NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_19_LITERATURA PRO DĚTI_DETEKTIVNÍ PŘÍBĚH ČÍSLO PROJEKTU:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
32_04_36 Příběhy o dětech Anotace Příběhy o dětech
Nikola Burdová, C1B Gymnázium Jiřího Ortena
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_18.
Erich Kästner 115. výročí narození. * Drážďany † Mnichov Německý prozaik a básník Autor knih pro děti.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_05.
Jules Verne Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými autory 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Anotace Žák se seznámí s ukázkami tvorby Michala Viewegha a Ivana Vyskočila…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupJe schopen orientovat se.
Martin Pinta Jan Košner
Napětí v literatuře.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (OFICIÁLNÍ) Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
česká abeceda obsahuje 42 písmen pořadí písmen nelze měnit
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
ČESKÁ LITERATURA 2. POL. 20. STOLETÍ (exilová)
DETEKTVINÍ LITERATURA
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_18_LITERATURA PRO DĚTI_POVĚST ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_LITERATURA PRO DĚTI_ VĚDECKOFANTASTICKÁ LITERATURA.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_16_CJ_DOPLŇKOVÁ ČETBA.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Pavel Jelínek NÁZEV:VY_32_INOVACE_16_LIDSKÉ TĚLO_ZUBY ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Dětská detektivka (a) Vojtěch Steklač. Detektivka Z lat. D ētegere = odkrývat, odhalovat Slovník literární teorie (1977, s. 71): –  detektivní literatura:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Pavel Jelínek NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_HISTORIE ČR_PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_13_LITERATURA PRO DĚTI_ENCYKLOPEDIE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Pavel Jelínek NÁZEV:VY_32_INOVACE_01_EVROPA_SEVERSKÉ STÁTY ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Pavel Jelínek NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_EVROPA_STŘEDNÍ EVROPA ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Jasně, jsi fakt hustej! zpět.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Kostra člověka.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_19_LITERATURA PRO DĚTI_DETEKTIVNÍ PŘÍBĚH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

ANOTACE: Prezentace vede k vymezení pojmu detektivní příběh a k seznámení s některými autory a jejich díly. JAZYK:Čeština OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Umí charakterizovat detektivní příběh a uvede příklady. KLÍČOVÁ SLOVA: Erich Kästner, František Langer, Václav Řezáč, Václav Steklač, Miloslav Švandrlík, Astrid Lingrenová DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace DRUH INTERAKTIVITY: Výklad CÍLOVÁ SKUPINA:Žák STUPEŇ A TYP VZDĚLÁNÍ: Základní vzdělávání – první stupeň TYPICKÁ VĚKOVÁ SKUPINA let

Detektivní román a detektivní povídka, lidově detektivka, je jeden z nejpopulárnějších žánrů zábavné literatury. Jeho počátky lze hledat v tzv. šibalském a loupežnickém románu z 18. století. Za první detektivní prózu v historii bývá považována povídka Edgara Allana Poea Vraždy v ulici Morgue (1841).

Detektivky mají zápletku založenou na zločinu, nejčastěji vraždě, po jehož pachateli, detailech způsobu provedení nebo motivu pátrá detektiv. Autor musí postupovat logicky, aby čtenář mohl sledovat postup dedukce ze stop. Velmi časté je, že postava téhož detektiva vystupuje opakovaně v řadě děl téhož autora. Detektivky také bývají častým námětem pro další v rozhlase, filmu a televizi.

Dětská detektivka se vyvinula z detektivního románu. Dětské, zejména chlapecké party spjaté tajnými přísahami či společným tajemstvím, opar dobrodružnosti a romantiky, to jsou obecné rysy prózy 1. pol. 20. stol.

Čtenářsky dodnes živá je tvorba německého literáta Ericha Kästnera (1899 – 1974). Nejčtenějšími byly Kästnerovy detektivně laděné prózy Emil a detektivové (1928) a Emil a tři dvojčata (1934).

V meziválečném období početně převažovaly nad umělecky koncipovanými dobrodružnými knížkami tituly periferní literatury (rodokapsy). Přesto byl položen základ dětského detektivního románu F. Langer: Bratrstvo bílého klíče, 1934; V. Řezáč: Kluci, hurá za ním, 1933, Poplach v Kovářské uličce, 1934),

Prosadil se i dobrodružný skautský román s detektivní zápletkou Jaroslav Foglar Záhada hlavolamu, Poklad černého delfína aj.

Dětskou detektivku až v 70. letech výrazně obohatil Vojtěch Steklač o svébytný humoristický přístup: Žlutý Robert (1974), Béďa Dynamit a spol. (1977).

Od r se ediční praxe proměňuje. Zaznamenává výrazný nárůst překladové literatury, jsou obnoveny, nebo vznikají nové edice triviální četby. V současné české literatuře nalezneme dětské detektivky V. Steklač: Detektivní kancelář Huklor (2001) M. Švandrlík: Žáci Kopyto a Mňouk na stopě (1992),Žáci Kopyto a Mňouk opět zasahují (1993)

Pavla Etrychová, Petr Mokres Komisař Vrťapka 1, Petr Mokres, Pavla a Tomáš Etrychovi Komisař Vrťapka 2

Zahraniční tvorba Astrid Lindgrenová přispěla k rozvoji dětské detektivky Detektiv Kalle má podezření, Slavný detektiv Blomkvist, Kalle Blomkvist zasahuje Gerit Kopietzová, Jörg Sommer Černý rytíř

Thomas Brezina Přízraky bez tváře, Škola hrůzy

Použité zdroje:     vlastní fotografie  Kästrer,E.: Emil a detektivové  Kästrer,E.: Emil a detektivové a Emil a tři dvojčata  Langer,F.: Bratrstvo bílého klíče  Řezáč,V.: Poplach v Kovářské uličce  Foglar,J.: Záhada hlavolamu, Stínadla se bouří  Foglar,J.: Poklad černého delfína  Steklač,V.: Žlutý Robert  Švandrlík,M.: Žáci Kopyto a Mňouk na stopě  Etrychová,P., Mokres,P.: Komisař Vrťapka 1  Mokres,P., Etrychovi,P.a T.: Komisař Vrťapka 2  Lingrenová,A.: Detektiv Kalle má podezření

 Kopietzová,G., Sommer,J.: Černý  Brezina,T.: Škola hrůzy  Brezina,T.: Přízraky bez tváře  [cit ].