VÝZNAMNÉ KYSLÍKATÉ KYSELINY. KYSELINA SÍROVÁ Vlastnosti: Bezbarvá olejovitá kapalina Koncentrovaná (96%) je silná žíravina Její hustota je téměř 2x větší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
NEKOVY. SÍRA VÝSKYT: Volný prvek ( u sopek ) Vázaná ve sloučeninách (sulfidy, sírany) VLASTNOSTI: Prvek 16. skupiny periodické soustavy prvků (6 valenčních.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Metody oddělování složek směsi. Krystalizace Krystalizací se oddělují složky směsí na základě jejich rozdílné rozpustnosti. Látka méně rozpustná vykrystalizuje.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Léčiva. Léčiva jsou látky, které slouží k léčení a předcházení nemocí člověka i zvířat. Díky nim se podařilo úspěšně léčit nakažlivé choroby, které byly.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Jitka Malíčková NÁZEV:Význam a použití bezkyslíkatých kyselin TÉMATICKÝ.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_16_Bezkyslíkaté kyseliny Autor Melicharová Jana.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
KYSELINY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborChemie.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Kyseliny.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_15
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.10_KYSLÍKATÉ KYSELINY_2.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_19
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
SULFIDY.
Základní škola a mateřská škola Damníkov
Přírodní zdroje na Zemi
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název vzdělávacího materiálu Kyseliny
Období: leden až květen 2012
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Autor: Stejskalová Hana
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
Základní škola a mateřská škola Damníkov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_08
Autor: Stejskalová Hana
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: Stejskalová Hana
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
SOLI.
VY_32_INOVACE_09 09 kyslíkaté kyseliny autor: Mgr. Helena Žovincová
Ekologické a biologické aspekty vody
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Aldehydy a ketony Chemie pro 9. ročník ZŠ.
Transkript prezentace:

VÝZNAMNÉ KYSLÍKATÉ KYSELINY

KYSELINA SÍROVÁ Vlastnosti: Bezbarvá olejovitá kapalina Koncentrovaná (96%) je silná žíravina Její hustota je téměř 2x větší než hustota vody Má dehydratační účinky - přírodním látkám odnímá vodu, látky černají a uhelnatí

KYSELINA SÍROVÁ Reakce Reakce s kovy: Zn + H 2 SO 4 → H 2 + ZnSO 4 Reakce s oxidy kovů: CuO + H 2 SO 4 → H 2 O + CuSO 4

KYSELINA SÍROVÁ Použití: Výroba průmyslových hnojiv – superfosfátu Výroba barviv, výbušnin, plastů Její 32% roztok se používá jako náplň olověných akumulátorů, např. pro osobní automobily

KYSELINA DUSIČNÁ Vlastnosti: Nestálá bezbarvá kapalina Nebezpečná žíravina Koncentrovaná je 65-68% Účinkem světla se rozkládá (uchovává se v tmavých lahvích) Koncentrovaná reaguje s většinou kovů, výjimkou je zlato a platina. Tyto kovy rozpustí jen lučavka královská

KYSELINA DUSIČNÁ Použití: Výroba průmyslových hnojiv Výroba léčiv, plastů, barviv a výbušnin Součást kapalných raketových paliv Zábavná pyrotechnika

KYSELINA UHLIČITÁ Slabá kyselina Existuje pouze ve vodném roztoku Snadno se teplem rozkládá na oxid uhličitý CO 2 a vodu H 2 CO 3 → CO 2 + H 2 O Její roztok obsahují nápoje – sodovka, perlivá voda, sycené limonády

KYSELINA SIŘIČITÁ Slabá kyselina Existuje pouze ve vodném roztoku Vzniká při reakci oxidu siřičitého SO 2 s vodou SO 2 + H 2 O → H 2 SO 3 Podílí se na vzniku kyselých dešťů

KYSELINA CHLORNÁ Slabá kyselina, snadno se rozkládá Vzniká při zavádění chloru do vody Velmi účinně ničí bakterie - využívá se jako součást desinfekčních prostředků Výroba chemických látek, které tvoří součást pracích, čistících a bělících prostředků běžně užívaných v domácnostech

Autor: Mgr. Jana Vlašínová Pro 8. ročník ZŠ a MŠ Merhautova 37, Brno Použitá literatura: Základy chemie 1. Beneš, P., Pumpr, V., Banýr, J. Fortuna ISBN: Chemie 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Škoda, J., Doulík, P. Fraus ISBN

Odkazy: obrázky staženy dne islo=7 PRIPRAVKY-SAVO