Arbuskulární mykorrhiza Základní informace Ekologický význam Metody studia.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kompostování Vyrobila g2.
Advertisements

Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.04 Anotace: Prezentace popisuje základní stavbu rostlinné buňky a její činnost. Vzdělávací oblast: Buňka rostlinná, stavba, způsob.
Metodika výzkumu AM symbiózy vybrané články Petr Šmilauer.
Arbuskulární mykorrhiza
Arbuskulární mykorrhiza
Biotické a abiotické faktory
Bakteriologie Určování bakterií.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
BIOTICKÉ VZTAHY 1. NEUTRALISMUS - žádné viditelné vazby
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Význam hub a mechů v ekosystému
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
Charakteristika ekosystému
Základy přírodních věd
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Ostatní mikroorganismy
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Biotické podmínky života
PEDOSFÉRA.
Mykorhiza stromů Karel Kořínek.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
POVRCHY ROSTLIN Stavba rostlinné buňky
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
LES ŘASY.
Základní struktura živých organismů
Dokáže mykorhiza ovlivnit vztahy mezi rostlinami? autor: Tomáš Zíbar.
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
1.Obecné zákonitosti živých soustav
Poloparazitické rostliny a společentsva Jakub Těšitel Melampyrum nemorosum a jeho společenstvo – Čertoryje,
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Základní struktura živých organismů
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
SINICE fotosyntetizující bakterie
Vliv arbuskulární mykorhizní symbiózy (AMS) na složení rostlinného společenstva Kateřina Štajerová.
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ HOUBY (Fungi) unikátní, samostatná říše organismů.
LICHENES. LICHENIZOVANÉ HOUBY § ekologická skupina NE TAXONOMICKÁ ! §KOMPLEXNÍ ASOCIACE 2 ORGANIZMŮ § MYKOBIONT - houbová složka § FOTOBIONT - rostlinná.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Kompostování Vyrobila g2.
Pedosféra.
Název prezentace (DUMu): Buňky
Role mykorhizních symbióz v minerální výživě rostlin
VY_32_INOVACE_531 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Heterotrofie u rostlin
BUŇKA – základ všech živých organismů
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Krajina České republiky
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Bakterie.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Ekoton rozvrstvení v prostoru
Funkční ekologie na katedře botaniky
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Protokol č. 2 Vnější a vnitřní struktury
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
4. Buňky.
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
Půdy.
Transkript prezentace:

Arbuskulární mykorrhiza Základní informace Ekologický význam Metody studia

Nejčastější typy mykorhiz

Jak vypadá AM?

Struktura AM 1 Externí hyfy (80-90% DW) Mimo kořen se tvořící spóra Auxiliary cells Endofytické struktury podle M. Brundretta

Struktura AM 2

Jak se houba a kytka skamarádí? Kořeny produkují strigolaktony Hyfy produkují lipochitooligosacharidy Indukce větvení obou partnerů Vyjednávání podobné rhizobiím i patogenům perifungální membrána interface stěna houby

Evoluce AM hub (kmen Glomeromycota)

Evoluce arbuskulární symbiózy Nejstarší typ mykorrhizy, asi umožnil osídlení souše Kompletní závislost na hostiteli Asexuální (?), mnohojaderné (i uvnitř jedné spóry genetická diversita), možná výměna jader. Selekce může působit na úrovni populací jader

Význam AM hub pro rostliny Příjem půdních zdrojů (zejména P, ale i Zn, Cu, N, voda) - některé druhy si bez AM symbiózy nevystačí Ochrana kořenů před patogeny (houby, bakterie) - též na úrovni společenstva Významný vliv na úspěch hostitelských druhů ve společenstvu: často ve prospěch podřazených druhů (i les) Common mycelial network – propojení mnoha rostlin Vliv na morfologické a fyziologické vlastnosti hostitele: kontrolované pokusy bez AM často měří artefakty Vliv na interakci s hostitelskými herbivory (i nad zemí) - též přímá interakce se svými herbivory (Collembola, Nematoda) v rhizosféře

Ekologie symbiotického vztahu Jednotlivé AM houby se liší v užitečnosti pro hostitele, v rámci rostlinného společenstva se tato užitečnost liší i pro jednotlivé hostitelské druhy. Tak mohou být vyrovnávány kompetiční poměry mezi rostlinnými populacemi. Totéž platí i pro AM houby – ty se v konkurenci udrží díky efektivní symbióze s určitým hostitelským druhem Hostitel dodává houbě zhruba 5-20% fixovaného C, ale nemusí to představovat zátěž: jednak se snížením limitace P může zvětšit fotosyntetická plocha, jednak může být fotosyntéza omezována spotřebou (sink-limited) AM symbióza může rostlině umožnit rychlejší přístup k organickému materiálu – přímý rozklad či jeho urychlení fragmentací organických částic

Metody: kvantifikace v kořenech Barvení v prostředí laktoglycerolu –vyprání kořenů –rozpuštění buněčného obsahu (KOH) –případné odbarvení –okyselení (HCl) –barvení v laktoglycerolu: Chlorazol Black E, trypanová nebo anilínová modř, i další (inkoust) –”odbarvení” v laktoglycerolu bez barviva –(polo)trvalé preparáty Autofluorescence (zejména arbuskuly) Imunofluorescence („druhově-specifické barvičky“) Vitální barvení: sukcinát-dehydrogenáza Kvantifikace: grid-line intersect method, problémy

Metody: kvantifikace spór Izolace spór v sacharózovém gradientu: –odstranění kamínků; (homogenizace v mixéru) –zvlhčení a přesátí (32/38 μm síto; případně druhé 500/710 μm) –centrifugace v sacharózovém roztoku –vypláchnutí, třídění, preparáty (Melzerovo činidlo) Nefunguje, je-li moc organického materiálu, pak jen vyplavit Spóry vytvořené v terénu nejsou vždy dobrou charakteristikou reálného "společenstva" => trap cultures –terénní materiál (půda, segmenty kořenů) zředit sterilním pískem –vysít hostitelské rostliny (kukuřice, čirok, tolice) –po ukončení rozvoje indukovat sporulaci –vypreparovat spóry - viz výše –nicméně i zde problémy

Kvantifikace metodami molekulární biologie To jsou dnes převažující metody kvantifikace AM hub Více se o nich dozvíte v druhé části tohoto kurzu

Metody: izolace AM symbiontů Trap cultures => izolace a vytřídění spór => inokulace

Metody: navození AM symbiózy Základem kvalitních pokusů jsou izoláty (inokulum) - pozor, některé skupiny (Glomus, Acaulospora) na produkci spór moc nespoléhají a mnohé druhy odmítají nechat se pěstovat BEG: a INVAM: invam.wvu.edu Terénní inokulum, pokud nekontrolujeme identitu houby - může ale vzniknout problém s hostitelskou specificitou (optimálnost vztahu) Metody: potlačení AM ve skleníku Sterilní substrát (vyvařený písek) Sterilizace půdy (gamma záření, teplo) - problém mrtvolek Přefiltrovaný půdní extrakt, sítem 32  m (opatrně!) Selektivní fungicid - jen velmi nepřesně selektivní

Metody: omezení AM v terénu Benomyl (komerčně: Benlate => Bavistin => Fundazol) Dnes již z té skupiny nic nepovoleno => thiophanate-methyl Potlačuje i vybrané skupiny patogenních hub Problém se zajištěním proniknutí ke kořenům Nutné opakovat každých týdnů Kombinace s přísunem živin, často P

Významné rody: Glomus Polyfyletická skupina Výrazné arbuskuly, postupně se zužující větvičky Vesikuly v mezibuněčných prostorách, často citrónkovité Nemají auxiliární buňky Spóry se tvoří v kořenech nebo mimo ně, často ve shlucích

Významné rody: Scutellospora Podobný rod je Gigaspora Arbuskuly - jemné členění kolem kyjovité basální hyfy Netvoří vesikuly v kořenech, místo nich auxiliární buňky mimo kořen Spóry tvoří mimo kořen, výrazně větší než Glomus Často velmi členité, "špagetovitě" nahloučené hyfy Dobře se barví

Významné rody: Acaulospora Arbuskuly často vyplňují celou buňku (cihličky) Tvoří vesikuly (vnitrobuněčné, proto obvykle nepravidelné) Netvoří akcesorické buňky, ale spóry běžně mimo kořen Některé druhy se málo barví, obtížné pro kvantifikaci

Záhadná existence: fine endophyte Neznámé taxonomické postavení Špatně se izoluje, takže se o něm ví málo, mnohdy ale velmi častý Tenké hyfy (1 μm), malé spóry Obvykle v povrchovějších vrstvách Někdy dělá arbuskuly podobné rodu Glomus, jindy deštníčky Nemá vesikuly (?), ale má ”laloky"

Ale různé druhy žijí pospolu... podle J.B. Mortona (INVAM) vytříděné druhy (od levého dolního rohu): Acaulospora koskei, Scutellospora heterogama, Archeospora leptoticha, Glomus sp.