diktáty: Nová škola 2001, ISBN STYBLÍK Vlastimil a kol. Pracovní sešit k učebnici Český jazyk pro 4.ročník ZŠ. Praha: SPN, 2002, ISBN Obrázky z galerie klipart