ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_12_AZ kvíz Opakování učiva 6.ročníku SADA 3: PŘÍRODOPIS AUTOR: Mgr. Jana HřebeckáKONTAKT: DATUM VYTVOŘENÍ: ANOTACE: 6. ročník, vyučovací předmět: přírodopis. Materiál slouží k opakování učiva 6.ročníku. AZ KVÍZ Opakování učiva 6.ročníku
AZ KVÍZ AZ KVÍZ Opakování učiva 6.ročníku HraNávod
1 Popište vnitřní stavbu Země: Odpověď 1 – zemská kůra 2 – zemský plášť 3 – zemské jádro
2 Vysvětlete pojem „PRODUCENT“. Uveďte konkrétní příklad. Odpověď Producenti vytvářejí z vody a CO 2 za přítomnosti světla a chlorofylu živiny. Mají schopnost fotosyntézy. Jsou to rostliny a sinice.
3 Vysvětlete pojem „KONZUMENT“. Uveďte konkrétní příklad. Odpověď Konzumenti požírají (konzumují) rostliny nebo jiné živočichy, nemohou živiny vytvářet. Jsou to všichni živočichové.
4 Vysvětlete pojem „ROZKLADAČ“. Uveďte konkrétní příklad. Odpověď Rozkladači rozkládají těla uhynulých rostlin nebo živočichů na jednoduché látky. Jsou to houby a bakterie.
5 Vysvětlete pojem „SYMBIÓZA“. Uveďte konkrétní příklad. Odpověď Symbióza je výhodné soužití dvou různých organismů, kteří si navzájem prospívají. Např. rak poustevníček a sasanka. 2.
6 Vysvětlete pojem „PARAZITISMUS“. Uveďte konkrétní příklad. Odpověď Parazitismus je soužití mezi parazitem a jeho hostitelem. Parazit odebírá hostiteli živiny a tím ho poškozuje. Např. tasemnice a člověk. 3.
7 Uveďte příklad potravního řetězce. Odpověď Např. liška – zajíc - tráva
8 Pojmenujte názvy organel v buňce. Odpověď 1 – chloroplast 2 – vakuola 3 – jádro
9 Uveďte alespoň dva rozdíly mezi rostlinnou a živočišnou buňkou. Odpověď rostlinná buňkaživočišná buňka - je větší- je menší - má buněčnou stěnu- nemá buněčnou stěnu a chloroplasty ani chloroplasty
10 Uveďte dvě nemoci způsobené viry. Odpověď např. rýma, chřipka, infekční žloutenka, dětská obrna, zarděnky, spalničky, příušnice, vzteklina, AIDS, opar, plané neštovice, bradavice, mononukleóza 5.
11 Uveďte dvě nemoci způsobené bakteriemi. Odpověď např. angína, spála, zápal plic, zánět mozkových blan, salmonelóza, borelióza 6.
12 Uveďte alespoň tři typy bakterií. Odpověď koky diplokoky stafylokoky streptokoky tyčinky bičíkaté bakterie
13 Popište stavbu houby: Odpověď 1- prsten 2- plachetka 3 - třeň
14 Uveďte dvě jedlé a dvě jedovaté houby. Odpověď jedlé – např. bedla vysoká, hřib smrkový, klouzek sličný, kozák březový, pýchavka obecná,… jedovaté – např. muchomůrka červená, muchomůrka zelená, ucháč obecný,…
15 Co je to „MYKORHIZA“ ? Odpověď Mykorhiza je vzájemně prospěšné soužití houby s kořeny některých rostlin (např. stromů).
16 Vysvětlete pojem „BIOINDIKÁTOR“ a uveďte příklad. Odpověď Bioindikátor je ukazatel čistoty životního prostředí. Např. lišejník, rak apod.
17 Které organismy mají „STÉLKU“ ? Odpověď lišejníky a řasy 8. 9.
18 Uveďte dva příklady prvoků. Odpověď trepka velkátrypanozóma spavičná měňavka úplavičná
19 Popište oba způsoby rozmnožování žahavců. Odpověď -nepohlavně (pučením) -pohlavně (oplozenými vajíčky; jsou to hermafrodité)
20 Jakou schopnost má nezmar? Vysvětlete. Odpověď Regenerace = schopnost nahrazení ztracené části těla 13.
21 Do které skupiny bezobratlých patří tasemnice dlouhočlenná, a z masa kterého zvířete se jí můžeme nakazit? Odpověď Patří mezi kroužkovce. Nákaza z vepřového masa. 14.
22 Na které tři skupiny se dělí měkkýši? Z každé uveďte jednoho zástupce. Odpověď plži – páskovka, plzák, slimák, ostranka,.. mlži – srdcovka, slávka, ústřice, perlorodka,… hlavonožci – loděnka, sépie, chobotnice, krakatice,…
23 Popište trávicí soustavu pavouků. Odpověď Mimotělní trávení – kořist se účinkem trávicích šťáv rozkládá mimo tělo pavouka.
24 Uveďte dva zástupce korýšů. Odpověď např. rak, krab, humr, langusta, perloočka, buchanka,…
25 Vyjmenujte čtyři typy ústního ústrojí hmyzu a ke každému uveďte jeden příklad. Odpověď sací – např. motýl bodavě sací – např. komár lízací – např. moucha kousací – např. střevlík
26 Na jaké dvě skupiny se dělí hmyz z hlediska rozmnožování? Vysvětlete. Odpověď hmyz s proměnou nedokonalou: vajíčko – larva – dospělec hmyz s proměnou dokonalou: vajíčko – larva – kukla - dospělec
2727 Uveďte rozdíly mezi denními a nočními motýli. Odpověď denní – tykadla zakončená paličkou, pestré zbarvení křídel noční – tykadla nitkovitá nebo hřebenitá, méně výrazné zbarvení křídel
28 Jmenujte tři zástupce blanokřídlého společenského hmyzu. Odpověď např. mravenec, vosa, včela, čmelák
Návod Hra je určená pro dvě družstva. Cílem hry je spojit svými políčky všechny 3 strany trojúhelníku. K otázce se dostanete kliknutím na políčko do oblasti mimo číslo. Poté se vám zobrazí otázka a po kliknutí na tlačítko „odpověď“ i odpověď. Tlačítkem vpravo dole se vrátíte zpět k základnímu trojúhelníku. Políčko se automaticky zbarví do šediva. Pokud družstvo odpoví špatně, necháváme políčko šedivé, pokud správně, změníme barvu políčka kliknutím na políčko (1x − červené družstvo, 2x − modré družstvo). Družstvo si může vybrat i šedivé políčko. V tom případě vyučující zadává náhradní otázku.
Zdroje obrázků: 1.Autor: Mats Halldin, Creative Commons, 2.Autor: Hans Hillewaert, Creative Commons, 3.Autor: Hubert Ludwig, volné dílo, 4.Public domain, 5.Volné dílo, 6.Autor: Rocky Mountain Laboratories, Public domain, 7.Public domain, 8.Autor: Taka, Creative Commons, 9. Autor: Velela, volné dílo, Autor: Barfooz, Creative Commons, Autor: Alan R. Walker, Creative Commons, Autor: Pearson Scott Foresman, Public domain, Autor: Lifetrance, Creative Commons, Public domain, Všechny ostatní neočíslované obrázky pocházejí z knihovny Activinspire.