Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/18 Název materiálu: Symfonická báseň Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

ICT 2 – 3 – 40 Poslech - Bedřich Smetana - Má vlast - Vyšehrad
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_852_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
BEDŘICH SMETANA Významné osobnosti
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
ICT – 2 – 3 – 39 Poslech - Bedřich Smetana - Má vlast - Vltava
ICT – 2 – 3 – 21 HV - Bedřich Smetana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_12 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Tematická oblast:Dějiny hudebního umění
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/11  Název materiálu: Lidová píseň, zlidovělá píseň, umělá píseň  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/01 Název materiálu: Artificiální a nonartificiální hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
VY_32_INOVACE_I-A-19. Narozen 2. března 1824 v Litomyšli Zemřel 12. května 1884 v Praze.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/08 Název materiálu: 40.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/06 Název materiálu: 30.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/12 Název materiálu: Jakub Jan Ryba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/15  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/19  Název materiálu: Rondo  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/17  Název materiálu: Leoš Janáček  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_10:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební romantismus.
0 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/08 0 Název materiálu: Komorní soubory I. 0 Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/11
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/05
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/06
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/08
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/12
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/01 Název materiálu: Periodizace dějin hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/02
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/11
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/01 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/04  
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/19 
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/14
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/13
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/14
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/17
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy: Základní škola Netvořice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/16 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/07 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/15 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/20
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/10
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/15
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/02  
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/17
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/19
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/16 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/07
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/10
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_00_VLAST Výchova k.
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
V dnešní hodině se vypravíme k naší nejdelší
Transkript prezentace:

Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/18 Název materiálu: Symfonická báseň Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík

ANOTACE Škola :Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/18 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: VI., VII. ročník Klíčová slova: hudební forma – symfonická báseň – základní znaky a stavba - skladatelé Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: žák charakterizuje pojem symfonická báseň, orientuje se v základních znacích této formy, sluchem rozpoznává základní skladby této formy Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:

S YMFONICKÁ BÁSEŇ

= skladba pro symfonický orchestr - Je to dílo tzv. „programní“ – má od svého skladatele určen NEHUDEBNÍ program, který je určen v názvu, popř. dalšími poznámkami v notovém zápisu - Skladatel se v takovémto díle snaží hudbou vylíčit určitý příběh, popsat přírodu, vyjádřit obraz, který ho zaujal atp.

Předlohou pro symfonickou báseň je nějaké literární dílo (pohádka, pověst…), obraz, příroda Symfonická báseň je většinou jednovětá Je-li za sebou řazeno více symfonických básní, mluvíme o CYKLU SYMFONICKÝCH BÁSNÍ

B EDŘICH S METANA : M Á VLAST Jeden z nejvýznamnějších cyklů symfonických básní Obsahuje 6 symfonických básní: 1. Vyšehrad 2. Vltava 3. Šárka 4. Z českých luhů a hájů 5. Tábor 6. Blaník

Smetana hudbou líčí historii, pověsti a přírodu české země Toto dílo vytvořil v letech 1874 – 1879 v době, kdy už byl zcela hluchý „ Skladby tyto věnovati chci slavnému městu Praze..., poněvadž zde nabyl jsem hudebního vzdělání, zde dlouhá léta jsem veřejně účinkoval a zde stihla mne i nemoc pro hudebníka nejstrašnější.“ (B.Smetana)

Obsah jednotlivých symfonický básní Smetana nevyjádřil pouze v názvu, ale ke každé také zanechal další komentář

1. Vyšehrad „Harfy věštců začnou; zpěv věštců o dějích na Vyšehradě o slávě, lesku, turnajích, bojích až konečné úpadku a zříceninách. Skladba končí v elegickém tónu...“ (B.Smetana) V této symfonické básni zachycuje slávu Vyšehradu i jeho zničení husity

2. Vltava „Skladba líčí běh Vltavy, začínaje od prvních obou praménků, chladná a teplá Vltava, spojení obou potůčků do jednoho proudu; pak tok Vltavy v hájích a po lučinách, krajinami, kde zrovna se slaví veselé hody; při noční záři lůny rej rusalek; na blízkých skalách vypínají se pyšně hrady, zámky a zříceniny, Vltava víří v proudech Svatojánských; teče v širokém toku dále ku Praze. Vyšehrad se objeví, konečně mizí v dálce v majestátním toku svém v Labi. “

3. Šárka „V této skladbě se nemíní krajina, nýbrž děj, bajka o dívce Šárce. Skladba počne líčením rozzuřené dívky, jež pomstu přísahá za nevěrnost milence celému mužskému pokolení. Zdáli je slyšet příchod Ctirada s jeho zbrojnoši, který táhne na pokoření a potrestání dívek. Už zdáli zaslechnou nářek (ač lstivý) přivázané dívky u stromu, při pohledu na ni obdivuje Ctirad krásu její – zahoří milostnými city pro ni, osvobodí ji, ona připraveným nápojem obveselí a opojí jak Ctirada tak zbrojnoše až k spánku. – Na dané znamení lesním rohem, které v dálce ukryté dívky zodpoví, vyhrnou se tyto ku krvavému činu, hrůza všeobecného vraždění, vzteklost nasycené pomsty Šárky – toť konec skladby.“

4. Z českých luhů a hájů „Toť všeobecné kreslení citů při pohledu na českou zem. Ze všech stran tu zazní zpěv plno vroucnosti, jak veselý tak melancholický z hájů a luhů. Lesní kraje v sólech hornistů – a vesele ourodné nížiny labské a jiné a jiné, vše se tu opěvuje. Každý může ze skladby té si vykreslit, co mu libo – básník má volnou cestu před sebou, arciť musí skladbu v jednotlivostech sledovat.“

5. Tábor „Motto: Kdož jste boží bojovníci! Z této velebné písně pozůstává celá stavba skladby. V sídle hlavním – v Táboře – zazněl tento zpěv zajisté nejmohutněji a nejčastěji. Skladba líčí též pevnou vůli, vítězné boje a vytrvalost, a tvrdošíjnou neústupnost, kterou skladba též také končí. Do detailu se nedá rozdrobit, nýbrž zahrne všeobecnou slávu a chválu husitských bojů a nezlomnost povahy husitův.“

6. Blaník „Jest pokračování předešlé skladby: Tábor. Po přemožení reků husitských skryli se tito v Blaníku a čekají v těžkém spánku na okamžik, kde vlasti mají přijíti na pomoc. Tedy ty samé motivy jako v Táboře slouží v Blaníku za podklad stavby: 'Kdo jste boží bojovníci'. Na podkladě této melodie (tohoto hus. principu) se vyvine vzkříšení národa českého, budoucí štěstí a sláva! kterým vítězným hymnusem, v podobě pochodu, skončí skladba a tak celá řada symf. básní „Vlasť“. Co malé intermezzo zazní v této skladbě též kratinká idyla: kresba polohy Blaníku, malý pastucha si huláká a hraje a ozvěna mu odpovídá.“

I NTERNETOVÉ ZDROJE he_Vltava_from_Cisarska_louka_732.jpg _plak%C3%A1t_k_prvn%C3%ADmu_p%C5%99edstaven%C3 %AD.jpg _tituln%C3%AD_strana_k_T%C3%A1boru.jpg