FRANK CASTORF Dramatizace prozaických děl (Alfred Döblin: Berlín, Alexandrovo náměstí) Václav Cejpek / 12. 5. 20161.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.15 Anotace: Prezentace se zaměřuje na divadlo a film, porovnává jejich funkci, vysvětluje jednotlivé pojmy, uvádí základní filmové.
Mediální produkt.
Michel Houellebecq narozen 1958 na francouzském ostrově Réunion kontroverzní mediální hvězda stojící stranou zatím 5 románů: Rozšíření bitevního pole.
Didaktická média v dějepisném vyučování
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Realistický román.
Divadlo konce 19.století.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
Kritický realismus v literatuře
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Moderní umělecké směry KUBISMUS
TEORIE DRAMATU Zimní semestr
BOŽENA NĚMCOVÁ BABIČKA (Obrazy ze života venkovského) 1855
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
Obecné poučení o literatuře
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
VY_32_INOVACE_3D.9.01 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Absurdní drama charakteristika.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
EXISTENCIALISMUS 20. března 2014, Pavel Trtílek.
LICENČNÍ SMLOUVY V DIVADLE Zpracováno s využitím habilitační práce doc. JUDr. Jiřího Srstky „Autorské právo v divadle“ JUDr. Lenka Valová DIFA JAMU 2007.
Epické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Německá literatura 20. století Heinrich.
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA 2
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Divadlo v době národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková.
Když je 50 % víc než 100 %. Základní informace Cíl: Zhodnocení mediálního pokrytí a obrazu organizace Fórum 50 % v období Metoda:
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Je možné cestovat v čase?
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
FRANK CASTORF PORTRÉT REŽISÉRA. „Moje základní technika: rozbíjení.“ Frank Castorf v interview o svém působení na festivalu v Bayreuthu 2013.
BERT NEUMANN SCÉNOGRAF A VÝTVARNÍK FRANKA CASTORFA.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
DIVADLO POSTMODERNÍ A POSTDRAMATICKÉ Vývojové trendy v divadle na konci 20. a na počátku 21. stol.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ (1928 – 2014), s. 85. Magický realismus směr v latinskoamerické próze od 50. let 20. stol. Propojují se prvky nadpřirozena, popisy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NĚMECKOJAZYČNÉ DIVADLO VE DRUHÉ POLOVINĚ 20. STOLETÍ
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
EXISTENCIALISMUS Pavel Trtílek,
EXISTENCIALISMUS 10. března 2016, Pavel Trtílek.
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Inscenace podle Dostojevského – Volksbühne Berlin 2002
Textilní a oděvní materiály
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Německá próza mezi válkami
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
Kritický realismus - úvod
Autor: Mgr. Hana Novotná
Transkript prezentace:

FRANK CASTORF Dramatizace prozaických děl (Alfred Döblin: Berlín, Alexandrovo náměstí) Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) FRANK CASTORF / DRAMATIZACE (přehled) Vasilij Šukšin: Energičtí lidé (1978) Stanislaw Lem: Průzkumná cesta profesora Tarantogy (1980) Lothar Trolle: Hermes in der Stadt (1992) Anthony Burgess: Mechanický pomeranč (1993) Daniel Charms: Ztroskotané představení (1995) August Strindberg: Černé vlajky (1997) Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Fjodor Michajlovič Dostojevskij: Běsi (1999), Uražení a ponížení (2001), Idiot (2002), Zločin a trest (2005), Hráč (2011), Bratři Karamazovi (2015) Robert Harris: Vlast (2000) Michel Houellebecq: Elementární částice (2000) Alfred Döblin: Berlín, Alexandrovo náměstí (2x) (2001, 2005) Michail Bulgakov: Mistr a Markétka (2002), Pilátův sen (2011) Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Frank Norris: Lačnost po zlatě (2004) Pittigrilli: Kokain (2004) Louis-Ferdinand Céline: Sever (2007), Cesta do hlubin noci (2013) Erich Kästner: Emil a detektivové (2007) Friedrich von Gagern: Mučednický kůl (2005), Oceán (2009) Heinrich von Kleist: Markýza z O… (2012) Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Franz Kafka: Amerika (2012) Honoré de Balzac: Sestřenice Běta (2013) Curzio Malaparte: Kaput (2014) Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Alfred Döblin Ovlivněn expresionismem Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Berlin Alexnaderplatz. Die Geschichte über Franz Biberkopf. (1929) Berlín, Alexandrovo náměstí – Propuštěný vězeň Franz Biberkopf se pokouší zapojit do běžného života – souboj s velkoměstem – Paralela – James Joyce „Odysseus“ (1922) aj. Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) – Členění – 9 knih – jazyk – Paralelní a anachronické vyprávění, vsuvky (antika apod.) – Technika koláže a montáže Citace a titulky z novin, reklamní texty, politická hesla, texty písniček, rýmovačky atp. Koláž – z franc. coller = lepit Montáž – spojování jednotlivých částí v jeden celek (v širokém smyslu slova, např. technická montáž stroje… apod.) Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) – Česky: 1935 Praha : Julius Albert, překlad Zdenka Münzrová 1968 Praha : Odeon, překlad Kamila Jiroudková 2014 Praha : Rybka Publishers, překlad Kamila Jiroudková – Slovensky: 1965 Bratislava : Berlín – Alexandrovo námestie. Osudy Franza Biberkopfa. Prel. Ľudmila Rampáková – Filmové a televizní verze např. Rainer Werner Fassbinder – 1980, 14 dílná TV seriál Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) / Wagner-Siegfried Václav Cejpek /

Koláž Václav Cejpek /

Koláž // Juan Gris Muž v kavárně, 1914, olej a lepený papír Václav Cejpek /

Emmanuel Flipo / Koláž 1998 Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Scéna a kostýmy Bert Neumann Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Scéna a kostýmy Bert Neumann Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Scéna a kostýmy Bert Neumann Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Scéna a kostýmy Bert Neumann Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Scéna a kostýmy Bert Neumann Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Palast der Republik Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Palast der Republik Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) POSTDRAMATICKÉ DIVADLO – Zpochybnění dramatického textu – Zdůraznění významu jiných divadelních prostředků – Plurimediální text (Manfred Pfister) – Inscenování románů = jeden z typických komunikačních způsobů současného (německého) divadla Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Obliba velkých románů - vznikají četné dramatizace – Mann: Buddenbrookovi – Fontane: Effi Briestová – Goethe: Utrpení mladého Werthera – Dickens – Dostojevskij Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) V historickém kontextu, podle pyramidálního schématu dramatu u Gustava Freytaga (Aristoteles, Schiller) je dramatizace Alexandrova náměstí nepředstavitelná: – Román má epizodickou strukturu, – Montáž textů atd. Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) DRAMATIZACE ROMÁNŮ (PRÓZY) – Dramatizace románů není už formou a obsahem klasickým dramatickým textem – Nelze brát jako obecně platnou klasickou triádu „lyrika – epika – dramatika“ Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) DRAMATIZACE U CASTORFA – Provokace z principu Cílem provokace je iritace a aktivace publika, zneklidňování… – Intertextualita = propojení různých textů, využití jednoho textu v jiném textu montáž, koláž Užívá už Döblin v románu Castorf dále zapojuje mediální a filmové citace Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Stylový prvek postdramatického divadla  nadbytek prostředků Důsledkem je mj. dekonstrukce Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Vliv Brechtova epického divadla: vypravěč, postavy se stávají vypravěči vlastních příběhů, montáže a koláže, média, střídání médií zrušení tradiční výstavby dramatu (dělení na akty, scény…) Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) DRAMATIZACE = Divadelní text vzniklý na základě románu (prozaického textu) – Inovace – Změny – Interpretace – Komentáře Vzniká otázka věrnosti předloze a autorství Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) TEZE – Dramatizace románu je nový žánr umístěný mezi „dramatiku“ a „epiku“ Lyrika – epika – dramatizace - dramatika Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) – Existuje rozdíl mezi dřívější dramatizací prózy a mezi postmoderní dramatizací? Dříve: dramatizace znamenala především epizaci dramatického textu (vstup zprostředkujícího komunikačního systému – vypravěče apod.) Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) DRAMATIZACE U CASTORFA „… (běžné divadlo) je obvykle strašně beztvaré, to vadilo už Bertoltu Brechtovi. Pro mě je dost důležitá určitá komplexnost, jak se projevuje v mnohovrstevnatém způsobu vnímání, ale i v látce, v románech Dostojevského. (…) Chtěl bych se přiblížit mnohovrstevnatosti zrcadlení světa. (…) Proto také často pracuji s romány. Divadelní hry jsou mnohdy jako generální plán: sugerují rozpoznatelnost a ovladatelnost světa.“ Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Touha po komplexnosti a nejednoznačnosti ve zobrazení světa  vzniká tehdy, když si autor/autoři hrají s odchylkami a rozdíly vůči předloze. – hra s původními významy se stává ekvivalentem vypravěčské mnohoznačnosti Václav Cejpek /

Castorf – Dramatizace (Berlín, Alexandrovo náměstí) Castorfova metoda jak vypracovat to, co je pro něho důležité: – rozložit román na jeho základní části – nejzajímavější části znovu poskládat – Castorf: „… lze říct, že dojde ke zboření. Ale zde se rozlišují dva způsoby pohledu, někdo vidí jen zboření, někdo vidí, jak z trosek vzniká něco nového.“ Václav Cejpek /