KRIZOVÉ SITUACE, ORIENTACE V PŘÍRODĚ A POZNÁVÁNÍ MÍSTNÍ KRAJINY Terénní cvičení, Záchranná akce, Konflikty Hajnice, Třeboňsko ZŠ JINDŘICHŮV HRADEC II,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NATURA 2000 ochrana ptačích oblastí na Moravě
Advertisements

Význam malých vodních ploch pro krajinu
Rostliny našich rybníků 4.ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Koňská farma Vysoká, Chrastava u Liberce. Pobyt zaměřený na poznávání a ochranu přírody – stromů, květin, bylin, domácích a exotických zvířat, ošetřování.
Pracovní list - Rybník 1.Které rostliny rostou na mělčinách rybníků? (K obrázkům přiřaď názvy). 2.Naber vodu z rybníku a pozoruj živé organismy, urči pomocí.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Živá a neživá příroda 3. ročník
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Projekt ZOO Praha 6. ročník Živočichové vodního prostředí
EKOSYSTÉM RYBNÍKA Ekologický přírodopis pro 6
Tajga, smíšené a listnaté lesy
Dřeviny – listnaté stromy
Hospodářsky významné ryby a ptáci.
Využívání ICT ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech Regionální dějepisně zeměpisný katalog Třeboňska Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Zpracováno.
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
Lesy mírného pásu Listnaté (J) Smíšené Jehličnaté (S)
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Ekosystém Prchalová, K..
Úvod do ekologie.
Přírodovědný stacionář JEDOVNICE
Biosféra Úvodní část Jan Dušek.
Ochrana přírody v ČR. Historie první pokusy – Maiestas Carolina 1355 Karel IV. první pokusy – Maiestas Carolina 1355 Karel IV Hojná voda v Nov.
Voda ( environmentální příručka – 5.ročník )
Ekologie jako věda Obory ekologie.
Ekosystémy.
ŽIVÁ PŘÍRODA ŽIVÉ ORGANIZMY.
RYBNÍK JAKO CELEK.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
R OZŠÍŘENÍ ŽIVOČICHŮ NA Z EMI Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo:
Terénní cvičení Voda kolem nás Bc. Kateřina Smrčková.
OCHRANA PŘÍRODY NA ÚZEMÍ HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
Les-Lesní patra.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Význam KRNAPu ● Krkonoše hrály velmi významnou roli při zalednění Evropy při poslední době ledové. Právě o masiv Krkonoš se zastavil severský ledovec a.
Ekosystém rybník Živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Krajina biosféra hydrosféra sociosféra.
SPOLEČENSTVO LESA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti VZDĚLÁVACÍ.
Lesy a jejich význam Škola: SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hulejová VY_32_INOVACE_17_LESY A JEJICH VÝZNAM_HULEJOVÁ Člověk.
Přírodní rezervace Kanada Zlínský kraj Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_35.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._28.KORÝŠI TÉMA: KORÝŠI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. L. Bernátová. Ekosystém je soustava živých a neživých složek životního prostředí na určitém území, jež se navzájem ovlivňují V naší přírodě se nachází.
Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová Jazyk : Čeština Očekávaný výstup : Poznávání přírodních.
Jak ty ke mně, tak já k tobě Aneb ochrana přírody
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
DEN ZEMĚ
Základní společenstva – vody, mokřady a prameniště
Přírodní společenstva v České republice
Za Jakubem Krčínem Autor: Ivana Tesařová
Ochrana krajiny a přírody ČR VY_32_Inovace_20KR-1
Biota ČR - Prezentace s výkladem
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání
Cizokrajné suchozemské ekosystémy
Přírodní společenstva v České republice: LES
Bc. Jan Hutla Vy_32_INOVACE_4B_20_Člověk_a_příroda Člověk a příroda
Les v průběhu roku Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
VY_52_INOVACE_16_ROZMANITOST PŘÍRODY ZŠ Zbytiny, okres Prachatice
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

KRIZOVÉ SITUACE, ORIENTACE V PŘÍRODĚ A POZNÁVÁNÍ MÍSTNÍ KRAJINY Terénní cvičení, Záchranná akce, Konflikty Hajnice, Třeboňsko ZŠ JINDŘICHŮV HRADEC II, JANDEROVA 160

HAJNICE

HODNOCENÍ – ORIENTACE V TERÉNU A POZNÁVÁNÍ MÍSTNÍ KRAJINY HODNOCENÍ – ORIENTACE V TERÉNU A POZNÁVÁNÍ MÍSTNÍ KRAJINY ÚkolMax. bodySkupina 1Skupina 2Skupina 4Skupina b 2.8 b 3.12 b 4.13 b 5.17 b 6.4 b 7.4 b 8.3 b 9.8 b 10.4 b limit20 b kontroly10 b součethodnocení Hodnocení – viz. každý pracovní list; časový limit je 2 hodiny / každých 5 min. navíc = - 1b/ Pozn. výchozí azimut z Hajnice je 170° Stupnice hodnocení: max. 104 b 1 / / / / / 29 a méně Stupnice hodnocení: max. 114 b 1 / / / / / 34 a méně

STANOVIŠTĚ č. 1 – Hraniční kámen - OCHRANA NAŠÍ PŘÍRODY - nacházíme se v krajině Třeboňska, která je pozoruhodnou oblastí v rámci ekosystémů mokřadů, rybníků a lesů - tato chráněná oblast je příkladem krajiny, kde činnost člověka nepůsobí na ekosystémy jen negativně - ÚKOLEM je pojmenovat nejbližší chráněná území ; dále se pokuste sestavit pravidla chování v chráněných územích a v přírodě a také si zkuste vzpomenout na příklady chráněných živočichů a rostlin na našem území - max. 11 b / b/ - AZIMUT - azimut k dalšímu stanovišti je 229° - KONTROLA

STANOVIŠTĚ č. 2 – Krmelec - LES - les je pro člověka velmi důležitý ekosystém, protože nám poskytuje nejen obnovitelné zdroje, ale také rekreační potenciál - nesmíme ovšem opomenout, že je především domovem mnoha druhů rostlin a živočichů - ÚKOLEM je přiřadit čísla podle obrázků k vybraným druhům zvířat a rostlin, které jsou typické pro naše lesy - max. 8 b - AZIMUT - azimut k dalšímu stanovišti je 92°

STANOVIŠTĚ č. 3 – Vysoký buk - STROMY - stromy náleží právem mezi nejdůležitější organismy planety, jejich význam pro světový ekosystém je nezastupitelný - má několik důležitých funkcí, které jsou nepostradatelné nejen pro živé organismy, ale také pro lidstvo - ÚKOLEM je doplnit názvy nejznámějších listnatých i jehličnatých stromů u nás / využij nápovědy obrázků/ - následně určete hlavní funkce kořenů a listů stromů - posledním úkolem je vybrat stromy, které se,,zatoulaly“ mezi keře - max. 12 b / b/ - AZIMUT - azimut k dalšímu stanovišti je 164°

STANOVIŠTĚ č. 4 – Polom - FAUNA - zvířata žijící u nás nejsou tolik druhově rozmanitá, ale zase poměrně početná - lesy a rybníky Třeboňska jsou vhodným prostředím pro mnoho druhů zvířat - ÚKOLEM je objevit v textu chybná tvrzení a doplnit písmenka z chybných slov do tajenky - následně se pokuste přiřadit obrysy stop volně žijící fauny u nás /využij nápovědu/ - max. 13 b / b/ - AZIMUT - azimut k dalšímu stanovišti je 22°

STANOVIŠTĚ č. 5 – Strom č RYBNÍK - rybníky jsou symbolem Třeboňska a patří k němu neodmyslitelně již několik století - mají nejen hospodářský význam, ale také ekologický – jsou významným ekosystémem vázajícím mnoho fauny a flory - Staňkovský rybník, který se nachází v okolí, patří mezi největší rybníky ; každopádně je považován za nejdelší a nejhlubší u nás - ÚKOLEM je popsat floru na březích rybníka /úkoly 1 a 2/ - dále popsat rybu, části těla a vývojová stádia ryb - posledním úkolem jsou hádanky živočichů žijících u vody - max. 17 b / b/ - AZIMUT - azimut k dalšímu stanovišti je 162°

STANOVIŠTĚ č. 6 – Posed - VODA - voda a hydrosféra je složka tvořící přírodní krajinu na naší planetě - její význam není třeba připomínat; je důležité zachovat vodu v její přirozené kvalitě - proto je třeba vodu chránit - ÚKOLEM je odebrat vzorek z rybníka, tedy ze stojaté vody - zaměřte se na zápach, barvu a ph vody / k tomu máte dvě lahvičky/ a porovnat s dalšími vzorky; úkol je nutné dodělat na Hajnici - max. 4 b - AZIMUT - azimut k dalšímu stanovišti je 74° vzorekzápachbarvaphvýsledek vzorek č. 1 / rybník/ vzorek č. 2 / tekoucí voda/ voda z kohoutku

STANOVIŠTĚ č. 7 – Tekoucí voda - VODA - voda a hydrosféra je složka tvořící přírodní krajinu na naší planetě - její význam není třeba připomínat; je důležité zachovat vodu v její přirozené kvalitě - proto je třeba vodu chránit - ÚKOLEM je odebrat vzorek z rybníka, tedy ze stojaté vody - zaměřte se na zápach, barvu a ph vody / k tomu máte dvě lahvičky/ a porovnat s dalšími vzorky; úkol je nutné dodělat na Hajnici - max. 4 b - AZIMUT - azimut k dalšímu stanovišti je 334° vzorekzápachbarvaphvýsledek vzorek č. 1 / rybník/ vzorek č. 2 / tekoucí voda/ voda z kohoutku

STANOVIŠTĚ č. 8 – Obora - VODNÍ PTACTVO - Třeboňsko, i díky rybníkům, patří k významným ptačím lokalitám nejen u nás - vodní ptáci zde žijí v přirozením prostředí a podílejí se na potravním řetězci zdejšího ekosystému - některé druhy jsou přísně chráněné -ÚKOLEM je pospojovat obrázky vodních ptáků s typickým hnízdem a končetinou pro dané druhy - max. 3 b - AZIMUT - azimut k dalšímu stanovišti je 248°

STANOVIŠTĚ č. 9 – Pomníček - ORIENTACE V PŘÍRODĚ - i v dnešní době vymožeností je dobré umět se orientovat v krajině, ať už s busolou, mapou či bez - protože se celou trasu pohybujeme s pomocí mapy a busoly, tak to máte jednodušší, ale co když se ocitnete někdy bez těchto pomůcek…. - ÚKOLEM je pomocí nápovědy popsat možnosti orientace v krajině - dalším úkolem je změřit délku trasy /využij měřidla na busole/; úkol můžete dokončit na Hájnici - max. 8 b / b/ - AZIMUT - azimut k dalšímu stanovišti je 304°

STANOVIŠTĚ č. 10 – Střelnice - PRAKTICKÝ ÚKOL - při pohybu v terénu bychom mohli někdy potřebovat určení velikosti a stáří stromu -ÚKOLEM je podle daného postupu určit zhruba výšku a stáří stromu / tento strom se nachází hned vedle Hájnice/, takže úkol dokončíte u Hájnice - max. 4b / b/ - AZIMUT - azimut k Hájnici je 218°

KONTROLY / U JEDNOTLIVÝCH KONTROL použij razítko!/ vzorekzápachbarvaphvýsledek vzorek č. 1 / rybník/ vzorek č. 2 / tekoucí voda/ voda z kohoutku

DOMÁCÍ VERZE 1.Dodělat PL 2.Změřit délku trasy / Chlum u Třeboně – Na Chalupách – Staňkov – Mirochov 3.Určit azimuty stejné trasy/ Chlum u Třeboně – Na Chalupách – Staňkov – Mirochov 4.V še individuelně Měřítko mapy