Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_13_ Člověk ve společenství Šablona číslo: XVII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 13 Autor: Mgr. Romana Zikmundová
Anotace: Žáci se seznamují s učivem Člověk ve společenství. Očekávaný výstup : Žák rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která porušují základní lidská práva a demokratické principy. Druh učebního materiálu: prezentace, výukový materiál, pracovní list Typická věková skupina: 10 – 11 let Klíčová slova: společenství, rodina, společenská pravidla, morální pravidla Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, pero, pracovní list Potřebný čas pro výuku DUM: min
Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci se seznamují s novým učivem. Chodí k interaktivní tabuli a pracují s jednotlivými snímky. Prezentací si osvojují učivo. Snímek č. 6 – Žáci jmenují členy rodiny, dotykem na tabuli vyplyne správná odpověď. Snímek č. 7 – Žáci se dotknou rámečků se slovy úplná, neúplná rodina, vyplyne správná odpověď. Snímek č. 9 – Žáci se dotknou obrázků, vyplyne správná odpověď. Snímek č. 13 lze využít jako pracovní list. Žáci dopisují do rodokmenu členy své rodiny. Snímek č. 14 lze využít jako pracovní list (opakovací test). Snímky č. 15, 16 – lze využít jako opakování učiva a kontrola testu. Žáci chodí k tabuli, dotykem vyplynou správné odpovědi na otázky.
ČLOVĚK VE SPOLEČENSTVÍ
RODINA babičkadědeček tetastrýc děti syn dcera matkaotec sestřenice bratranec ŠIRŠÍ UŽŠÍ
ÚPLNÁ NEÚPLNÁ RODINA otec, matka, jedno nebo více dětí jeden z rodičů chybí
ŠKOLA ŠKOLNÍ DRUŽINA ZÁJMOVÉ KROUŽKY SPORTOVNÍ ODDÍLY Ve výchově dětí pomáhají i další společenství:
úcta k lidskému životuohleduplnost k lidem rozlišení dobra a zla
PRAVIDLA SPOLEČENSKÉHO CHOVÁNÍ = přijatelné způsoby chování v různých situacích „kouzelná slovíčka“ POZDRAVITPOPROSIT PODĚKOVAT starší osoba je ve společnosti významnější než mladší žena je ve společnosti významnější než muž nadřízený je ve společnosti významnější než podřízený
Do rodokmenu dopiš jména svých příbuzných: 1.prarodiče 2.rodiče 3.sourozenci
JÁ
1. Kdo patří do užší rodiny? 2. Kdo patří do širší rodiny? 3. Vysvětli, co znamená úplná rodina. 4. Vysvětli, co znamená neúplná rodina. 5. Co je rodokmen? 6. Jaké jsou povinnosti dětí k rodičům? 7. Která další společenství pomáhají rodině ve výchově? 8. Vysvětli, co jsou to morální pravidla.
1. Kdo patří do užší rodiny? 2. Kdo patří do širší rodiny? 3. Vysvětli, co znamená úplná rodina. 4. Vysvětli, co znamená neúplná rodina. otec, matka, jedno nebo více dětí jeden z rodičů chybí dědeček, babička, teta, strýc, bratranec, sestřenice otec, matka, jedno nebo více dětí
5. Co je to rodokmen? 6. Jaké jsou povinnosti dětí k rodičům? 7. Která další společenství pomáhají rodině ve výchově? 8. Vysvětli, co jsou to morální pravidla. Zachycuje potomky i předchůdce rodičů a jejich příbuzenské vztahy. Poslouchat a ctít je, pomáhat jim. škola, školní družina, zájmové kroužky, sportovní oddíly úcta, ohleduplnost, rozlišení dobra, zla, pozdravit, poprosit, poděkovat
Zdroje: Čerpáno z otevřené galerie Microsoft Office