Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3465.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dělitelnost 2, 3, 4, 5, 6, 10 Vytvořil: Mgr. Lukáš Doležel
Advertisements

Znaky dělitelnosti (10, 5, 2, 3, 9, 6, 4).
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dělitelnost přirozených čísel
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Dělitelnost přirozených čísel
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Znaky dělitelnosti Autor: Mgr. Ludmila.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
Dělitelnost přirozených čísel
DĚLITELNOST přiroz. čísel ZNAKY DĚLITELNOSTI
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_754.
VY_42_INOVACE_382_DĚLITELNOST Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Znaky dělitelnosti pěti, deseti a dvěma Mgr. Ladislava Paterová.
VY_42_INOVACE_383_DĚLITELNOST Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_09 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
AUTOR: Martina Dostálová
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_170
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti třemi. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná třemi. Speciální.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Matematika - 1. stupeň ZŠ Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_03_10.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_06 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Digitalizace výuky Příjemce
ZNAKY DĚLITELNOSTI.
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti čtyř. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná čtyřmi. Speciální.
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti.pěti AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná pěti. Speciální vzdělávací.
Znaky dělitelnosti – teorie
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti šesti. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná šesti. Speciální.
Znaky dělitelnosti 4 Číslo je dělitelné čtyřmi, právě když je čtyřmi dělitelné jeho poslední dvojčíslí. Např.: Číslo 3936 je dělitelné čtyřmi, protože.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DĚLITELNOST Ročník: 6. Předmět: Matematika Autor: Mgr. Dana Kalousková ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M Klíčová slova: znaky.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Dělitelnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Opakování z 8.ročníku Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh Dělitelnost přirozených čísel.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
Permutace s opakováním
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělitelnost přirozených čísel
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_104_M6
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN
Dělitelnost přirozených čísel
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
VY_32_INOVACE_01_NÁSOBENÍ A DĚLENÍ_NÁSOBENÍ A DĚLENÍ DVĚMA A TŘEMI
Matematika Variace.
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
VY_32_INOVACE_10_NÁSOBENÍ A DĚLENÍ_PROCVIČOVÁNÍ
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Dělitelnost 2 Znaky dělitelnosti dvěma Příklady
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Dělitelnost - test 6. třída.
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Jana Učňová Tematický okruh: Název: EU OPVK VY_32_INOVACE_05_DĚLITELNOST_6_12 Vytvořeno: -březen 2014 Anotace: -tato prezentace slouží žákům k rozšíření učiva znaků dělitelnosti; doporučuji tento materiál k úvodu do látky, procvičování, nebo domácí samostatné přípravě žáků Zdroj: HERMAN. Matematika: dělitelnost. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 100 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN TAIŠL, VOJÁČEK. Aritmetika pro sedmý ročník. 12. vyd. Praha: SPN, 1975, 150 s. Učebnice pro základní devítileté školy (SPN). ISBN

Teorie – Kdy je číslo dělitelné šesti? Číslo je dělitelné šesti, je-li dělitelné dvěma a třemi zároveň. Příklad: Která z čísel 78, 92, 150, 192, 258, 333, 364, 468 jsou dělitelná šesti?

Definici znaku dělitelnosti šesti už známe. Připomeňte si – kdy jsou čísla dělitelná dvěma? Kdy jsou čísla dělitelná třemi? 78…číslo je sudé – dělitelné dvěma = 15 ciferný součet je dělitelný třemiANO 92...Číslo je sudé – dělitelné dvěma = 11 ciferný součet není dělitelný třemiNE 150…číslo je sudé – dělitelné dvěma = 6 ciferný součet je dělitelný třemiANO 192…číslo je sudé – dělitelné dvěma = 12 ciferný součet je dělitelný třemiANO 258…číslo je sudé – dělitelné dvěma = 15 ciferný součet je dělitelný třemiANO 333…číslo je liché – není dělitelné dvěma = 9 ciferný součet je dělitelný třemiNE 364…číslo je sudé – dělitelné dvěma = 13 ciferný součet není dělitelný třemiNE

Příklad 1: Následujících po sobě jdoucích 10 čísel jsou násobky tří. Kolik je mezi nimi násobků čísla 6? Jak je snadno poznáte? Řešení: Mezi těmito čísly je právě 5 čísel dělitelných šesti, jsou to všechna sudá čísla. Své úvahy si ověříme dělením: 66 : 6 = : 6 = : 6 = : 6 = : 6 = 15

Příklad 2: Které číslice je třeba doplnit do prázdného rámečku tak, aby vzniklá čísla byla dělitelná šesti? Kdy je číslo dělitelné 3? … když je jeho ciferný součet dělitelný třemi. Kdy je číslo dělitelné 2? … Když má na místě jednotek 0, 2, 4, 6, 8 – je sudé. Ukážeme si pro první číslo všechny možnosti. Ostatní zkusíte samostatně. 5 2 * není sudé – = = – není sudé – není sudé5 2 8 – = – = – není sudé – není sudé Řešení: 522 a 528 Řešení zbylých úloh: - 522, 552, , 660, nemá řešení – nikdy nemůže být výsledkem sudé číslo!!

Příklad 3: Kolik různých trojciferných čísel dělitelných šesti můžete sestavit ze zadaných číslic, když víte, že každou číslici můžete použít právě jednou? a) 2, 4, 6 d) 1, 3, 5c) 1, 2, 3 b) 2, 3, 7 Jaká dvě pravidla musíme mít stále na paměti? - sudé číslo složíme vždy = 12 … dělitelnost 3 je také dodržena Řešení: 246, 264, 462, 426, 642, sudé číslo složíme pouze s číslicí 2 na místě jednotek = 12 … dělitelnost 3 je také dodržena Řešení: 372, sudé číslo složíme pouze s číslicí 2 na místě jednotek = 6 … dělitelnost 3 je také dodržena Řešení: 312, sudé číslo se nám sestavit nepodaří = 9 … dělitelnost 3 je dodržena Řešení: nemá řešení

Teorie – Kdy je číslo dělitelné dvanácti? Číslo je dělitelné dvanácti, jestliže je dělitelné třemi a čtyřmi zároveň. Pro ověření si znalostí si zopakujeme, kdy jsou čísla dělitelná třemi a čtyřmi: -číslo je dělitelné třemi, pokud je jeho ciferný součet dělitelný třemi -číslo je dělitelné čtyřmi, pokud jeho poslední dvojčíslí je dělitelné čtyřmi

Příklad 1: Rozhodněte, zda jsou následující čísla dělitelná dvanácti: 138, 198, 213, 264, 507, 756 Ověříme tedy u každého čísla podmíněné znaky dělitelnosti: 138 … = 12 … číslo je dělitelné třemi 38 : 4 = 9 (zb.2) … číslo není dělitelné čtyřmiNE 198 … = 18 … číslo je dělitelné třemi 98 : 4 = 24 (zb.2) … číslo není dělitelné čtyřmiNE 213 … = 6 … číslo je dělitelné třemi 13 : 4 = 3 (zb.1) … číslo není dělitelné čtyřmiNE 264 … = 12 … číslo je dělitelné třemi 64 : 4 = 16 … číslo je dělitelné čtyřmiANO 507 … = 12 … číslo je dělitelné třemi 7 : 4 = 1 (zb.3) … číslo není dělitelné čtyřmiNE 756 … = 18 … číslo je dělitelné třemi 56 : 4 = 14 … číslo je dělitelné čtyřmiANO

Příklad 2: Doplňte číslice do rámečků tak, aby daná čísla byla dělitelná dvanácti. Uveďte všechny možnosti Rozepíšeme si opět vše do detailů. V prvé řadě si napíšeme možnosti, ověříme dělitelnost a napíšeme řešení. Kdy je číslo dělitelné 12? 116, 216, 316, 416, 516, 616, 716, 816, všechna čísla jsou dělitelná 4 – poslední dvojčíslí je 16, ciferný součet zkontrolujeme zpaměti 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, čísla dělitelná 4 jsou: 160, 164, 168, ciferný součet zkontrolujeme zpaměti 122, 222, 322, 422, 522, 622, 722, 822, žádné z čísel není dělitelné : 4 = 5 (zb.2), není třeba tudíž řešit ani jejich ciferný součet - NEMÁ ŘEŠENÍ 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, čísla dělitelná 4 jsou: 220, 224, 228, ciferný součet zkontrolujeme zpaměti 133, 233, 333, 433, 533, 633, 733, 833, žádné z čísel není dělitelné : 4 = 8 (zb.1), není třeba tudíž řešit ani jejich ciferný součet - NEMÁ ŘEŠENÍ 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, čísla dělitelná 4 jsou: 332, 336, ciferný součet zkontrolujeme zpaměti

Příklad 3: Určete všechny znaky dělitelnosti u těchto čísel: