KMEN: ŽAHAVCI (CNIDARIA) Biologie, 3. ročník, Zoologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Čiperová Barbora 5.A 21. února 2012
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Soustava krycí – od protist po hlístice Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_04_Systém.
Soustava trávicí- prvoci až ploštěnci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů Datum.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
MOŘŠTÍ ŽAHAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu) koráli vyskytují se v teplých mořích žijí v koloniích jedinci - polypi podobní nezmarovi živí se planktonem,
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo02 Označení materiálu zoo02_houby_Porifera Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
ŽAHAVCI CHARAKTERISTIKA -vodní živočichové -žijí převážně v mořích -žahavé bunky SLADKOVODNÍ: NEZMAR HNĚDÝ.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ploštěnci – Plathelminthes 1
Žahavci 24. listopadu 2013 VY_52_INOVACE_210204
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
než začnete prohlížet prezentaci ...
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
Kmen: Ostnokožci na Zemi již od Prvohor
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Činnost nervové soustavy
Nepohlavní rozmnožování mnohobuněčných
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_02_Pláštěnci.
Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E – Př4 – potravní vazby
Funkce svalové soustavy a typy pohybů
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
BEZOBRATLÍ VY_32_INOVACE_06-57 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Výstup: VY_52_INOVACE_PŘ.7.01
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Diblastica Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Kmen: Ostnokožci jen mořští od prvohor různý tvar těla
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
MĚKKÝŠI 15. října 2013 VY_52_INOVACE_210213
Úvod do kosterní soustavy
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
OSTNOKOŽCI 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210231
Název projektu: Moderní škola
HMYZ STAVBA TĚLA.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Ptáci.
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Charakteristika, celkový vzhled
Trávicí soustava.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
VY_32_INOVACE_04-60 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Růst a vývoj člověka VY_32_INOVACE_07
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
Základní škola, Hradec Králové
VY_52_INOVACE_57_Vodní mnohobuněčné organizmy- učební text
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
MNOHOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Žahavci Cnidaria Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Transkript prezentace:

KMEN: ŽAHAVCI (CNIDARIA) Biologie, 3. ročník, Zoologie

Základní charakteristika vodní živočichové paprsčitá souměrnost těla žijí solitérně či v koloniích mají žahavé buňky Obr.1: medúza

Tělo vakovitého tvaru Jeden otvor – přijímací i vyvrhovací Kolem otvoru větší počet ramen Ve dvou stádiích: Vnější vzhled POLYPMEDÚZA Obr.2: Srovnání vzhledu polypa a medúzy

Úkol: Přiřaďte k jednotlivým stádiím jejich typické znaky MEDÚZAPOLYP přisedlá forma velké množství mezogley malé množství mezogley Pohyblivá forma vakovité tělo s nožním terčem ústní terč na horní straně s chapadly ústa na spodní straně s chapadly tělo tvar klobouku hřibu

Stále tvořeno dvěma zárodečnými listy Ektodermem a Entodermem Mezi nimi se nachází rosolovitá vrstva Mezoglea Tvar těla: je vakovitý uvnitř s trávící láčkou má jeden otvor – přijímání potravy i vyvrhování. Kolem otvoru jsou žahavá ramena Stavba těla

ústní otvor Stavba těla Obr.3: Stavba polypa a medúzy ektoderm entoderm mezoglea nožní terč ústní otvor láčka

Na řezu lze rozlišit 3 vrstvy Stavba těla vnější vrstva

Stavba těla vnitřní vrstva vystýlá trávící dutinu obsahuje buňky žlaznaté a trávící vnitřní vrstva vystýlá trávící dutinu obsahuje buňky žlaznaté a trávící mezoglea rosolovitá vrstva oporná funkce rozvod živin po těle mezoglea rosolovitá vrstva oporná funkce rozvod živin po těle

Obr.3: Typy buněk houboců Tělní buňky žahavců Smyslové buňky reakce na podněty – světlo, pohyb Svalové buňky ektodermální tvoří podélnou svalovinu, entodermální okružní Žlaznaté buňky v epitelu entodermu, produkují trávící látky

Žahavé buňky vejčitého tvaru, uvnitř vyplněny tekutinou dutá vlákna se při podráždění vystřelí Tělní buňky žahavců

Penetranty: se stočeným dutým vláknem, které vystřelí jako harpunu a vstříknou toxiny do kořisti omezují pohyb Penetranty: se stočeným dutým vláknem, které vystřelí jako harpunu a vstříknou toxiny do kořisti omezují pohyb Tělní buňky žahavců Volvanty: obsahují lepkavý sekret, který ve vodě nabobtná a znemožní kořisti pohyb Glutinanty: se spirálně stočeným dutým vláknem, kterým obtočí kořist a mechanicky omezují pohyb

Povrch těla pokožku tvoří jedna vrstva plochého epitelu obsahuje i smyslové, svalové či žahavé buňky těsně pod touto vrstvou jsou i buňky nervové Životní funkce a projevy

Pohyb aktivní svalové buňky se vyvinuly z epitelů (pokožky) neexistuje zatím souvislá vrstva nejvíce kolem ramen medúzy obvod klobouku Životní funkce a projevy

Kostra Nevyvinuta Zpevňující funkci mají některé buňky v mezoglee Dýchání celým povrchem těla vstřebává se kyslík rozpuštěný ve vodě Životní funkce a projevy

Přijímání potravy a trávení potrava přijímána ústním otvorem posunuta do trávicí dutiny (slepě zakončena) mimobuněčné trávení – vstřebání živin přes epitel rozvod živin do mezogley nestrávené zbytky stejným otvorem vyvrženy Životní funkce a projevy

Vylučování Nestrávené zbytky vylučovány do tělní dutiny Přebytečná voda společně s exkrementy vyvrhovacím otvorem odchází ven z těla Oběhová soustava nevyvinuta Životní funkce a projevy

Nervová soustava rozptýlené nervové buňky, navzájem propojeny označována jako difuzní typ Životní funkce a projevy

Rozmnožování střídání pohlavní a nepohlavní generace – rodozměna Životní funkce a projevy Nepohlavně Pučením – na těle původního jedince se vytvoří nový pupen Nepohlavně Pučením – na těle původního jedince se vytvoří nový pupen Pohlavně Při pohlavním rozmnožování ze zygoty vzniká larva (obrvená, plovoucí) Pohlavně Při pohlavním rozmnožování ze zygoty vzniká larva (obrvená, plovoucí)

Kontrolní otázky (Určete, zda jsou tato tvrzení pravdivá či nikoliv) Žahavci a) mají červovité tělo. b) mají polypové a medúzové stadia. c) nemají vyvinutou cévní soustavu. d) patří mezi schizocoelia. e) polypové stadium je nepohyblivé. ANO NE ANO

Kmen: žahavci Třída: Polypovci Řád: nezmaři Řád: trubýši Třída: Medúzovci Třída: čtyřhranky Třída: Korálnatci Řád: šestičetní Řád: osmičetní Systém žahavců

polypovci Třída: polypovci Měchýřovka portugalská Nezmar hnědý

medůzovci Třída: medúzovci medúza

korálnatci Třída: korálnatci Korál červenýRod: Sasanka

Třída: korálnatci Korálové útesy – Velká korálová bariéra

Třída: čtyřhranky čtyřhranka

Použitá literatura: SMRŽ, Jaroslav a kol. Biologie živočichů. 1.vyd. Praha: Fortuna, 2004, 207 s. ISBN Prof. RNDr. Papáček, Miroslav a kol. Zoologie. 3.vyd. Praha: Scientia, 2000, 286 s. ISBN Elektronické zdroje ( obrázky, video): Obr.1: VIATOUR, Luc. Wikimedia Commons.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. Obr..2: