Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_13_Vzduch Téma: Chemie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
VZDUCH OBECNÁ CHEMIE VY_32_INOVACE_10 - VZDUCH.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Krajina a životní prostředí
Vzduch Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
ATMOSFÉRA.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Atmosféra VY_32_INOVACE_00_ATMOSFÉRA autor: Helena Nováková
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Stavba a složení atmosféry. Globální oteplování.
VZDUCH.
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Atmosféra Filip Bordovský.
Vznik a vývoj atmosféry Země
VZDUCH Složení a význam © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_16_Kovy budoucnosti Téma:
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_09_Kyslík Téma: Chemie.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_18_Oxidy Téma: Chemie 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_19_Sulfidy Téma: Chemie.
Voda a vzduch 2. VZDUCH RZ Důležitý k dýchání Důležitý k dýchání Směs: Směs: Kyslík 21 % Kyslík 21 % Dusík 78 % Dusík 78 % Ostatní plyny 1.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra - test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák VZDUCH Víš, proč je vzduch nezbytný a důležitý pro život člověka? Víš, čemu.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_10_Vodík Téma: Chemie 8.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
8. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_11_Vzduch.
Ovzduší – teplotní inverze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město,
Autor: Stejskalová Hana
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Autor: Stejskalová Hana
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Stejskalová Hana
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
VY_32_INOVACE_Slo_I_09 Dusík ppt.
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Autor: Stejskalová Hana
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_ Atmosféra Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Vzduch Vzduch.
Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_07_Molekuly
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
PLYNY- TECHNICKÉ PLYNY
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Vzduch.
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_13_Vzduch Téma: Chemie 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

Obr. 1

Prezentace je určena k výkladu a procvičování učiva Vzduch v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Žáci si uvědomí, že vzduch je směs látek, popíší chemické složení a vyjmenují základní látky, které jsou ve vzduchu. Poznají vlastnosti a použití dusíku, vysvětlí jeho inertnost. Vysvětlí pojmy – kyselé deště, skleníkový efekt. Uvedou zdroje znečišťování, opatření ke snížení škodlivin. Určeno pro interaktivní výuku.

Atmosféra = plynný obal Země. Před 4 miliardami let byla Země žhavá, temná kamenitá poušť. Atmosféra složena hlavně z CO 2, methanu a amoniaku. Nebe bylo načervenalé. Členění atmosféry: Troposféra Stratosféra (Ozonosféra) Mezosféra Ionosféra Termosféra Exosféra

Obr. 2

Vzduch = směs látek tvořících atmosféru. Složení vzduchu je poměrně stálé do výšky km, poté dochází k ionizaci částic -> IONOSFÉRA. Dnešní atmosféra je směsí hlavně plynných, ale i kapalných a pevných látek. Plynné látky: 78% dusíku, 21% kyslíku, 1% jiné plyny. Kapalné látky: voda v podobě páry, kapiček nebo ledových krystalků. Pevné látky: prachové částice, saze, popílek, krystalky solí z mořské vody, spory plísní, mikroorganismy, pyl… Barometr = přístroj na měření tlaku vzduchu. Izobary = čáry spojující místa na mapě se stejným tlakem vzduchu.

DUSÍK -> málo reaktivní, bez zápachu a chuti. Využití plynného dusíku: plnění pneumatik, snižuje riziko exploze nebo požáru při manipulaci s hořlavými a výbušnými látkami jako interní (netečná) atmosféra. Výroba kapalného dusíku: destilací zkapalněného vzduchu. Využití kapalného dusíku: odstraňování bradavic, uchovávání krve, konzervace potravin, hluboké zamrazení spermií a vajíček…

KYSLÍK -> reaktivní, bez zápachu a chuti. VZÁCNÉ PLYNY -> nereaktivní. VIII. A skupina. Zejména argon. OXID UHLIČITÝ -> 0,03% vzduchu. Způsobuje skleníkový efekt. Další plyny: oxid siřičitý, oxidy dusíku -> vytvořeny člověkem, způsobují kyselé deště

Mezi největší zdroje znečišťování patří teplárny, tepelné elektrárny na pevná paliva a automobilová doprava. Na celém světě se dělají opatření, která vedou ke snížení škodlivin v ovzduší (čistící zařízení, katalyzátory, bezolovnatý benzín…). Inverze = vzduch se nepromíchává a zplodiny zůstávají při zemi. Často mlha. Smog = směs mlhy, kouře, prachu. Nepříznivě působí na lidský organismus.

Obr. 4 Obr. 3

Obr. 5 Patří k nejvýznamnějším průmyslovým surovinám (nejvíce vzduch kapalný). Kapalný vzduch se získává stlačováním, ochlazováním a rozpínáním plynů. Při rozepnutí plynu se ochladí a zkapalní. Jednotlivé složky (O 2, N 2, vzácné plyny) se získají destilací. Kyslík a dusík se uchovává v tlakových nádobách.

 Vyjmenuj plynné složky vzduchu.  Dusík, kyslík, vodní pára, vzácné plyny, oxid uhličitý, oxid siřičitý, oxidy dusíku.  Vyjmenuj pevné složky vzduchu.  Prachové částice, popílek, saze, pyl, spory plísní mikroorganismy.  Co víš o skleníkovém efektu?  Způsobuje globální oteplování Země. Vodní pára, oxid uhličitý částečně zabraňují unikání tepelného záření ze Slunce zpět do vesmíru, působí podobně jako sklo ve skleníku.

 Co znamená, že je dusík inertní plyn?  Je velmi málo reaktivní (netečný), pomáhá snižovat riziko výbuchu nebo požáru při práci s vysoce výbušnými a hořlavými látkami.

Obr. 1 AUTOR NEUVEDEN. Referaty-macinek [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: macinek.webnode.cz/ a5748aa17/slniecko1.jpg Obr. 2 AUTOR NEUVEDEN. Zé Folgado – Trabalhos escolares prontos, dicas sobre cães e gatos, música e cultura [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: content/uploads/2010/02/camadas-da-atmosfera jpg Obr. 3 ŠTEFEK, Petr. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: a.jpg

Obr. 4 FEAT, Rex. Latest news, sport and comment from the Guardian | The Guardian [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: images/Guardian/Pix/pictures/2013/1/14/ /Seve re-smog-and-air-pollu-010.jpg Obr. 5 AUTOR NEUVEDEN. ZŠ Školní 226 Kaplice [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ynu.jpg ŠKODA, Jiří; DOULÍK, Pavel. Chemie 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2006, ISBN

BENEŠ, Pavel; PUMPR, Václav; BANÝR, Jiří. Základy chemie 1 pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Praha: Fortuna, 1993, ISBN