Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 23. 5. 2013 Název:VY_32_INOVACE_01B_10_Systém.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Atlas ryb Kliknutím si posouváš obrázky První obrázek bude kreslený
Advertisements

ROZDĚLENÍ RYB Přírodopis 7 třída.
Opakování ryby.
RYBY.
Ryby.
PREZENTACE – RYBY.
Základní škola Kladruby
RYBY.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitalizace výuky Příjemce
Dravé ryby.
Ichtyofauna ČR V současnosti ve vodách ČR prokázán výskyt 67 druhů ryb, řazených do 17 čeledí Z toho 52 druhů (78 %) je původních a 15 druhů je nepůvodních.
Český rybářský svaz, místní organizace J.Hradec.
RYBY Osteichthyes, Pisces. RYBY Osteichthyes, Pisces.
Ryby.
Ryby v ČR Vytvořila Lenka Švejdarová 7.B.
Pstruh obecný (70 cm). Pstruh obecný (70 cm) Pstruh americký (70 cm)
ZOOLOGIE OBRATLOVCŮ RYBY
Systém ryb.
Ryby Osteichthyes.
Poznávačka: kruhoústí
Přibližně polovina jich obývá vodní prostředí
Luštění o rybách RNDr. Václav Procházka.
bichir chrupavčití – bichiři kostěná kostra bez rostra
Třída Ryby Nejpočetnější skupina obratlovců, výskyt od prvohor
Zoologie strunatců pro učitelství přírodopisu na ZŠ Přednáška č.4
Základní škola Kladruby
Nejznámější sladkovodní ryby
Přibližně polovina jich obývá vodní prostředí
Přibližně polovina jich obývá vodní prostředí
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Třída: Ryby znaky: ● tělo protáhlé, ze stran zploštělé ● kůže kryta šupinami a slizem ● končetiny = ploutve: – párové – břišní, prsní – nepárové – hřbetní,
RYBY. kapr obecný vouskykrátká řitní ploutev dlouhá hřbetní ploutev.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Typ vodního prost ř edí Po č et druh ů % celk. po č tu Poznámka Primárn ě sladkovodní ,16200 (93%) nále ž í do nad ř ádu Ostariophysi ( ř ády Characiformes,
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_52_INOVACE_23_ryby TémaŽivočichové.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Blanka Kabeláčová Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_23_ Ryby II. - zástupci Číslo projektu:
Zástupci ryb Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Jitka Marečková Název: VY_32_INOVACE_10C_2_Ryby _I_sladkovodní Téma:
Bezostní Clupeiformes. Bezostní Obecně jsou primitivní kostnaté ryby, mezi které patří některé hospodářsky velmi významné druhy ryb, jako jsou sledi,
BAHNÍK VÝCHODOAFRICKÝ úhořovitý tvar těla hřbetní, ocasní a řitní ploutev splývají v lem Zajímavosti: dýchá párovými plicními vaky, sucho přečkává zahrabán.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem ryb. Materiál je plně funkční pouze s použitím.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_05_Kruhoústí.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_16_Systém.
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
Krycí soustava strunatců a škárové deriváty
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_07_Systematika.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_11_Systém.
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Charakteristika.
RYBY (písemka - zástupci)
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Zástupci sladkovodních ryb
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_20_Systém.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)
Poznávačka ryb.
RYBY sladkovodní a mořské.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Třída: Ryby.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_21_ Poznavacka_ryby
Elektronická učebnice - II
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_10_Systém ryb- kostnatí Téma:ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Kostnaté ryby Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – KOSTNATÉ RYBY. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Materiál navazuje na DUMy: VY_32_INOVACE_01B_08_Charakteristika ryb VY_32_INOVACE_01B_09_Systém ryb-primitivní skupiny Materiál je doplněn kontrolními otázkami pro zpětnou vazbu učitele, v uzavřených úlohách volí žáci z nabídky odpovědí pomocí elektronického pera, na otevřené otázky mohou odpovídat ústně nebo písemně. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Pracovní list je vhodné zařadit na konec hodiny k opakování a upevnění znalostí. Je vytvořeno autorské řešení testu. Materiál je určen k interaktivní výuce.

KOSTNATÉ RYBY (Teleostei) Obr. 1

ZAŘAZENÍ DO SYSTÉMU: tř. RYBY -podtř. paprskoploutví (Actinopterygii) -nadř. násadcoploutví (Brachiopterygii, Polypterini) -ř. bichiři (Polypteriformes) -nadř. chrupavčití (Chondrostei) -ř. jeseteři (Acipenseriformes) -nadř. mnohokostnatí (Holostei) -ř. kostlíni (Lepisosteiformes) -ř. kaprouni (Amiiformes) -nadř. kostnatí (Teleostei) -podtř. nozdratí (Choanichthyes, Sarcopterygii) -nadř. dvojdyšní (Dipnoi, Dipneusta) -nadř. lalokoploutví (Crossopterygii)

-nejmladší, od třetihor nejpočetnější nadřád -nemají rostrum -homocerkní ocasní ploutev -cykloidní nebo ktenoidní šupiny, někdy lysé -kostěná kostra kapr obecný Obr. 2

1. řád BEZOSTNÍ -všechny paprsky ploutví měkké -cykloidní šupiny -krátká postranní čára -převážně mořské čeleď: sleďovití – sleď, sardinka, šprot – hospodářský význam Obr. 3 - sleď obecný Obr. 4 – sardinka obecná Obr. 5 – šprot obecný

čeleď: sardelovití – moře - sardel obecná čeleď lososovití – tuková ploutvička (nevyztužená), dravé, hospodářský význam; losos obecný, pstruh obecný, hlavatka podunajská, siven Obr. 6 Obr. 7 Obr. 8 – pstruh obecný

čeleď: lipanovití – lipan podhorní – tuk. ploutvička, velká hřbetní ploutev čeleď: štikovití – štika obecná – dravá, široká tlama, zuby Obr. 9| Obr. 10

2. řád: MÁLOOSTNÍ -měkké ploutevní paprsky, u některých 1 – 2 tvrdé paprsky -malé, cykloidní šupiny -přes 5000 druhů čeleď: kaprovití – kapr obecný – 4 vousky na horním pysku, karas obecný - bezvousý obr. 11 Obr. 12

Obr lín obecný Obr. 14 – parma obecná obr. 15 – cejn velký

Obr. 16 – jelec tloušť Obr. 17 – bolen dravý Obr. 18 – plotice obecnáObr. 19 – střevle potoční

čeleď: sekavcovití – protáhlé, štíhlé, lysé, vousky u úst – mřenka mramorovaná, piskoř, sekavec Obr. 20 Obr. 21 – piskoř páskovaný Obr. 22 – sekavec písečný

3. řád: HOLOBŘIŠÍ -štíhlé, hadovité tělo, bez břišních ploutví (někdy i bez hrudních) -hřbetní + ocasní + řitní → ploutevní lem -lysé tělo nebo drobné šupiny čeleď: úhořovití – hadovité tělo, drobné šupiny, u nás jen úhoř říční Obr. 23 – 1 – 1,5m, hladký šupiny zakrnělé

4. řád: JEHLICE -jehlice – až 90cm, Španělsko, lov pro maso -letoun – asi 30cm, „létají“ – až 200m, 4m vysoko – - únik před dravci Obr. 24 Obr. 25

5. řád: LALŮČKOŽÁBŘÍ -bizarní tvary, krunýř z kostěných destiček, trubičkovitá ústa bez zubů, tropy -jehla mořská, koníček mořský Obr. 26 Obr. 27

6. řád: MĚKKOPLOUTVÍ -břišní ploutve posunuty před hrudní, pouze měkké paprsky -tresky, mník jednovousý Obr. 28 – treska obecná Obr. 29 – mník jednovousý

7. řád: OSTNOPLOUTVÍ -ktenoidní šupiny, 2dílná hřbetní i řitní ploutev – v přední části tvrdé paprsky -nejpočetnější čád (asi 120 čeledí) čeleď: okounovití – okraj skřelí s trnem - okoun říční, candát obecný Obr. 30 Obr. 31

čeledi: makrelovití (makrela ob.), tuňákovití (tuňák ob.) Obr. 32 Obr. 33

8. řád: ROPUŠNICE - ropušnice, vranka, koljuška tříostná Obr. 34 Obr. 35 – vranka obecná Obr. 36 koljuška tříostná

9. řád: PLATÝSOVÉ - při dně, zploštělí, dospělci - asymetrie Obr. 37 – platýs velký

OTÁZKY 1)Které evolučně pokročilé znaky se vyskytují u kostnatých ryb – vyberte: a. homocerkní ocasní ploutev b. plně vyvinutá chorda po celý život c. ganoidní šupiny d. nemají rostrum e. cykloidní nebo ktenoidní šupiny 2)U které skupiny ryb se vyskytují výhradně měkké ploutevní paprsky? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 3) Vyberte řád, do kterého náleží tito zástupci: a. lipan podhorní: bezostní / měkkoploutví b. plotice obecná: holobřiší / máloostní c. koníček mořský: jehlice / lalůčkožábří d. okoun říční: máloostní / ostnoploutví 4) Zařaďte zástupce do řádů: a. makrela obecná b. úhoř říční c. štika obecná d. mník jednovousý SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 5) Pokuste se pojmenovat zástupce na obrázku: a. b. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Obr. 10 Obr. 8

OTÁZKY 6) Jaké znaky nacházíme u řádu holobřiší? Jmenujte jejich jediného zástupce žijícího v ČR. 7) Charakterizujte řád lalůčkožábrých. Jmenujte některé zástupce: SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1)Které evolučně pokročilé znaky se vyskytují u kostnatých ryb – vyberte: a. homocerkní ocasní ploutev b. plně vyvinutá chorda po celý život c. ganoidní šupiny d. nemají rostrum e. cykloidní nebo ktenoidní šupiny 2)U které skupiny ryb se vyskytují výhradně měkké ploutevní paprsky? - u řádu bezostných PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKY: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Vyberte řád, do kterého náleží tito zástupci: a. lipan podhorní: bezostní / měkkoploutví b. plotice obecná: holobřiší / máloostní c. koníček mořský: jehlice / lalůčkožábří d. okoun říční: máloostní / ostnoploutví 4) Zařaďte zástupce do řádů: a. makrela obecná - ostnoploutví b. úhoř říční- holobřiší c. štika obecná- bezostní d. mník jednovousý- měkkoploutví ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKY

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 5) Pokuste se pojmenovat zástupce na obrázku: a. b. PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKY Obr. 10 Obr. 8 ŠTIKA OBECNÁPSTRUH OBECNÝ ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 6) Jaké znaky nacházíme u řádu holobřiší? Jmenujte jejich jediného zástupce žijícího v ČR. - štíhlé, hadovité tělo - nemají břišní ploutve, někdy chybí i hrudní pl. - nepárové ploutve tvoří ploutevní lem - lysé tělo nebo drobné šupiny - u nás jen úhoř říční 7) Charakterizujte řád lalůčkožábrých. Jmenujte některé zástupce: - bizarní tvary, krunýř z kostěných destiček - trubičkovitá ústa, nemají zuby - žijí v tropech - př. jehla mořská, koníček mořský PŘEJÍT NA TEST ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – KOSTNATÉ RYBY 1)Vyjmenujte nadřády paprskoploutvých ryb a označte z nich ten, který považujeme za vývojově nejpokročilejší. 2)Mezi zástupce kostnatých ryb nepatří (lze vybrat i více možností): a. úhořib. bichiři c. kaprounid. lososi e. okounif. jeseteři g. treskyh. letouni 3)Mezi dravé ryby patří (lze vybrat i více možností): a. bolenb. štika c. kaprd. losos

4) Popište základní znaky máloostných ryb: 5) Co víte o řádu platýsů? 6) Mezi znaky ostnoploutvých ryb nepatří: a. dvoudílná hřbetní ploutev b. vyztužení tvrdými ploutevními paprsky c. cykloidní šupiny d. homocerkní ocasní ploutev 7) V jakém prostředí nacházíme zástupce lalůčkožábrých ryb? Jaké jsou jejich charakteristické znaky?

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ 1)Vyjmenujte nadřády paprskoploutvých ryb a označte z nich ten, který považujeme za vývojově nejpokročilejší. - násadcoploutví - chrupavčití - mnohostnatí - kostnatí – vývojově nejpokročilejší 2)Mezi zástupce kostnatých ryb nepatří (lze vybrat i více možností): a. úhořib. bichiři c. kaprounid. lososi e. okounif. jeseteři g. treskyh. letouni 3)Mezi dravé ryby patří (lze vybrat i více možností): a. bolenb. štika c. kaprd. losos

4) Popište základní znaky máloostných ryb: - převážně měkké ploutevní paprsky, pouze 1 – 2 tvrdé paprsky; malé cykloidní šupiny; přes druhů 5) Co víte o řádu platýsů? - žijí při dně, jsou asymetričtí, zploštělí, oči se přesunují na jednu stranu těla; larvy jsou symetrické 6) Mezi znaky ostnoploutvých ryb nepatří: a. dvoudílná hřbetní ploutev b. vyztužení tvrdými ploutevními paprsky c. cykloidní šupiny d. homocerkní ocasní ploutev 7) V jakém prostředí nacházíme zástupce lalůčkožábrých ryb? Jaké jsou jejich charakteristické znaky? - bizarní tvary, krunýř z kostěných destiček, trubičkovitá ústa bez zubů; výskyt v tropech

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, SIGMUND, Leo; HANÁK, Vladimír; PRAVDA, Oldřich. Zoologie strunatců. Praha: Karolinum, 1994, ISBN

OBRÁZKY: 1 - KUBINA, Jeff. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CADA, Robbie. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KILS, Uwe. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CITRON. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HILLEWAERT, Hans. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KULAC, Kurt. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MAIER, Christian. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ERIMOUCHE. en.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KARELJ. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: RAVER, Duane. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VIRIDIFLAVUS. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

13 - KARELJ. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BAUM, Christian. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KARELJ. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KARELJ. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KARELJ. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KARELJ. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MÁRTON, Zsoldos. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CHERNILEVSKY, George. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HARF, J.C.. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: OFFERMANS, Ron. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KRÜGER. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

25 - CADA, Robbie. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DE MARTINO, Massimiliano. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GERVAIS ET BOULART. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FJELD, Hans-Petter. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SCHLOEFFEL, Achim R.. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KARELJ. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HILLEWAERT, Hans. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KONSTANTINOV, Dmitriy. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HILLEWAERT, Hans. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: OFFERMANS, Ron. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CADA, Robbie. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: