STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv hluku na lidské zdraví
Advertisements

Péče o seniora trpícího depresí
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OBEZITA.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Zvládání zátěží v krizových situacích
VY_32_INOVACE_VkZ.6.03-Stres-prezentace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Klinická propedeutika
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Interrupce jako trauma
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
Regulace úzkosti ve sportu
Zvládnu i náročné životní situace I.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Specifické metody SP LS 2014
Seminář Trauma.
Psychologie zdraví Stres.
Internalizované poruchy chování
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Formy boje se životními těžkostmi. Strategie zvládání stresu Konfrontační způsob zvládání stresu Hledání sociální opory Plánované hledání řešení problému.
Stres a reakce na jeho závažný stav
STRES A PSYCHOHYGIENA Maturitní práce Autorka: Silvie Prachařová Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Mgr. Michal Oblouk. stav napětí, nespokojenosti, zklamání a bezmocnosti z neuspokojování svých potřeb pocit, když se něco důležitého nepovede a v nejbližší.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Vyrovnávání se stresem
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Psychologie v obezitologii
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Duševní hygiena.
Náročné životní situace
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

STRES

POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou zátěž rušivý faktor, který vyvolává stres = STRESOR ??? Může být (je) stres pro člověka důležitý, potřebný ???

DRUHY STRESU EUSTRES pozitivní zátěž, stimuluje jedince k lepším výkonům stres z triumfu, z radosti z dosaženého cíle, z výhry, z efektivního studia či práce, stres při sportovních výkonech, při zkoušení nových postupů, stres v dobrovolně zvolených rizikových situacích DISTRES nadměrná zátěž, negativně prožívaný stres, jedince může poškodit, vyvolat onemocnění, může vést ke smrti pramení z přetížení, ze zoufalství, bezmocnosti, ztrát, úzkosti, nejistoty, problémů, rychlých změn

STRESORY vztahové, společenské nevěra, týrání, šikana; nízká prestiž povolání, nízký plat situační (traumatické) smrt blízké osoby, znásilnění, rozvod, stěhování, ztráta zaměstnání, narození dítěte fyzikální – vlivy prostředí hluk, prudké světlo, nepříjemná teplota, znečištění vzduchu úkolové pracovní zátěž, zodpovědnost, rozhodování myšlenkové jedinec trpí tím, co si myslí – negativní myšlenky, představy, katastrofické závěry → stres z úzkosti, z očekávání

ZNAKY STRESOVÝCH SITUACÍ životní změna, která vyžaduje adaptaci sňatek, rozvod, narození dítěte, úmrtí blízké osoby, nástup do zaměstnání, změna školy či zaměstnání neovlivnitelnost situace záplavy, nevyléčitelná nemoc, válka nepředvídatelnost vzniku náhlý rozchod, výpověď v práci, vývoj nemoci velké až nepřiměřené nároky na člověka celodenní péče o jedince s postižením, pozdní příprava na maturitní zkoušku, výběrové řízení – hodně zájemců, několik kol, mnoho požadavků subjektivně neřešitelné vnitřní konflikty děti, těžce nemocná manželka x těhotná milenka

REAKCE NA STRES (SIGNÁLY STRESU) FYZICKÉ třes rukou, zvýšený krevní tlak, tep, zrychlený dech, pocení, bolesti hlavy, problémy se spánkem, příjmem potravy (nechutenství nebo přejídání), únava, snížená sexualita, z nadledvin se uvolňují „protistresové“ hormony (kortizol – při dlouhodobém stresu poškozuje imunitu a hipokampus = část mozku, která zodpovídá za dlouhodobou paměť, další hormon – adrenalin) PSYCHICKÉ změna emočního prožívání (úzkost, nutkání plakat, podrážděnost, vztek, agrese, apatie), oslabení kognitivních funkcí, zhoršená paměť, pozornost, potíže s rozhodováním SOCIÁLNÍ problémy s druhými lidmi (hádky, neschopnost projevit sympatii či empatii, omezení kontaktu a komunikace, jedinec se lidem vyhýbá)

ZVLÁDÁNÍ STRESU (COPING) Dva základní způsoby zvládání: 1. zvládání zaměřené na řešení problému 2. zvládání zaměřené na zlepšení emoční bilance, na zmírnění negativních prožitků (snížení míry obav, strachu, snížení míry zlosti) Pokud člověk nedokáže situaci zvládnout, mohou se objevit různé chorobné příznaky, somatické potíže, onemocnění.

CÍLE ZVLÁDÁNÍ STRESU snížit úroveň toho, co člověka ohrožuje tolerovat – unést to nepříjemné, co se děje zachovat si tvář a pozitivní obraz sama sebe zachovat si duševní rovnováhu zlepšit podmínky, za nichž by bylo možno se po zážitku stresu zregenerovat pokračovat v sociální interakci

PROTISTRESOVÉ KVARTETO Podle psychiatra Jána Praška: 1. odpočinek, relaxace 2. příjemné aktivity 3. tělesný pohyb 4. komunikace Důležité je předcházení stresu i jeho zvládání. U dětí je nezbytné projevovat lásku, sympatie, důležitá je jistota, pocit bezpečí.

POSTTRAUMATICKÁ STRESOVÁ PORUCHA důsledek traumatické události, která překročila meze běžné zkušenosti znásilnění, návrat ze zahraniční mise vojáků, únos, mučení, přírodní katastrofy, kruté týrání, zneužívání komplex zátěží, problémů, které se objeví až s odstupem, po určité době opakované prožívání, nežádoucí vzpomínky, poruchy soustředění, úzkostnost, citová otupělost, tendence k izolaci, úlekové reakce, poruchy spánku

TABULKA ŽIVOTNÍCH UDÁLOSTÍ USA, 60. léta 20. století, psychologové Thomas Holmes a Richard Rahe obodovali různé události, podle počtu bodů je možné odhadnout délku smutku člověka či riziko onemocnění délka smutku výrazně přesáhne odhad: riziko deprese úmrtí partnera = 100 bodů, 18 měsíců smutnění, změna školy = 20 bodů, Vánoce = 12 bodů onemocnění (duševní nebo tělesné): během roku více než 250 bodů

Zdroje Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál Křivohlavý, J.: Psychologie zdraví. Praha, Portál Praško, J.-Prašková, H.: Proti stresu krok za krokem. Praha, Grada Koukolík, F.: Před úsvitem, po ránu. Praha, Karolinum Červenková,R.: Protistresové kvarteto. [online]. Idnes.cz, Dostupné z: /lidicky.aspx?c=1999M158V07A