REPREZENTACE INFORMACÍ (NEPODCEŇUJTE ZOBRAZOVÁNÍ INFORMACÍ, DISTRIBUOVANÁ KOGNICE) TOMÁŠ BOUDA KISK 2015 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do databázových systémů
Advertisements

SOFTWARE operační systémy
Semestrální práce KIV/PT Martin Kales Hana Hůlová.
Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Vzpěrné délky, a optimalizace průřezů v oceli
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Řadicí algoritmy autor: Tadeáš Berkman.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Sociální konstruktivismus
Štěpán Lískovec, 4.A.  =základní programové vybavení počítače (tj.software)  hlavní úkol:  A, zajistit uživateli možnost ovládat PC  B, vytvořit pro.
Vymezení, funkce, zdroje
Taktická příprava Michal Lehnert.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Masarykova univerzita v Brně Filozofická fakulta Ústav české literatury a knihovnictví Kabinet knihovnictví Semestrální projekt z předmětu Interakce člověk.
IC Věnovat soustředěnější pozornost hloubce konceptové analýzy probírané situace, „zpomalit“ proces analýzy, více jej opírat o rozbor oborových.
Radek Pavlíček, duben 2010 Aktuální trendy v přístupnosti.
Systémy pro podporu managementu 2
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Operační systémy.
Zavádění a údržba informačních systémů
Databázové systémy Přednáška č. 7 Uživatelské rozhraní.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Použitelnost e-knih z pohledu uživatele PhDr. Michal Lorenz, PhD. KISK MU, Brno.
(komentovaný přehled)
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
S O F T W A R E Šablona 32 VY_32_INOVACE_6_5_Operační systémy.
1 Základní škola Kynšperk nad Ohří, okres Sokolov, příspěvková organizace, Komenského 540, Kynšperk nad Ohří, Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
Počasí 5. ledna Cíl hodiny pracovat s porozuměním s pojmy počasí, meteorolog, tlak vzduchu, teplota vzduchu, proudění vzduchu, vítr pracovat s porozuměním.
Operační systémy. Operační systémy Operační systém je základním programovým vybavením nezbytně nutným pro provoz počítače. Poznámka: Operační systém.
OPERAČNÍ SYSTÉMY ICT – Mgr. Milan Šimek. Nejznámější operační systémy DOS – textové rozhraní OS/2 – podobný Windows, ovládán hlasem UNIX – stabilní, otevřený,
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
Na to aby jsi mohl začít hrát RPG Numínia budeš potřebovat znalost spisovného jazyka českého / slovenského, znalost RPG pravidel a především pořádnou.
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
Nigel Warburton The Basics of Essay Writings. O co jde? ● číst o tom, jak psát, nestačí ● psaní esejů je základem studia ● psaní je způsobem myšlení ●
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Databázové systémy Datové modely.
Psychická regulace Personal Systems Interaction (PSI) teorie J. Kuhla.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Funkce operačního systému (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Algoritmizace a programování Algoritmy 5 – Myšlenkové mapy.
T EXTOVÝ EDITOR ( VKLÁDÁNÍ DALŠÍCH OBJEKTŮ DO TEXTU A JEJICH VLASTNOSTI, TEXTOVÉ TABULKY, ŠABLONY, JEJICH VYUŽITÍ A TVORBA )
Předmět: INFORMATIKA Ročník: VII. Tématický celek: SOFTWARE A HARDAWARE Autor prezentace : Mgr.Jana Hložková EU do škol – šablona III/2 Inovace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_17_ROZHRANI.
Mentální reprezentace
Petr Fodor.
Základní pojmy v automatizační technice
Vstup a zpracování speciálních znaků v UIS
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie učení.
OPERAČNÍ SYSTÉMY ICT – Mgr. Milan Šimek.
Sociální dovednosti učitele
iMUNIS Portálové řešení pro obce
Mentální modely (mentální modely a chyby)
DESIGNOVÉ MYŠLENÍ Tento projekt byl financován za podpory Evropské komise. Podpora Evropské komise při vypracování této publikace neznamená, že se Komise.
Témata kognitivní psychologie
Přímá manipulace (mentální modely)
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
GRASP Patterns.
Transkript prezentace:

REPREZENTACE INFORMACÍ (NEPODCEŇUJTE ZOBRAZOVÁNÍ INFORMACÍ, DISTRIBUOVANÁ KOGNICE) TOMÁŠ BOUDA KISK 2015 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ

SEŘAĎTE JABLKA OD NEJMENŠÍHO K NEJVĚTŠÍMU, Z LEVA DOPRAVA Pravidla: 1. Najednou můžete přemístit pouze jedno jablko. 2. Jablko může být přemístěno pouze na ten talíř, kde bude největším jablkem. 3. Z jednoho talíře může být přemístěno pouze to největší jablko. Tomáš Bouda HCI na KISK 2

SEŘAĎTE PAPÍROVÁ KOLA OD NEJMENŠÍHO K NEJVĚTŠÍMU, Z LEVA DOPRAVA Pravidla: 1. Najednou můžete přemístit pouze jedno kolo. 2. Kolo může být přemístěno pouze k menšímu kolu. 3. Z jednoho talíře může být přemístěno pouze největší kolo. Tomáš Bouda HCI na KISK 3

KTERÝ ÚKOL BYL LEHČÍ? -Jablka? Papírová kola? -Díky jasné reprezentaci charakterových vlastností objektů tyto úkoly zvládáme. -Neděláme při řešení chyby. -Představte si, že dostaneme stejný úkol, ale místo jablek a papírových kol máte seřadit neoznačení flesh disky podle kapacity. Tomáš Bouda HCI na KISK 4

HRA S ČÍSLY Vybírejte ve dvojicích čísla od 1-9 tak, abyste jako první dosáhli součtu 15. Nic si nezapisujte, používejte pouze paměť. Tomáš Bouda HCI na KISK 5

HRA S KARTAMI Vybírejte ve dvojicích karty od 1-9 tak, abyste jako první dosáhli součtu 15. Tomáš Bouda HCI na KISK 6

PIŠKVORKY Jedná se vlastně o jinou reprezentaci úkolu s čísly. Tomáš Bouda HCI na KISK 7

PROČ JE JEDNA HRA SNADNÁ A JEDNA OBTÍŽNÁ? Všechny hry reprezentovaly stejný problém: čísla v hlavě, karty, piškvorky a čísla. Různá reprezentace informací má vliv na naši schopnost řešit problém. Pokud zvolíme správnou reprezentaci problému, pak jsme schopni řešit jej efektivněji, rychleji a plynule. Tomáš Bouda HCI na KISK 8

KRÁTKODOBÁ PAMĚŤ Tím, že problém reprezentujeme, neklademe takové nároky na krátkodobou paměť. Millerovo pravidlo Člověk je s schopen v krátkodobé paměti uchovat 7 (+/-) 2 věci. Myslím, že to číslo je nadsazené ;-) Zdroj: Minus_Two Minus_Two Tomáš Bouda HCI na KISK 9

PŘÍKLAD: GTD Dostaňte úkoly z hlavy na papír ať máte kapacitu na kreativní řešení problémů. Tomáš Bouda HCI na KISK 10

PRINCIP PŘIROZENOSTI V UŽIVATELSKÉM ROZHRANÍ Čím přirozenější interakci s rozhraním vytvoříme, tím méně nároků klademe na krátkodobou paměť uživatelů. Poznáváme díky zkušenostem. Vlastnosti reprezentace (zobrazení) musí být v souladu s reprezentovanou věcí/objektem. Tomáš Bouda HCI na KISK 11

PROTEUS – PŘIROZENÝ POSTUP Zdroj: Tomáš Bouda HCI na KISK 12

Tomáš Bouda HCI na KISK 13

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE Kognice – schopnost zpracovávat, uchovávat a využívat informace. Distribuovaná kognice je teorie, která zkoumá distribuci (zprostředkovávání) informací prostřednictvím systému ve formě jejich reprezentací. Distribuovaná kognice v kokpitu letadla. S. Hutchins 1995 Tomáš Bouda HCI na KISK 14

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… PODPORUJE EXPERIMENTOVÁNÍ Kirsh & Maglio Chování hráčů hry Tetris. Zdroj: ngEpi_prag.pdf ngEpi_prag.pdf Tomáš Bouda HCI na KISK 15

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… PODPORUJE UČENÍ Jasná, evidentní a jednoznačná representace podporuje učení. Reprezentace pomáhá uchopit abstraktní problémy a pojmy. Tomáš Bouda HCI na KISK 16

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… UKAZUJE (POUZE) DŮLEŽITÉ ROZDÍLY Dobrá reprezentace ukazuje pouze relevantní informace a nic jiného. Reprezentace by měla umožňovat: Porovnávání Objevování Řešit problémy Fosus+Context visualization Tomáš Bouda HCI na KISK 17

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… MĚNÍ POMALÉ UVĚDOMOVÁNÍ V RYCHLOU PERCEPCI Tomáš Bouda HCI na KISK 18 Zdroj: iDnes

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… MĚNÍ POMALÉ UVĚDOMOVÁNÍ V RYCHLOU PERCEPCI Tomáš Bouda HCI na KISK 19 Zdroj: ČHÚ Mapa obsahuje kontext

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… MĚNÍ POMALÉ UVĚDOMOVÁNÍ V RYCHLOU PERCEPCI Tomáš Bouda HCI na KISK 20 Zdroj: Edward Tufte, The Visual Display of Quantitative Information (1983)

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… PODPORUJE CHUNKOVÁNÍ, PŘEDEVŠÍM V PŘÍPADĚ EXPERTŮ Tomáš Bouda HCI na KISK 21 Kognitivní psychologie – Chunking Hypothesis Chunky – kousky (chuchvalce) informací s podobnými vlastnostmi Chunkování - proces spojování a vybavování si jednotlivých částí znalostí, které jsou vyvolávány charakteristikami a vlastnostmi již evokovaných znalostí. V krátkodobé paměti mohou chunky hrát stejnou roli jako jednotlivé kousky informací (Vzpomeň na 7+/-2). Zdroj: NEW-BJP.pdf

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… PODPORUJE CHUNKOVÁNÍ, PŘEDEVŠÍM V PŘÍPADĚ EXPERTŮ Tomáš Bouda HCI na KISK 22 Př. Šachoví hráči jsou schopni zapamatovat si a vybavit si postavení figurek na šachovnici v případě rozehrané hry. Zdroj: Chase a Simon, Perception in chess", in Cognitive Psychology 4, p.55—81 (1973) and-chunking.html

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… JAK VYTVOŘIT ROZHRANÍ, KTERÉ BUDE PODPOROVAT CHUNKOVÁNÍ? Tomáš Bouda HCI na KISK 23 Kopírování a vkládání textu pomocí Ctrl+C/ Ctrl+V. Někdy nevíme, co máme právě nakopírováno ve schránce. Zdroj: Bill Buxton: A Marking Based Interface For Collaborative Writing

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… ZVYŠUJE EFEKTIVITU/VÝKONOST Tomáš Bouda HCI na KISK 24 „Jeden obrázek je více jak slov“. Souhlasíte?

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… ZVYŠUJE EFEKTIVITU/VÝKONOST Tomáš Bouda HCI na KISK 25 Obrázky mohou reprezentaci (představu) jednoho jedince změnit v jinou reprezentaci. Jaké máme možnosti v případě, že chceme dosáhnout změn? -Informační ekvivalence -Početní ekvivalence Zdroj: _words.pdf _words.pdf

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… ZVYŠUJE EFEKTIVITU/VÝKONOST Tomáš Bouda HCI na KISK 26 Informační ekvivalence -Oba obrázky reprezentují objekt, který umožňuje četbu. -Objekt A (B) reprezentuje objekt B (A).

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… ZVYŠUJE EFEKTIVITU/VÝKONOST Tomáš Bouda HCI na KISK 27 Početní ekvivalence (Computational Equivalence) „Dvě rovnoběžky přetíná jedna úsečka“. Výrok je informačně ekvivalentní ale není početně ekvivalentní pro toho, kdo diagram nevidí.

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… ZVYŠUJE EFEKTIVITU/VÝKONOST Tomáš Bouda HCI na KISK 28 Závěr pro HCI a GUI? Výhodou GUI je, že uživatel nemusí vynakládat tolik úsilí na odvození nebo vyvození správné reprezentace.

DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… USNADŇUJE KOLABORATIVNÍ AKTIVITY Tomáš Bouda HCI na KISK 29 Př. Distribuování kognice mezi systémem a všemi piloty v kokpitu letadla při vzletu a přistávání. Zdroj: Hutchins:

KDY REPREZENTOVAT INFORMACE (TEXT) GRAFICKY??? Záleží na situaci. Grafická reprezentace je vhodná tehdy, když chceme složitý text nebo data prezentovat v podobně, která umožní rychlou percepci. Počasí (05-22): Oblačno až zataženo, na většině území občasný déšť, zpočátku nad 700 m srážky sněhové. Na Moravě a ve Slezsku zpočátku srážky ojediněle. Večer od západu ubývání oblačnosti i srážek. Nejvyšší teploty 5 až 9 °C, v 1000 m na horách kolem 4 °C. Čerstvý západní až jihozápadní vítr 4 až 8 m/s, místy s nárazy kolem 15 m/s, na horách 20 až 25 m/s, k večeru zeslábne. Zdroj: ČHÚ Tomáš Bouda HCI na KISK 30

ŠPATNÉ REPREZENTACE JSOU DOCELA ČASTÉ Tomáš Bouda HCI na KISK 31 Zdroj:

Tomáš Bouda HCI na KISK 32

ŠPATNÉ REPREZENTACE JSOU DOCELA ČASTÉ Tomáš Bouda HCI na KISK 33

ŠPATNÉ REPREZENTACE JSOU DOCELA ČASTÉ Tomáš Bouda HCI na KISK 34

ŠPATNÉ REPREZENTACE JSOU DOCELA ČASTÉ Tomáš Bouda HCI na KISK 35

EMBODIED INTERACTION Reprezentace a entity jsou nositeli významu. Principy designu pro tangible a social computing 1.Computation is a medium 2.Význam se objevuje na různých stupních 3.Uživatelé nikoli designéři vytváří a komunikují význam 4.Vtělené interakce participují ve světě, který reprezentují Zdroj: DOURISH, Paul. Where the action is: the foundations of embodied interaction. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2004, x, 233 s. ISBN Tomáš Bouda HCI na KISK 36

EXTRAS Dan Norman - Thinks that makes us smart Ed Hutchins, Cognition in the wild Herbert Simon - Science of the Artificial Tomáš Bouda HCI na KISK 37

DĚKUJI ZA POZORNOST TOMÁŠ BOUDA KISK 2015 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ