Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu:VY_32_INOVACE_15-05_Egypt - prezentace Autor:Mgr. Lucie Holíková Ročník:6. Datum vytvoření:
Vzdělávací oblast:Člověk a společnost Tematická oblast:Dějepis pro 6. ročník Předmět:Dějepis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Podává stručný přehled o starověkém Egyptě. Popisuje život a společnost, politický vývoj Egypta, kulturu aj. Klíčová slova:Egypt, staroorientální stát, pyramidy Druh učebního materiálu:prezentace
STAROVĚKÝ EGYPT
Přírodní podmínky - sucho, horko - nejúrodnější místo – údolí řeky Nilu Zemědělství PĚSTOVALI:obiloviny, ovoce, vinnou, révu CHOVALI:hovězí dobytek, ovce, kozy, kachny STAVĚLI:kanály, nádrže, odvodňovací zařízení Kde se poprvé začala stavět odvodňovací zařízení? V Mezopotámii
Řemeslo - výroba hliněných nádob na hrnčířském kruhu, vypalovány v pecích -tkalci, kovotepci, kovolitci -výborní stavitelé Bydlení -domy s plochými střechami a malými okny -obytné místnosti + ve dvoře samostatná kuchyň, WC, koupelna Řemeslo, bydlení
MUŽI:krátká zavinovací sukně ŽENY:úzké, dlouhé šaty krásné šperky (náušnice, náramky, límcové náhrdelníky…) OBUV:jednoduché sandály nebo naboso VLASY:zastřižené nad rameny a obočím nebo holohlaví, oblíbené i paruky OBLIČEJ:líčili se muži i ženy Odívání a úprava hlavy
Vzdělanost a písmo ŠKOLY: pouze pro zámožné chlapce vznikaly při chrámech učitelé byli většinou kněží PÍSMO: obrázkové - hieroglyfy (1 obrázek = 1 slovo) psáno na papyrus Egyptské hieroglyfy Obr.č.1
- polyteismus – víra ve více bohů - bohové zpodobňováni s hlavou nějakého zvířete - kromě bohů uctívána i některá zvířata Hádej, jaká zvířata byla uctívána ve starověkém Egyptě? MUMIFIKACE -lidé věřili, že v těle mrtvého přebývá duše → snaha uchovat tělo mrtvého co nejdéle -odstranění vnitřností z těla mrtvého, odstranění tělních tekutin Náboženství Kočky, krokodýli, sokoli…
Umění ☺ výroba předmětů denní potřeby, šperků, soch… ☺ sfingy – tvorové s lidskou hlavou a lvím tělem ☺ kresby – Egypťané neznali perspektivu ☺ nejvýznamnější stavby v Egyptě - pyramidy Velká sfinga v Gíze Obr.č.2
Pyramidy ☺ sloužily jako hrobky faraonů ☺ nejstarší vznikaly ve 3. tis. př.n.l. ☺ při jejich stavbě využívána práce otroků ☺ nejznámější a největší pyramidy v Gíze ☺ řazeny mezi 7 divů světa Pyramidy v Gíze Obr.č.3
Dějiny Egypta Na řece Nilu vznikly 2 státy Dolní EgyptHorní Egypt na severuna jihu Faraon Meni tyto dva státy v 1. pol. 3. tis. př.n.l. spojil a vytvořil jeden velký centralizovaný stát.
Další vývoj Egypta Dějiny starověkého Egypta dělíme na 4 období: Stará říše Střední říše Nová říše - největší rozkvět Egypta Pozdní říše Významní egyptští panovníci: Královna Hatšepsut Thutmos III. Tutanchamon …… Tutanchamonova pohřební maska Obr.č.4
Egypt pod nadvládou cizích národů Moc Egypta postupně slábla a Egypt se začal dostávat pod nadvládu cizích národů: Peršané Alexandr Makedonský (4. st.př.n.l.) 30 př.n.l. – Egypt připojili ke své říši Římané → konec dějin starověkého Egypta Poslední Egyptskou panovnicí byla krásná…? Kleopatra
Společnost FARAON - vládce Egypta - neomezená moc - zástupce boha na zemi ÚŘEDNÍCI - pomáhali řídit stát - výběrčí daní, písaři, účetní ZEMĚDĚLCI A ŘEMESLNÍCI - chudí, ale svobodní OTROCI - nesvobodní !!!, stávali se jimi hlavně váleční zajatci - využívání při práci v kamenolomech, při stavbě pyramid Egyptská společnost Obr.č.5
Použité zdroje: Dějepis 6: Pravěk a starověk. Praha: SPN, ISBN 51411/3. Papyrus Ani curs hiero. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online] San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: (obr.č.1) Velká sfinga v Gíze, v pozadí Rachefova pyramida. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: (obr.č.2) Pyramidy v Gíze. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: (obr.č.3)
Použité zdroje: Tutanchamonova pohřební maska. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: (obr.č.4) Vlastní tvorba (obr.č.5)